/
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

سفری از دل عشیره به قلب نفت جهان

برآمده از صحرا زندگینامه وزیر نفت سابق عربستان ​با ترجمه یحیی احمدی و ویراستاری جعفر پورفرجودی است که از سوی انتشارات رود منتشر شده است ؛ علی النعیمی در این کتاب می نویسد: «اگر من که یک کودک بدوی فقیر متولد در بیابان بودم بتوانم موفق شوم، هر کس دیگری نیز می تواند».
کد خبر : ۸۷۵۱

به گزارش نبض نفت "علی النعیمی" یکی از قدرتمندترین وزیران نفت جهان در بخشی از این کتاب، درباره دلیل نوشتن زندگینامهاش مینویسد: «من این کار را برای ارضای خودخواهی، برای افتخار و بی تردید برای پول، انجام ندادم. سالها مردم از من می خواستند که داستان زندگیام را تعریف کنم، اما من نه فرصت این کار را داشتم و نه انگیزه آن را. راستش هنوز هم مطمئن نیستم که این کار درست باشد، اما درک می کنم که زندگی و دوران کاری جذابی داشتهام و از این که دیگران نیز به آن علاقه نشان میدهند، قدردانی میکنم. توجیه نوشتن این کتاب ساده است: اگر خواننده جوان این کتاب از دوران کاری من الهام بگیرد، در این صورت من کار درستی انجام دادهام. جوانان عربستانی، مرد و زن و در واقع همه جوانان، نیازمند الگوهای مثبت هستند. هم اکنون نیز الگوهای بسیاری وجود دارند اما امیدوارم بتوانم به این فهرست افزوده شوم. اگر من که یک کودک بدوی فقیر متولد در بیابان بودم بتوانم موفق شوم، هر کس دیگری نیز میتواند

روایت زندگی علی النعیمی در کتاب پیش رو، بیش از آنکه به آگاهی از فراز و فرود زندگی شخصی او بینجامد، روایتی دست اول و مروری بر سیر تاریخ تحول و تطور عربستان سعودی در بیش از 70 سال گذشته است. مناسبات قدرت در عربستان و نقش نفت در پیشرفت این کشور و رویکرد آن در بهرهبرداری از ذخایر نفت و گاز و همچنین نقشآفرینی نفت در سیاست خارجی و اثرگذاری آن بر جهتگیریهای کلان جهانی به نوبه خود برای علاقمندان به مباحث کلان صنعت نفت خواندنی است؛ اما در کنار آن نیز سیر زندگی علی النعیمی از زیر چادرهای عشایری و زندگی بدوی او در بیابانهای خشک و سوزان عربستان تا تحصیلات عالیهاش در دانشگاه استنفورد آمریکا، کوهنوردیهای او در ژاپن و ماهیگیریاش در دنج ترین نقطه رودخانههای وحشی آلاسکا و عاقبت تکیه زدن بر صندلی ریاست آرامکو، به عنوان بزرگترین شرکت نفت جهان و در پی آن 21 سال نشستن بر مسند وزارت نفت عربستان به تنهایی کافی است تا هر خوانندهای را تا پایان این کتاب با خود همراه کند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر