/
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت وگو با نبض نفت:

باید برای 80 روز ذخایر استراتژیک بنزین داشته باشیم

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با بیان این که واردات بنزین در اوایل سال جاری بیشتر به دلیل ذخایر استراتژیک بوده است در گفت وگو با نبض نفت اعلام کرد که باید برای 80 روز کشور ذخیره استراتژیک بنزین داشته باشیم.
کد خبر : ۸۸۷۰

 سید محمد رضا موسوی خواه درگفتگو با نبض نفت درباره این که طبق آمارهای موجود در ابتدای امسال میزان واردات نفت باوجود گشایش فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالا به نظر می رسد و معاون وزیر نفت رقم آن را در فروردین ماه امسال بالای 5میلیون لیتر در روز اعلام کردند گفت: این رقم بالا نیست، ما برای 80 روز کشور باید ذخیره استراتژیک داشته باشیم، بخشی از این واردات مربوط به ذخیره سازی است که اگر خدای نکرده هر اتفاقی افتاد برای 80 روز مصرف کشور ذخیره استراتژیک داشته باشیم. وی تاکید کرد:مطمئن باشید که در وزارت نفت کارگروه متخصص و متبحری نشسته است و لیتر به لیتر بنزین را حساب می کنند و می بینند که باید چه مقدار وارد کنند که حداقل واردات باشد و نیازهای کشور را تامین کند.

با این وجود وی درپاسخ به این که آیا با توجه به ارقام تولید جدید در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می توانید وعده دهید که امسال ان شاء ا... صادرکننده بنزین خواهیم شد؛ تصریح کرد:ان شاءا... حتما این طور خواهد شد.باید ببینیم که پیش بینی برآورد مصارفمان چقدر خواهد بود ؛آقای مهندس صادق آبادی برآورد افزایش مصرف را 9 درصد اعلام کردند که این یعنی 88 میلیون لیتر مصرف{ درسال جاری به طور میانگین خواهیم داشت} یعنی اگر ما میزان تولید را با افزایشهایی که دارد می شود به 110 میلیون لیتر برسانیم ، اگر مازاد بر آن تولید داشته باشیم می توان صادر کرد.

وی در پاسخ به این که از طرف مسئولان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیان می شود که مافیای واردات بنزین نداریم اما چرا باوجود این که اخیرا شاهد 12 میلیون لیتر افزایش دیگر بر ظرفیت تولید بنزین کشور در پالایشگاه خلیج فارس بودیم و می بینیم که واردات داریم؟؛ توضیح داد: سال گذشته 80.6 میلیون لیتر به طور میانگین مصرف بنزین داشتیم ولی تولید در نیمه اول سال 60 میلیون لیتر بود و از نیمه دوم و آمدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری و افزایش تولید چند پالایشگاه دیگر به رقم 77 میلیون لیتر تولید رسیدیم، باز این رقم تا 80 میلیون لیتر 3میلیون لیتر فاصله دارد. وی افزود: فکر نمی کنم هیچ کسی دراین مملکت مانع از آن باشد که پالایشگاهی ساخته نشود و واردات باشد چون رانت دارد، از طرفی قیمت بنزین وارداتی که مشخص است و جهانی است و نرخی که می خرند هم کاملا تحت نظارت دستگاه های نظارتی است و کیفیت آن را نیز اداره استاندارد نظارت می کند وتا استاندارد کشتی های حامل بنزین وارداتی تایید نشود، اجازه پهلو گیری به آن نمی دهند، بنابراین نمی توانم درک کنم که این رانت و مافیا کجاست.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر