/
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

پایش فیزیکی و شیمیایی پارس شمالی پایان یافت

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس مستقر در بوشهر گفت: اندازه گیری و پایش پارامترهای فیزیکی و شیمیایی میدان گازی پارس شمالی پایان یافت.
کد خبر : ۸۴۴۸

نبض نفت - مریم قائمی افزود: پارامترهای شیمیایی انجام شده شامل شناسایی زئوپلانکتون ها، آلایندگی موادمغزی، فلزات سنگین و پارامترهای فیزیکی آن شامل شناسایی جهت جریان، ارتفاع موج در جزر و مد دریا است.

وی اضافه کرد: این پایش و اندازه گیری با هدف دسترسی به اطلاعات کنونی محدوده صورت گرفته تا با احداث تاسیسات آن وضعیت اطلاعاتی کامل از زمین منطقه در پیش از توسعه در دسترس باشد.

وی ادامه داد:حوزه تحقیقات مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس(بوشهر) محیط زیست دریا، اکوسیستم ساحلی و دریایی، پایش آب سنگ های مرجانی است و موضوع تغییر اقلیمی افزایش دمای هوا، تراز دریا و تاثیر تغییرات آن روی اکو سیستم دریا است.

وی گفت: یک سری مطالعات نیز بصورت متمرکز در نایبند و عسلویه انجام گرفت تا با توجه به تاسیسات پارس جنوبی و احداث جاده به عنوان مخاطرات اصلی منطقه، اطلاعات آن را در پارامترهای فیزیکی و شیمایی اندازه گیری و پایش کنیم.

قائمی افزود: بخش پایش که بصورت سالانه در مناطق هدف انجام می شود در پارامترهای اکولوژیک، شیمیایی و زیست محیطی صورت می گیرد.

وی گفت: مطالعه مکان یابی های مناسب برای گذاشتن قفس های پرورش ماهی از دیگر فعالیت های مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس(بوشهر) است که این مهم در چاه پهن اتمام رسیده و اکنون مهیای اجرای طرح است.

قائمی با اشاره به آغاز فعالیت شناور کاوشگر خلیج فارس اظهار داشت: این شناور با حضور اعضای هیات علمی فیزیک و شیمی دریا، پارامترهای آلودگی دریا را پایش می کند.

وی گفت: شناور 50 متری کاوشگر خلیج فارس بزرگترین ناوگان تحقیقاتی کشور است که سال گذشته تاکنون 2 نوبت گشت تحقیقاتی داشته است.

قائمی اظهار داشت: در نوبت نخست محدوده استان هرمزگان تا تنگه هرمز و در نوبت دوم از تنگه هرمز تا عسلویه را مورد اندازه گیری و پایش قرار داد و در نوبت سوم نیز از عسلویه به سمت دریای خلیج فارس را مورد اندازه گیری و پایش قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای نمونه برداری های صورت گرفته ستادی، مرکز همچنان مشغول آنالیز نمونه های دریافتی است.

قائمی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اکنون در 11 نقطه شهر بوشهر فاضلاب بدون طی کردن روند تصفیه وارد دریا می شود که این یک تهدید بزرگ برای اکوسیستم دریا و شناگاه است.

وی یادآور شد: مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس(بوشهر) دستگاهی اجرایی نیست تا بتواند خود را در این عرصه ورود دهد ولی با اطلاع رسانی این تهدید بزرگ محیط زیست دریا، این امر را برای متولیان امر تشریح می کند.

مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس (بوشهر) از مراکز پژوهشی تابعه پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مرکز تخصصی مطالعات خلیج فارس در سال 1389 به صورت رسمی افتتاح شده است.

این مرکز با توجه به برخورداری از امکانات آزمایشگاهی، تجهیزات اندازه گیری میدانی و توانمندی علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشی از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است.

این مرکز دارای پنج آزمایشگاه تخصصی شامل شیمی و محیط زیست، زمین شناسی، زیست شناسی، فیزیک و مهندسی دریا است که با تجهیزات آزمایشگاهی و میدانی مجهز شده و برای عملیات های میدانی ساحلی و دریایی در زمینه های مختلف علوم دریایی و اقیانوسی توانایی کامل دارد.

از 3000 کیلومتر خط ساحلی خلیج فارس بیش از 1700 کیلومتر آن تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان نماینده علمی جمهوری اسلامی ایران روی دریاهـا و اقیانوس هـا توسط مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس (بوشهر) مشغول پایش و اندازه گیری های منظم بخش ساحلی و دریایی آن است.

میدان گازی پارس شمالی یکی از بزرگترین میادین مستقل گازی کشور است، این میدان که در سال 1346 هجری شمسی کشف شده است در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در فاصله 10 تا 15 کیلومتری از ساحل و در عمق 4000 متری واقع شده است.

میزان ذخیره گاز در این میدان حدود 1668 میلیارد متر مکعب برآورد و حجم گاز قابل تولید حدود 1337 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است.

بر اساس آخرین مطالعات مخزن پارس شمالی،توسعه این میدان برای چهار فاز به ظرفیت هر یک 900 میلیون فوت مکعب امکان پذیر خواهد بود که دراین ارتباط تولید سالانه تا 20 میلیون تن LNG از این میدان پیش‌بینی می‌ شود.

منبع: ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر