/
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

دلیل اصلی شوری آب شرب خرمشهر و آبادان/ مشکل آب شهرها برطرف شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آبادان با تأکید بر اینکه مشکل شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان تا حدودی برطرف شده اما هنوز روستاها در وضعیت نرمال قرار نگرفته است ، گفت: با ورود آبرسانی غدیر تا نیمه دوم تیر به طور کامل شوری آب برطرف می‌شود.
کد خبر : ۸۳۹۷

نبض نفت - علیرضا خلیلی‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان برطرف شده است، گفت: آب شرب شهر آبادان از دو منبع رودخانه محلی بهمن‌شیر و طرح آبرسانی غدیر که از رودخانه کرخه می‌آید تأمین می‌شود و در چند ماه گذشته و از اواخر سال گذشته رودخانه بهمن‌شیر شوری آب و یا EC آن افزایش یافت و در یک ماه گذشته به اوج خود رسید به طوری که میانگین سالانه EC بهمن‌شیر در سال‌های گذشته تنها در همین امسال رخ داد.

وی افزود: شوری آب در سال‌های گذشته حداکثر 3 هزار تا 4 هزار بود اما امسال شوری 15 هزار را هم تجربه کردیم و امروز هم EC (شوری آب) رودخانه بهمن‌شیر 19 هزار است که این نشان می‌دهد این رودخانه ورودی ندارد و تماماً آب دریا و خلیج‌فارس است که وارد این رودخانه می‌شود.

خلیلی نیا ادامه داد: امسال به خاطر خشکسالی که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده و برداشت‌های بالادستی که از رودخانه کارون وجود دارد مثل طرح نیشکر و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی عملاً دبی بهمن‌شیر را به صفر می‌رساند و آب دریا که جریان معکوس پیدا می‌کند آب دریا وارد رودخانه شده و دیگر این رودخانه قابلیت برداشت برای آب شرب را ندارد.

وی ادامه داد: یک سوم برداشت آب برای شرب از رودخانه بهمن‌شیر و دوم سوم از آبرسانی غدیر بود بنابراین آن یک سوم کار را مشکل کرد و شوری آب را در شبکه آبرسانی شهری بالا برد که البته امروز در شبکه آبرسانی شوری آب به 4800 رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آبادان افزود: برای حل این مشکلات اقدامات خوبی توسط سازمان آب و برق خوزستان انجام شد و از آنجا که وظایف شرکت‌های آبفا توزیع آب است و وظیفه تأمین آب بر عهده شرکت آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان است بنابراین کیفیت آبی که از رودخانه بهمن‌شیر به دست ما می‌رسد کیفیت خوبی نبود اما سازمان آب و برق خوزستان تلاش‌های زیادی کرد و پروژه آبرسانی غدیر 2 را سال گذشته با 850 میلیارد تومان آغاز کرد.

از نیمه دوم تیر ماه برداشت آب از رودخانه بهمن شیر متوقف می شود

وی در ادامه خاطر نشان کرد:این پروژه، آب را از رودخانه کرخه با یک خط 2000 میلی‌متر تنها برای شهر آبادان منتقل می‌کند بنابراین این طرح به پایان رسیده است و در چند نقطه اتصال آن مانده است که ظرف موعد مقرر در تیر ماه وارد مدار می شود تا همه برداشت آب شرب از طرح غدیر باشد و دیگر از رودخانه بهمن‌شیر برداشت نخواهیم کرد و از نیمه دوم ماه با شوری آب پایینی وارد شبکه آبرسانی و سپس با تصفیه آب یک آب گوارا تحویل مشترکان خواهد شد.

توزیع آب بسته‌بندی در مناطق کم‌تر برخوردار

خلیلی نیا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود آب بسته‌بندی در حال توزیع است، گفت: در این مدت که شوری ‌آب شبکه بالا رفته و دستگاه‌های تصفیه خانگی جواب نداد 50 تانکر در سطح شهر و روستاهای آبادان مستقر شدند تا آب شیرین را توزیع کنند و البته آب‌های بسته‌بندی شده هم با شکل‌های مختلف بطری و پلاستیکی در سطح شهر و روستاها توزیع شد.

وی ادامه داد: البته این آب‌های بسته‌بندی شده را در اطراف شهر و مناطق محروم توزیع کردیم چرا که مناطق برخوردار اقدام به خرید آب معدنی می‌کردند؛ بنابراین در مناطقی کم‌برخوردار بودند و در حاشیه شهرها این آب‌های بسته‌بندی را که خیلی هم زیاد نبود توزیع کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر روند شوری آب شبکه آبرسانی شهر خرمشهر و آبادان پایین است و هنوز به حالت نرمال خود بازنگشته است اما در نیمه دوم سال به حالت نرمال و طبیعی خود با ورود آب از طرح آبرسانی غدیر هم به لحاظ کمیت و کیفیت باز خواهد گشت.

منبع: خبرگزاری فارس

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر