/
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲

لزوم تهیه نقشه راه برای تامین منابع مالی در کشور

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران، بر لزوم تهیه نقشه راه تامین منابع مالی در کشور تاکید کرد و خواستار روند تسریع سرمایه‎گذاری کشورهای خارجی در منطقه قشم شد.
کد خبر : ۱۲۷۵۹

 نبض نفت - محمد خزاعی امروز (دوشنبه، ۲۸ آبان‌ماه) در همایش تخصصی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری قشم در حوزه نفت و انرژی، از قشم به عنوان منطقه‌ای با فرصتهایی طلایی یاد کرد و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم در این منطقه میتواند آن را به یک فرصت بالقوه تبدیل کند.

وی در ادامه به مزیتهای موجود در قشم اشاره کرد و افزود: از جمله این مزیتها، تبدیل شدن به هاب انرژی در کشور است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، تبدیل شدن به یک هاب برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه انرژی میتواند از دیگر مزیتهای موجود در این منطقه باشد.

خزاعی از بخش حمل‌ونقل دریایی و اتصال به حوزهها در منطقه قشم به عنوان دیگر مزیتهای موجود در منطقه قشم یاد کرد و افزود: بهرهمندی از ظرفیتهای بخش حمل‌و‌نقل و اتصال آن به دیگر مناطق، نیازمند حامل‌های انرژی است که منطقه قشم از این حیث قابل توجه است.

وی با بیان این‌که نزدیکی منطقه قشم به استان هرمزگان و دسترسی آسان به این منطقه از جمله امتیازهای قابل ذکر منطقه قشم است، اظهار کرد: اجرای پروژههای منطقه قشم بخشی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی تلقی میشود و بهرهمندی از توان و ظرفیتهای موجود در این منطقه همسو با برنامه ششم توسعه است.

به گفته خزاعی، توسعه و بازار انرژی و عرضه نفت و فرآوردههای نفتی در بورس انرژی، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه منطقه قشم ایفا خواهد کرد. هماکنون بورس انرژی کلید خورده است و نشان داده که میشود به آن متکی بود، بنابراین قشم جایگاه مناسبی برای این اتفاقات خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی از نبود یک نقشه راه برای تامین منابع مالی در کشور یاد کرد و افزود: تهیه این نقشه میتواند فرصتهای سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر از همه مسئولان مناطق و استانها سوال شود که چه میزان پروژه و اعتبار در مناطق وجود دارد؟ قطعا فهرستی از آن را میتوان دید، اما اگر سوال شود که قرار است منابع مالی پروژهها از کجا و به چه نحوی تهیه شود، راه‌حل قانع‌کنندهای برای آن مطرح نیست و در این زمینه یک سردرگمی ایجاد شده است. از این رو باید به دنبال یک نقشه راه مناسب برای تامین منابع مالی پروژهها بود که قشم این فرصت حیاتی را به وجود آورده است.

شرکای خارجی، فرصتها را با تعلل از دست ندهند

رئیس سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، با بیان اینکه ما آماده هرگونه تعامل و همکاری با کشورها هستیم، گفت: شرکای خارجی ما بدانند که فرصت را با تعلل نباید از دست داد، زیرا فرصتها در قشم محدود است و بینهایت نیست، بنابراین به نظر میرسد که باید تکلیف سرمایهگذاری‌ها در این منطقه به‌زودی روشن شود.

خزاعی افزود: امیدوارم سرمایه‌گذاران خارجی به این باور رسیده باشند که ایران کشوری است با توان و ظرفیتهای قابل توجه که نباید آن را در معادلات سیاسی، اقتصادی و انرژی منطقه نادیده گرفت.

رئیس سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در عرصه بینالمللی در حال ظهور و بروز است، افزود: در عرصه بینالمللی، تغییر پارادایم، حاصل شده است که قطع و یقین ایران در آن نقش تاثیرگذاری داشته و نباید فراموش شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به این‌که قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست و میتواند به عنوان یک پایگاه اقتصادی در منطقه برای تغییر پارادایم مطرح باشد، اظهار کرد: نیت و هدف منطقه نه فقط افزایش ظرفیتهای اقتصادی قشم، بلکه تبدیل آن به یک پایلوت انرژی و اقتصادی برای کشور است.

خراعی با بیان اینکه لزوما نباید منتظر نتیجه اجرایی SPV (نهادهای واسط مالی) باشیم، گفت: پیشنهادهایی از سوی کشورهای اروپایی برای تعاملات مالی مطرح شده و در حال پیگیری است که در صورت اجرایی شدن آن، به مسیر نقل و انتقال مالی کمک خواهد کرد.

خزاعی، توقف فروش نفت ایران را خواب آشفتهای دانست که هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.

رئیس سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران بر لزوم عملیاتی شدن پروژههای قشم از منابع موجود در منطقه تاکید کرد و افزود: راهکار این است که زمینهای فراهم شود تا بتوانیم اجرای پروژهها را با استفاده از منابع خود منطقه انجام دهیم؛ در این صورت پولی جابهجا نخواهد شد و برای نقل و انتقال نیز منتظر یک شبکه پولی نخواهیم ماند.

به گفته وی، ممکن است اهدافی که برای اجرای پروژها متصور هستیم صددرصد تحقق نیابد، اما تجربه نشان داده که حدود ۸۰ درصد از نیاز پروژهها از این مسیر اجرایی خواهد شد.

خزاعی گفت: مجموعه سازمان سرمایهگذاری و اقتصادی آماده هرگونه همکاری برای صدور ضمانتنامههای شرکتهای خصوصی و دولتی است که این شرکتها می‌توانند به حمایت ما اتکا کنند.

منبع: شانا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر