/
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳

وجود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتی و گازی کشف‌شده توسعه‌نیافته در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتی و گازی کشف‌شده توسعه‌ی نیافته در کشور خبر داد و گفت: اکتشاف از توسعه و تولید در ایران جلوتر است.
کد خبر : ۱۳۵۸۸

نبض نفت - سیدصالح هندی در نشستی که امروز برگزار شد، با بیان این‌که در همه دنیا صنعت نفت مبتنی بر فناوری و علم است، اظهار کرد: صنعت نفت ایران هنوز این جایگاه را پیدا نکرده و مبتنی بر عملیات است. یکی از اهداف امضای قراردادهای خارجی، فناوری‌های نو است.

وی افزود: به نظر من در بحث پژوهش، بیش‌تر از مشکلات مالی، مشکل دانشی و مدیریتی داریم. یکی از دلایل این موضوع هم این است که در وزارت نفت، میانگین دانش درباره مقوله فناوری کم است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که برای مشکلات امروز صنعت نفت باید  ١٠ سال پیش فکر می‌کردیم، توضیح داد: مقوله پژوهش و فناوری دیربازده است و برای مشکلات امروز نمی‌توان از فناوری استفاده کرد.

او با تاکید بر این‌که نیازسنجی فناوری در ایران تعریف نشده است، گفت: همه کشورها سند توسعه فناوری و یک برنامه ٥٠ ساله دارند. جای این سند در صنعت نفت ایران خالی است. البته در این راستا فعالیت‌هایی آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر نهایی شود. باید برای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری نیازهایمان را احصاء کنیم. این فرآیند آغازشده و نیازهای فناورانه ما احصاء شد و تبدیل به یک نسخه برای فعالیت‌های آتی در شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت شد.

عقد قرارداد با پنج دانشگاه

وی در ادامه با اشاره به عقد قرارداد مطالعاتی و پژوهشی، با پنج دانشگاه کشور در اسفندماه سال گذشته گفت: در ابتدای هر ترم تحصیلی، موضوعاتی که مورد نیاز است را به‌عنوان پایان نامه مقطع ارشد و دکتری به دانشگاه‌هایی که طرف قرارداد هستند، اعلام می‌کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، از ایجاد شبکه‌های فناوری در ایران خبر داد و اظهار کرد: هیچ‌کدام از مراکز دانشگاهی، به‌تنهایی قادر به انجام کارهای کلان پژوهشی نیستند و باید شبکه‌ای از دانشگاه‌های داخل و خارج ایران و شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل دهند که این اتفاق رخ داده و تفاهم‌نامه‌ها امضاء و وارد فاز اجرا شده است.

مذاکره با ایرانی‌ها برای توسعه بلوک‌های اکتشافی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه درباره برگزاری مناقصه بلوک‌های اکتشافی با شرکت‌های خارجی گفت: با خروج آمریکا از برجام امکان برگزاری مناقصه وجود نداشت. شرکت‌های E&P قابلیت توسعه بلوک‌ها را دارند. باید چهار شرکت کنسرسیوم تشکیل دهند و در یک سال آینده، سه یا چهار بلوک اکتشافی با مجریان داخلی توسعه خواهند یافت.

هندی با تاکید بر این‌که هدف برگزاری مناقصه جذب سرمایه خارجی بود، گفت: شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم حاضر به شرکت در مناقصه نشدند و ترجیح دادیم مناقصه را با ایرانی‌ها برگزار نکنیم. البته این به معنی ترک تشریفات نبوده و مذاکره است. هدف هم بلوک‌های مرزی است.

به گفته وی، در میانه و بستان‌آباد، احتمال وجود منابع هیدروکربوری وجود دارد اما این احتمال در همدان بسیار ضعیف است.

وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن کشف‌شده توسعه‌نیافته در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به کشف ١٣مخزن در دولت یازدهم گفت: حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن کشف‌شده توسعه پیدا نکرده در ایران وجود دارد. به عبارت دیگر اکتشاف از توسعه و تولید جلوتر است.

هندی از کشف مخازن جدید در سال‌های 1396 و 1397 خبر داد و افزود: معرفی این مخازن برعهده وزارت نفت است و اگر اجازه دهند، ما اعلام خواهیم کرد.

به گفته وی، ضریب موفقیت اکتشاف در کشور ٦٠درصد است.

منبع: ایسنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر