/
۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

زیان سخت اقتصادهای نوظهور آسیا از افزایش قیمت نفت

اقتصادهای نوظهور اصلی آسیا مثل هند و اندونزی در سال جاری ضربه سختی از افزایش قیمت نفت خورده‌اند.
کد خبر : ۱۲۲۳۹

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز،اقتصادهای نوظهور اصلی آسیا مثل هند و اندونزی در سال جاری ضربه سختی از افزایش قیمت نفت خورده‌اند.قیمت نفت علی‌رغم کاهش در این ماه، هنوز هم نسبت به ابتدای سال 2018، 15 درصد بالاتر است .

با کاهش ارزش پول بازارهای نوظهور ، هزینه‌های واردات سوخت برای آنها بالا رفته و به رشد اقتصادی ضربه زده است. همچنین اعتراضاتی به راه انداخته و باعث کنترل قیمت سوخت توسط دولت در هند شده است .

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت:« کمبود بودجه بسیاری کشورها تحت تاثیر قیمت بالای نفت بوده است. دو عامل فشار بر رشد تقاضای جهانی نفت وجود دارد: یکی قیمت بالای نفت است که در بسیاری کشورها مستقیما مربوط به هزینه‌های مصرفی می‌شود و دوم کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانیم» .

بیرول ادامه داد:«تاثیر قیمت بالای نفت در آسیای جنوب شرقی با افزایش سریع تقاضا و کاهش تولید شدیدتر می‌شود و باعث می‌شود این منطقه به وارد کننده صرف نفت، گاز و زغال سنگ تبدیل شود» .

به عقیده بیرول علیرغم احتمال کاهش تقاضا، دورنمای کلی مصرف سوخت افزایش می یابد .

در حالی که انتظار می رود افزایش خودروهای الکتریکی باعث افزایش تقاضا برای محصولاتی مثل گازوئیل و بنزین در سال‌های آینده شود، افزایش مصرف محصولاتی مثل پلاستیک و رشد تقاضا برای سوخت هوایی باعث بالا رفتن سرمایه گذاری پالایشگاهی گسترده در محصولات پتروشیمی و محصولات با کیفیت سوخت جت شده است .

او گفت:« حتی با وجود افزایش خودروهای الکتریکی هم تقاضای جهانی نفت خام افزایش می‌یابد چون تحت کنترل مواد پتروشیمی و هوانوردی هستند» .

طبق گفته بیرول بیش از نفت، تقاضای گاز طبیعی مایع LNG افزایش می یابد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت تجارت ال ان جی در 5 سال آینده افزایش یافته و تا 2023 از 500 میلیارد مترمکعب در روز می‌گذرد .

بیرون ادامه داد:« فقط سه کشور قطر، استرالیا و آمریکا 60 درصد ال ان جی کل جهان را تا سال 2023 تامین می‌کنند» .

افزایش تقاضای ال ان جی به خاطر رشد مصرف آن در چین است. برنامه ضد آلودگی، مصرف را از زغال سنگ به گاز طبیعی تغییر داده است .

انتظار می‌رود تقاضا در آسیای جنوب شرقی هم افزایش یابد جایی که بخش برق نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال 2040 دارد، یعنی بیش از دو برابر اندازه فعلی تا از پس مصرف برآید .

به عقیده بیرول در بسیاری کشورها انرژی خورشیدی در حال تبدیل شدن به ارزان ترین منبع جدید برق است .

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر