/
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

تیری در تاریکی؛ فتح کنگره با تحریم و خرید نفت ارزان

دولت آمریکا همزمان با اعمال تحریم های ضد ایرانی می خواهد قیمت سوخت را ثابت نگه دارد تا در انتخابات آتی کنگره آراء بیشتری نصیب نامزدهای مورد نظر جمهوریخواهان و ترامپ شود.
کد خبر : ۸۷۰۱

به گزارش نبض نفت از شبکه سی ان بی سی، اواسط اردیبهشت و پس از آنکه دونالد ترامپ خروج آمریکا را از برجام امضا کرد، وزارت خزانه داری این کشور دو فرجه 90 و 180 روزه برای توقف فعالیت و خروج شرکت های خارجی از ایران تعیین نمود و بدین ترتیب واشنگتن دو تاریخ 13 مرداد و 13 آبان را برای بازگشت تحریم های یکجانبه و ثانویه ضد ایرانی اعلام کرد.

آمریکا بارها از قصد خود خبر داده که می خواهد تا حد امکان ایران را از درآمدهای ناشی از صادرات محصولات نفتی محروم سازد و با این اهرم فشار تهران را به پای میز مذاکره برای امضای یک برجام مورد پسند ترامپ و جمهوریخواهان کشاند. 13 آبان موعد اجرای مجدد تحریم های نفتی است و تنها دو روز بعد انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود. ترامپ و جمهوریخواهان در این انتخابات سعی می کنند تا جای پای خود را در مجلس جمهوریخواه محکم کرده و تعداد هواداران برنامه هایشان را در سنا بیشتر کنند و با رهایی از اکثریت شکننده 51 سناتور به هدف آرمانی فتح 60 کرسی سنا دست یابند تا بتوانند با خیال راحت و فراغ بال تغییرات قانونی و برنامه های مورد نظر خود را اجرا نمایند.

ترامپ و جمهوریخواهان علاوه بر آنکه می خواهند با اعمال فشار بر ایران رای هواداران راستگرای خود را به دست آورند، نمی خواهند پس از حذف تولیدات نفتی ایران از بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت و متعاقب آن بنزین موجبات نارضایتی رای دهندگان را فراهم سازد.

تارنمای شبکه اقتصادی سی ان بی سی دیروز دوشنبه در همین زمینه با انتشار مطلبی ضمن اشاره به توییتهای رئیس جمهوری آمریکا که با فرافکنی اوپک را مقصر افزایش قیمت جهانی دانسته بود، نوشت: تحلیلگران معتقدند که تحریم های ضد ایرانی آمریکا (حتی پیش از اجرای آنها) عامل اصلی بالا رفتن قیمت نفت خام است. چند روز پس از پایان اجلاس اخیر کشورهای تولید کننده نفت بود که وزارت امور خارجه تصمیم آمریکا مبنی بر حذف ایران از بازار نفت را اعلام کرد و این امر به افزایش قیمتها دامن زد. احتمال دارد که اتخاذ چنین خط مشی ای منجر به کاهش افت متداول قیمت های حامل های انرژی در فصل پائیز شود. امسال قیمت بنزین در آمریکا 17.5 درصد و از زمان روی کار آمدن ترامپ 38 درصد افزایش داشته است.

سی ان بی سی با اشاره به تلاش نافرجام ترامپ برای ترغیب عربستان سعودی به جبران خروج احتمالی ایران از بازار جهانی نوشت: هنوز معلوم نیست که افزایش قیمت سوخت تا چه حد بر رای دهندگان جمهوریخواه تاثیر منفی می گذارد یا آنکه اصولا رای دهندگان افزایش قیمت ها را با سیاست های ترامپ مرتبط می دانند یا خیر؛ اما افزایش تنش های اقتصادی آمریکا و متحدانش می تواند همراه با افزایش قیمت نفت به اقتصاد این کشور آسیب زند.

به نوشته سی ان بی سی، در صورت اعمال تحریم ها، قیمت نفت تا 90 دلار در هر بشکه افزایش یافته و در نتیجه قیمت تمامی حامل های انرژی و متعاقب آن هزینه های مسافرتی، حمل و نقل و قیمت تمام شده کالاهای مصرفی بالا رود.

خبرگزاری رویترز نیز دیروز در گزارشی پیرامون نقش تحریم های ضد ایرانی آمریکا در افزایش آتی قیمت های نفت نوشت: افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات ماه نوامبر می تواند برای ترامپ دردسرساز شده و تبلیغات جمهوریخواهان در مورد تاثیر مثبت کاهش مالیاتها و مقررات دست و پاگیر بر اقتصاد آمریکا را بی فایده نماید.

سامانتا گراس پژوهشگر حوزه انرژی در اندیشکده بروکینگز نیز در مطلب دیروز تارنمای این موسسه با اشاره به عوامل دخیل بر قیمت جهانی نفت نوشت: دولت ترامپ از سویی می خواهد که به دلایل سیاسی و در آستانه انتخابات میاندوره ای قیمت سوخت پائین باشد و از سوی دیگر خواهان تاثیر شدید اجرای مجدد تحریم های ضدایرانی است. ترامپ در پی دستیابی به هر دو خواسته خود است ولی دولت وی خواهد یافت که با وجود تبدیل شدن آمریکا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان، تصمیم هایی که موجب خروج عرضه از بازار پرتقاضای نفت شود پیامدهایی در خانه خواهد داشت.

به نظر می رسد که دولت آمریکا در تکاپو است تا برای جبران کسری احتمالی تولید نفت ایران در بازارهای جهانی، از روسیه، عربستان و حتی ظرفیت تولید داخلی خود بهره جوید. این سیاست تیری است به دو نشان اعمال تحریم های ضد ایرانی و ثابت نگه داشتن قیمت حامل های انرژی. دو هدفی که آراء رای دهندگان راستگرا و چه بسا مستقل را در انتخابات آتی به ارمغان خواهند آورد. عطش بازار و محدودیت های عربستان در برآوردن خواسته های ترامپ توجه ناظران و تحلیلگران را به نشست آتی سران آمریکا و روسیه در هلسینکی جلب می کند.


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر