/
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کارشناسان پارلمانی بررسی کردند

پس از صدور فرمان تحریم ترامپ چه باید کرد

کارشناسان حوزه پارلمان در امور صنعت و اقتصاد کشور در میز گرد مجازی نبض نفت وضعیت حوزه اقتصاد نفتی کشور را پس از عهد شکنی دولت آمریکا و در صورت تشدید تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا مورد شرح بررسی قرار دادند.
کد خبر : ۹۶۵۳

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: تغییراتی که باید در تیم اقتصادی دولت انجام شود دو بخش دارد. یک بخش وزرای اقتصادی است و بخش دیگر معاونین رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی است که با نظر مستقیم رئیس جمهور تغییر می کند و به مجلس ارتباط زیادی ندارد.

تغییرات کابینه اجتناب ناپذیر است
مهم ترین بحث هایی که در مجلس است بحث حوزه اقتصاد و وزیر اقتصاد است که بحث استیضاح آن به کمیسیون ارسال شد و بحث دیگر در رابطه با برنامه بودجه و بانک مرکزی، مشاورین و معاونین اقتصادی رئیس جمهور است که تغییراتی در آن ها ایجاد شود ولی نکته ای که حائز اهمیت است این است که چه کسانی قرار است جایگزین شوند. چون ما در شرایط اقتصادی قرار داریم که مطلوب نیست و به جای اینکه منطق و قوه عاقله تصمیم گیری کند بیشتر واسطه گری کار را انجام می دهد. از این نظر فردی که معرفی می شود باید توانمند و دارای این ویژگی باشد که بتواند همگرایی را در تیم اقتصادی که دچار صداهای مختلفی است ایجاد کند و این جسارت و جرات را داشته باشد که با واسطه گری مبارزه کند.

زنگنه زیر ذره بین مجلس

درباره اینکه وزیر نفت در لیست استیضاح قرار می گیرد یا نه گفت: آقای زنگنه به دلیل تجربه ای که دارد در بعضی قسمت ها مدیریت خوبی دارند ولی در کاری که اخیرا در برندسازی انجام داده اند زیاد حساب شده ای نبود و به خصوص اینکه تا زمانی که در فروش نفت مشکلی نداشته باشیم شاید عملکرد خوبی داشته باشد. اما در زمانی که دچار بحران می شویم و در تحریم قرار می گیریم تفاوتی با سال قبل نمی بینیم. در وزارت نفت هم افرادی که معاونین آقای زنگنه هستند یک تیم بازنشسته هستند که این هم جزء نقاط ضعف آقای زنگنه هستند. زیراکه آن ها انگیزه لازم را برای فعالیت ندارند و توانشان کاهش پیدا کرده است. در شرایط بحرانی بهتر است افرادی که انرژی دارند و توانمند هستند در راس کار قرار گیرند و بتوانند شرایط را تغییر دهند.

توسعه نفتی قربانی کشمکش های داخلی

در حوزه نفت گام های موثری در سال های گذشته و دهه های گذشته اتفاق افتاده است ولی به دلیل شرایطی که برای کشور به وجود آمده است چه بحث هایی که از خارج به ما تحمیل می شود و چه بحث هایی که در داخل کشور وجود دارد به افقی که برای پیشرفت و توسعه در نظر میگیریم ضربه زننده است. من فکر می کنم کشمش های داخلی و خارجی این اثرگذاری را در خیلی از موارد صد در صد نکرده است و یک سیاست هماهنگ کننده داخلی و خارجی بتواند به ما کمک کند که آن چیزی را انتظار داریم محقق شود.

به نظر من مدیران در هر جایی که سال های متمادی حضور داشته باشند آن ایده و خلاقیت را پیدا نمی کنند و یک مدیریت روتین دارند و این خلا مدیریت خلاقانه را در کشور و در همه حوزه ها و به خصوص حوزه نفت احساس می کنم و اگر به این سمت برویم می توانیم نتایج بهتری را بگیریم و ضمن اینکه اگر خود محور عملکرد مشخص باشد می توانیم با آمار و ارقام ارزیابی کنیم. در ارزیابی هم گاها انحرافی هم داریم. مثلا در حوزه های انقلاب صنعتی و شتابی که داشت اکنون هم در تکنولوژی این روند را می بینیم. در حالیکه بعضی از مدیران این پیشرفت ها را جزء عملکرد خود می دانند ولی اگر نبودند هم این اتفاق می افتاد.

حوزهای نفت را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیم

  جعفر قادری نماینده ادوار مجلس و کارشناس امور اقتصادی کشور  نیز در این میز گرد مجازی اظهارکرد: من فکر می کنم با مشکلاتی که در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی ربرو هستیم اگر حوزه ها را به زیرحوزه های کوچکتر تقسیم کنیم و با فرآورده هایی که امکان تامین آن در داخل وجود دارد و یا منابعی که می توان به صورت خرد در بعضی از بازارها یا از طریق فروش درآمدهای نفتی آن ها را جمع آوری کرد، تولید را در حد سهمیه اوپک نگه داشت.
شرایط ما شرایط سختی است ولی فکر نمی کنم از لحاظ فنی مشکلی داشته باشیم و اگر درست برنامه ریزی و مدیریت شود و با توجه به نیروهای تخصصی که در داخل کشور و امکان جذب نیروهای انفرادی در خارج از کشور برای حوزه های مطالعاتی و زمینه انتقال تکنولوژی وجود دارد می توان مشکل را حل کرد.

دربحث انتقال گاز هنوز مشکلاتی داریم

در بحث نقل و انتقال گاز و تبدیل گاز به ای ان جی هنوز مشکلاتی داریم و نتوانستیم این تکنولوژی را بومی سازی کنیم ولی اگر این کار صورت بگیرد فرصت بسیار خوبی است. در بازارهای منطقه ای هم حجم تقاضای زیادی را نداریم و ظرفیت هایی که از قبل وجود داشته را باید فعال کنیم. مانند تقاضای محدودی که در عراق، پاکستان، هند و عمان وجود دارد.

چالش معطل ماندن دولت پای قراردادهای آی پی سی

یکی از اشکالاتی که در طول سالیان گذشته وجود دارد این است که کشور، معطل تنظیم قراردادهای آی پی سی شد. اگر در شرایط پنج سال گذشته انواع قراردادها را مانند قراردادهای مشارکت درتوسعه میادین، قرارداد ب متقابل یا سایر قراردادها را که امکان استفاده از آن ها وجود داشت و در سایر کشورها اجرا می شود در کشور برقرار می کردیم بهتر می توانستیم استفاده کنیم ولی متاسفانه فرصت ها از دست رفته است.
اکنون هم سرمایه گذارانی که  از چین، روسیه و هند ممکن است وجود داشته باشد که هم از نظر حجم تقاضا و هم از نظر میزان سرمایه گذاری در سطحی هستند که قراردادهای ما برایشان جذابیت داشته باشد سرمایه گذاری هایی را در کشور انجام می دهند.
بعضی از کشورهای عضو اوپک مانند عربستان تحت فشار آمریکا هستند و در این شرایط بدشان نمی آید که نفتشان را جایگزین نفت ایران کنند ولی به نظر می رسد که کار آسانی نباشد وایجاد ظرفیت های جدید مستلزم سرمایه گذاری های وسیع و گسترده است و شاید از نظر سازمانی کار درست و مطلوبی نباشد چراکه آمریکا بعضی از اعضای اوپک را تحریم می کند و بقیه کشورها باید این خلا را پر کنند و این برای یکپارچگی و اتحاد کشورهای عضو اوپک مخرب است.

عملکرد تیم اقتصادی قابل قبول نیست

متاسفانه عملکرد تیم اقتصادی کشور عملکرد قابل قبولی نبوده است. در بحث های ارزی کاری که توسط دولت انجام شد، مطلوب مجموعه ای که سال ها در پست های مدیریتی تجربیات مختلفی داشته اند نبوده است. نظام ارزی تک نرخی در شرایطی قابل دفاع است که دولت بتواند حداقل منابع را داشته باشد که از نرخ هدف گذاری شده دفاع کند ولی متاسفانه بخش قابل توجهی از منابع کشور به دلیل تصمیم غلط حیف و میل شد. در بحث های دیگر هم در طول سالیان گذشته تذکر داده می شد که رشد حجم نقدینگی دیر یا زود آثارش را در قابل تورم و در قالب بازار پولی، سرمایه، سکه و بازار ارز، خودش را نشان می دهد ولی کسی توجه نکرد و تصمیمات اشتباهی بود که در دولت گرفته شد و شرایط به گونه ای پیش رفت که خروج برجام از آمریکا مانند کبرتی بود که بر بنزین فراهم شده زد و اوضاع اقتصادی منفجر شد.

روسیه تقریبا مواضع خوبی داشته است

در طول سالیان گذشته روسیه تقریبا موضع خوبی داشته است و در مسائل جهانی و نوساناتی که در سیاست های گذشته روسیه می دیدم اکنون کمتر با آن مواجه هستیم و امیدواریم که نگاه منفی که نسبت به روسیه وجود داشت تعدیل شود و روسیه بتواند یک رویه ثابت و قابل دفاع در سیاست هایش دنبال کنند و کشورها بتوانند به آن اعتماد کنند. ما اکنون در شرایطی هستیم که اگر همین ارتباطات خوب با روسیه را ادامه دهیم جا برای کارهای بلند مدت و توافق نامه های وسیعتر و گسترده تر در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد.

تا چند ماه دیگر نفت را تحت تاثیر دشمنی ها قرار می گیرد

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این میزگرد مجازی بین داشت: دشمنی آشکاری که اکنون رژیم آمریکا با ما شروع کرده است تا چند ماه آینده حتما صادرات نفت ما را تحت تاثیر قرار می دهد و از طرفی همراهی بعضی از کشوره مثل عربستان و حتی روسیه در اوپک نشان داد که عمدتا به دنبال منافع خودشان هستند و ما باید آمادگی برخورد با این مشکلات را داشته باشیم. همراهی اروپا با برجام هم از دید من به لحاظ حجم مبادلاتی که با آمریکا دارند در مقایسه با حجم مبادلاتی که با ما دارند تفاوت بسیار زیادی دارد و آنچه که با ما اعلام آمادگی کردند در اقتصاد ما تاثیر زیادی ندارد. در مجموع می توان گفت که در آینده شرایط ما سخت تر می شود و باید مردم این آمادگی را داشته باشند و البته دولتمردان هم باید سعی کنند با راهکارهای کارشناسی و جدی فشار کمتری به اقتصاد و دولت وارد شود.

شرایط فعلی محصول مدیریت دولتهای قبل است

شرایطی که اکنون پیش آمده است محصول چندین مدیریت دولت های قبل است و سوء مدیریت دیده می شود و من فکر نمی کنم تیم اقتصادی که در حال کار است، آمادگی برخورد با مشکلاتی که در آینده برای ما پیش خواهد آمد را داشته باشند و حتی در شرایط فعلی هم نشان دادند که آنطور که باید عمل نکرده اند و باید تجدید نظر جدی در تیم اقتصادی دولت صورت گیرد.

هدف از اعمال فشارهای یک طرفه ای که دولت آمریکا با ملت ایران انجام می دهد به گونه است که می خواهدمردم ما را تسلیم کند و در برجام هم درخواست مذاکره مجدد داشت و تصورش بر این است که اگر فشارها را بر ما بیشتر کند و در تنگنای اقتصادی قرار بگیریم باید با آمریکا مذاکره کنیم. ولی تجربه نشان داده است که حکومت آمریکا و رئیس جمهور فعلی بر عهد و پیمانشان وفادار نیستند و در معاهدات بین المللی هم آنطور که باید به حقوق دیگران احترام نمی گذارد و این برای ما تجربه است که فعلا مذاکره با آمریکا برای ما نتیجه ای ندارد. زیراکه خواسته های آمریکا در مقابل مردم ایران حد و حصر ندارد و به جای مذاکره باید با مردم گفتگوی ملی داشته باشیم و هم دولت، قوه قضائیه و مقننه مشکلات را با مردم در میان بگذارند و با همه سوء مدیریت ها و متخلفین برخورد جدی شود و مردم را در دشمنی جدی که فعلا صورت گرفته است مقاوم کنیم.

 

 

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر