/
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

برجام تامین تجهیزات مجتمع گاز پارس جنوبی را تسهیل کرد

مدیر عملیات مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: دیپلماسی موفق دولت و به فرجام رسیدن برجام باعث شده تا تامین تجهیزات مورد نیاز طرح های توسعه ای فازهای پارس جنوبی تسهیل شود.
کد خبر : ۹۸۹

نبض نفت- روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی روز سه شنبه به نقل از علمدار بابایی اعلام کرد: هرچند براساس گزارش‌ها توسعه پارس جنوبی تا سال 97 تمام می‌شود اما این آغاز یک زنجیره ارزش آفرینی خواهد بود.

وی یادآورشد: بین 60 تا 63 میلیارد دلار هزینه تجهیزات مختلف به کار رفته در توسعه پارس جنوبی بوده است و در نتیجه آنچه از این پس مهم است راهبری مناسب این تاسیسات عظیم است.

مدیرعملیات مجتمع گاز پارس جنوبی گفت:در فرهنگ جدیـد صنعتی، امـور نگهداری و تعمیرات جزء لاینفک مدیریت بهره‌برداری صحیح و اقتصادی از تجهیزات و تاسیسات است و در این راستا استفاده‌ حداکثری از زمان، منابع، امکانات و مدیریت مصرف که از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، بسیار اهمیت دارد.

بابایی تصریح کرد: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که عدم برداشت و تولید در داخل کشور باعث پیشی گرفتن رقیب در برداشت از یک مخزن مشترک شود.

وی گفت:مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این راستا تمام اهداف خود را مطابق برنامه مصوب محقق کرده و آنچه برای بهره‌برداری پایدار از این مجتمع و تولید حداکثری اطمینان‌بخش است، تاثیر شرایط پس از برجام در زنجیره تامین است.

این مقام مسئول اضافه کرد:در واقع باید گفت امروز علاوه بر توانمندی سازندگان داخلی با حمایت بخش‌های مختلف دولت از جمله پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی، تامین قطعات از خارج مرزها نیز مقدور شده است و پالایشگاه‌های پارس جنوبی این امکان را دارند که تمام نیازهای خود را در زمانی کوتاه و البته با اولویت تامین از داخل کشور تامین کنند.

وی گفت:در راستای حمایت از سازندگان داخلی در سال 95 همه خریدهای مجتمع از داخل کشور انجام شد و برای تامین موجودی انبارها در این مدت در بخش‌های مختلف 540 میلیارد ریال خرید داخلی انجام شده است.

بابایی افزود:این خریدها شامل 152 میلیارد ریال در بخش ابزار دقیق، 9.3 میلیارد ریال در بخش ایمنی و آتش‌نشانی، 31 میلیارد ریال در بخش برق، 128 میلیارد ریال متفرقه، مواد شیمیایی حدود 70 میلیارد ریال، تجهیزات مکانیک عمومی 8.5 میلیارد ریال و تجهیزات مکانیک یدکی حدود 141 میلیارد ریال بوده است.

وی یادآورشد:میزان خریدهای مصرفی نیز هزار و 470 میلیارد ریال بوده که عمده این اقلام نیز از داخل کشور تامین شده است.

بابایی تصریح کرد: از طرف دیگر این مجتمع در برنامه‌‌های خود، ساخت داخل را همواره پیگیری کرده است به‌طوریکه کارگاه مرکزی شرکت دستاوردهای فراوانی داشته است و ساخت و تعمیر بیش از 90 درصد قطعات و تجهیزات پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی از آن جمله است.

وی گفت:تعمیر به موقع تجهیزات در حداقل زمان ممکن برای تولید مستمر و بدون وقفه پالایشگاه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی و عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی در زمینه تهیه قطعات و تجهیزات پالایشگاهی با توجه به شرایط تحریم از دیگر دستاوردهای کارگاه مرکزی است.

بابایی یادآورشد:در همین زمینه قطعات حوضچه API پالایشگاه ششم با هزینه کمتر از یک سوم نمونه خارجی در کارگاه ساخته شده و مهندسی معکوس تیپ فلرهای پالایشگاه‌های پنجم، ششم و هفتم و مهندسی معکوس پمپ سولفور پالایشگاه دوم از دیگر نکات مثبت در کارنامه کارگاه مرکزی است.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است، که در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌است. این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک بوده و در کشور قطر، میدان گازی گنبد شمالی نام دارد.

منبع:خبرگزاری ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر