/
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

بخش خصوصی برای صادرات گاز به اروپا وارد عمل شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از بخش خصوصی خواست برای صادرات گاز به اروپا وارد عمل شده و در این زمینه با ما همکاری کنند.
کد خبر : ۱۴۲۵۸

حسن منتظر تبرتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه در گفتگو با رسانه‌های تصویری نیز گفت: صنعت گاز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد وشکوفایی بسزایی داشته است. همچنین می‌توانیم بگوییم گاز کالایی است که بعد از انقلاب در کشور توسعه پیدا کرد. وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی گاز فقط در هشت شهر آن هم به صورت محدود وجود داشت. امروزه 1135 روستا و27000 شهر از نعمت گاز برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر 97 درصد جمعیت شهری و83 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخودار هستند گفت: صنعت گاز در این چهل سال از انقلابی‌ترین صنعت و از طرفی به لحاظ تولیدات وتجهیزات از خودکفاترین صنایع در کشور محسوب می‌شود زیرا بیشترین تجهیزات مورد نیاز توسعه این صنعت را از داخل کشور تأمین می‌کنیم.

ایران، روسیه و فرانسه تنها کشورهایی هستند که ماده تشخیص نشتی گاز تولید می‌کنند

وی از دستیابی ایران به ماده‌ای خبر داد که برای تشخیص بوی گاز بسیار مهم است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: در طول این چهل سال که از گاز استفاده می‌کنیم در ورودی شهرها ماده‌ای به گاز اضافه می‌کنیم که اگر گاز نشتی پیدا کرد، آن ماده به عنوان یک شاخص نشتی گاز را مشخص می‌کند زیرا گاز یک ماده بدون بو می‌باشد واز طریق گوگرد آن را بودار می‌کنیم. این مواد را از خارج کشور وارد می‌کردیم ولی امسال خوشبختانه در عسلویه آماده تولید شده است. در دنیا فقط دوکشور روسیه و فرانسه این مواد را تولید می‌کردند اما خوشبختانه امسال ما سومین کشور تولید کننده این مواد هستیم واز تولیدات داخلی برای تزریق این مواد به گاز استفاده می‌کنیم.

بحث صادرات گاز به کشورهای همسایه را پیگیری می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص میزان صادرات گاز به ترکیه و عراق گفت: روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کنیم . همچنین به بغداد و بصره واقع در عراق و نخجوان و ارمنستان صادرات گاز داریم. در آینده صادرات گاز به عراق را داریم که این حجم از صادرات در تابستان افزایش می‌یابد. موضوع صادرات گاز به عمان در حال مذاکره است که اگر به توافق برسیم باید از طریق دریا انجام شود. در مورد بحث صادرات گاز به اروپا بخش‌‌‌های خصوصی باید وارد عمل شوند تا بتوانیم از طریق ترکیه یا از سایر مناطق به اروپا صادارت گاز داشته باشیم. وی تصریح کرد: البته در حال مذاکره با کویت هم هستیم تا بتوانیم به این کشور هم گاز صادر کنیم. خوشبختانه زیرساخت شبکه خطوط لوله در کشور به گونه‌ای است که اگر بحث صادرات به هر کدام از این کشورها مطرح باشد با اتصالات بسیار کوتاه می‌توانیم صادرات را برقرار کنیم.

گاز هم جزء تحریم است

تربتی در پاسخ به این سئوال که تحریم آمرکیا شامل گاز هم می‎‌‌شود گفت: بحث گاز هم جزء موارد تحیم است و اما صادرات گاز هنوز متوقف نشده و ما صادرات خود را پیگیری می‌کنیم و خوشبختانه از این نظر مشکلی نداشته‌ایم.


شبکه گازرسانی به شهر زاهدان به زودی نهایی می‌شود

وی در خصوص گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان ما به شبکه گاز کشور متصل شده و برای اتصال به گاز در سال‌های گذشته مقداری با مشکلات مواجه بودیم. سال 95 گازرسانی در شهر زاهدان شروع شد و در حال حاضر 30 درصد شبکه در شهر زاهدان آماده شده است. در حال حاضر 400 کیلومتر شبکه در حال اجرا می‌باشد که به زودی گازدار می‌شوند. دو تا پیمان 250 کیلومتری هم در حال پیمان سپاری داریم و به زودی پیمانکار آن را نیز انتخاب می‌کنیم و با انتخاب این دو پیمانکار تقریبا همه شهر دارای شبکه گاز خواهد شد. با توجه به اینکه کار همزمان در شهر باعث ترافیک می‌شد با استاندار این استان هماهنگی لازم انجام شده است تا سرعت گازرسانی در شهر زاهدان بیشتر شود. استاندار نیز قول داده که در این خصوص همه جور همکاری با ما داشته باشد.

در خصوص شهر زابل هم باید گفت که این شهر را از طریق سی ان جی به شبکه متصل کرده‌ایم و خطوط گازرسانی به زابل در جریان است. این طرح پیمانکار دارد و آن هم به زودی نهایی خواهد شد.

بخش خصوصی برای جمع‌آوری گاز فلر به ما کمک کند

موضوع گازهای فلر قبلا در شرکت نفت دنبال می‌شد اما در حال حاضر این موضوع به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است. قصد داریم جمع‌آوری گازهای فلر در عسلویه را از طریق بخش خصوصی دنبال کنیم. ما فقط قرارداد منعقد می‎‌کنیم و بحث سرمایه‌گذاری و بحث‌های جانبی آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

بوی بد تهران ارتباطی به ما نداشت

بوی بد شهر تهران به ما ارتباطی نداشت. همکاران ما در جلسات استانداری تهران شرکت کردند. به دلیل اینکه این بو شبیه گوگرد بود بحث گاز را مطرح کردند در حالی که اگر نشت گاز بود خطرات خیلی زیادی داشت و خوشبختانه این بحث هیچ ارتباطی به گاز و نشت گاز نداشت.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر