/
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

اعلام مشخصات امنيتي چک‌هاي صياد

اعلام مشخصات امنيتي چک‌هاي صيادبه همت بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و به منظور يکپارچه‌سازي فرآيند صدور دسته چک‌هاي جاري، سامانه يکپارچه الکترونيکي چک صياد راه‌اندازي شده است تا شناسايي، اعتبارسنجي و نيز دسترسي متقاضيان به اطلاعات چک به صورت آنلاين فراهم شود.
کد خبر : ۸۳۹۵

به گزارش نبض نفت از روابط عمومي بانک اقتصادنوين و به نقل از بانک مرکزي، هدف از اجراي اين طرح ارتقاي ضرايب امنيتي و اعتباربخشي به برگه چک، ايجاد شفافيت اطلاعاتي و جلوگيري از برخي سوء استفاده‌ها در اختصاص دست چک به متقاضيان فاقد صلاحيت است.

در چک‌هاي صياد طراحي همه نقش‌ها به صورت خطي و با استفاده از نرم افزارهاي امنيتي انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در حالي که در نمونه‌هاي جعلي، خطوط از ترکيب نقاط رنگي تشکيل شده‌اند و به راحتي به وسيله ذره بين قابل تشخيص اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزي، در خمير کاغذ چک‌هاي صياد از تصوير سه بعدي نشان و عبارت چاپخانه دولتي ايران استفاده شده که در مقابل نور قابل رويت است و چاپ شماره سريال‌ها با استفاده از مرکب مشکي فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ سبز تيره ديده مي‌شود. استفاده از الياف فلورسنتي که در سطح کاغذ پراکنده شده‌اند، ديگر ويژگي امنيتي چک‌هاي صياد است که در زير نور ماوراء بنفش در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبي قابل مشاهده‌اند.

گفتني است در نسل جديد دسته‌چک‌هاي صادره که به دسته‌چک صيادي معروف هستند با اختصاص يک شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، امکان استعلام و پيگيري وضعيت چک از طريق پيامک براي گيرنده چک تسهيل و اعتبار دسته چک در تبادلات مالي کشور افزايش مي‌يابد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر