/
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس:

اختلاف نظر بر سر زمان استفاده از کارت سوخت

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه اگر در کشور زیرساخت یک موضوع وجود دارد و آن موضوع کارایی زیادی برای کشور ندارد نباید از آن استفاده کرد گفت که به خاطر اختلاف نظرهایی که بین موافقین و مخالفین وجود دارد در حال حاضر زمان استفاده از کارت سوخت مشخص نیست.
کد خبر : ۱۴۲۶۴

علی گل‌مرادی نماینده مردم شهرستان‎‌های بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی(ره) در گفتگویی تفصیلی به سئوالات خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین، زمان استفاده از کارت سوخت، اثرگذاری کارت سوخت بر قاچاق و ... پاسخ داده است. مهمترین دیدگاههای این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص موضوعات مطرح شده در این مصاحبه به شرح زیر است:

قیمت بنزین باید واقعی شود اما بست آن باید فراهم باشد

بیشتر از این باعث نگرانی مردم نشویم

بنزین سرمایه ملی و متعلق به همه مردم ایران است

با اختصاص بنزین به افراد موافق هستم

یارانه سفره فقرا را کم رنگ‎‌تر کرد

20 میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز صحت ندارد

برای زمان استفاده از کارت سوخت اختلاف نظر وجود دارد


تا چه حد موافق افزایش قیمت بنزین در سال آینده هستید؟

درباره این موضوع جلسات و مباحث زیادی در سطح مجلس و کمیسیون انرژی برگزار شده و اکثر دوستان بر این باور هستند که باید با در نظر گرفتن همه جوانب در رابطه با تغییر قیمت‌ها ورود کنیم. شرایط کشور در حال حاضر خاص است و بحث تورم به شدت باعث رنجش و دل‌نگرانی مردم و مسئولین شده است. بر اساس سوابق افزایش قیمت بنزین، شاهد نابسامانی‌ها در حوزه اقتصادی بودیم و در بحث تورم هیچ کششی برای جامعه وجود ندارد. اگر به هر مقدار قیمت بنزین افزایش پیدا کند حتما پیامدهای خوبی برای جامعه نخواهد داشت. بنابراین بر اساس نظر شخصی و با استدلال‌های بیشتر معتقدم که ما نباید در وضعیت موجود قیمت بنزین را افزایش دهیم؛ البته بر اساس بررسی‌های کارشناسی و در نظر گرفتن همه جوانب و بسترسازی باید به قیمت‌های واقعی برسیم اما این زمانی است که ابتدا در مولفه‌های دیگری که ثبات و آرامش را بر زندگی مردم حاکم می‌کند برسیم و آن وقت در بحث مناسب‌سازی قیمت‌ها و تعرفه‌ها ورود کنیم.


پس در حال حاضر امکان افزایش قیمت‌ها وجود ندارد؟

از نظر من و تعداد زیادی از همکارانم در مجلس بله، در این شرایط امکان افزایش قیمت وجود ندارد. البته تعدادی هم با استدلال‌ها و توجیهات خودشان نظری غیر از این دارند ولی امیدواریم بر اساس همین نظریه که شرایط کنونی کشور ایجاب نمی‌کند با ما همراهی کنند تا بیشتر از این باعث نگرانی مردم نشویم.

بحث اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها تا چه حد صحت دارد و این اتفاق می‌تواند چه تأثیری بر میزان مصرف سوخت داشته باشد؟

اعتقاد و باور تعدادی از همکاران من در مجلس این است که بنزین به عنوان سرمایه ملی متعلق به همه مردم ایران است. بنابراین باید به گونه‌ای باشد که اگر کسانی به عنوان مالک خودرو از این منابع ملی با قیمت پایین استفاده می‌کنند، ظلم بیشتری بر کسانی که توان مالکیت خودرو را ندارند وارد نشود و آنها هم از محل درآمدها و منافع این منابع ملی بهره‌مند شوند. به نظر من کلیت طرح موضوع درست و به جا است اما باید به روش‌های دیگری حق و حقوق مردم را در نظر بگیریم چون ممکن است اجرای این طرح مانند داستان یارانه‌ها شود. متأسفانه یارانه‌ها به همان نسبت که به قشر آسیب‌پذیر و کمتر برخوردار کمک کرد بیشتر از آن برای کشور و هم برای آن دسته از مردمی که ما قصد کمک کردن به آنها را داشتیم ایجاد مشکل کرد. یعنی با تخصیص مبالغ جزئی به نام یارانه با تورم و گرانی ایجاد شده عملا سفره‌های آنها کم‌رنگ‌تر شد.

آمارهایی که در مورد قاچاق سوخت اعلام می‌شود چقدر واقعی هستند و به نظر شما بهترین راهکار کاهش این میزان از قاچاق سوخت چیست؟

ما پیرامون همین موضوع در کمیسیون انرژی بحث داشتیم که آیا واقعا روزانه بین 15 تا 20 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود؟ جمع‌بندی‌ها اینطور شد که این میزان صحت ندارد. البته به نظر من قاچاق حتی یک لیتر هم اجحاف در حق کشور است. با توجه به شرایط کشور ما باید از هر نظر طوری عمل کنیم که این اتفاق رخ ندهد. اما بر اساس گزارشاتی که از منابع موثق به دست ما می‌رسد ما حتما به میزان قابل توجهی قاچاق سوخت داریم که در واقع خیانت در حق سرمایه‌های کشور است که باید کنترل بشود. برای کاهش این میزان از قاچاق سوخت نظرات کارشناسی خوبی وجود دارد اما بر اساس جواب سوال اول عملی کردن آنها در شرایط حاضر امکان‌پذیر نمی‌باشد. مثلا همسان‌سازی قیمت‌ها با کشورهایی که قاچاق کالا به آنها صورت می‌گیرد. از محل تفاوت قیمت‌ها در کشورهای خارج و داخل منافعی به قاچاقچیان می‌رسد. چون فاصله قیمت‌ها خیلی زیاد هست حتی اگر آنها در جاهایی لو بروند و جریمه بشوند باز هم عایداتی دارند و برای آنها به صرفه است. ما باید با راهبرهای دیگری این کار را انجام دهیم. مثلا مرزها را کنترل کنیم و اجازه ندهیم این اتفاق رخ رهد. در بحث سهمیه‌بندی و توزیع سوخت هم باید راهبردهای کارسازی را در این زمینه تدارک ببینیم.

استفاده از کارت سوخت چه زمانی اجباری می‌شود و پس از اجرایی شدن این طرح قیمت بنزین چه تغییری می‌کند؟

در این زمینه هم نظرات متفاوت است و عده‌ای به این طرح باور دارند و عده‌ای هم اعتقادی به آن ندارند. ما باید ببینیم هزینه‌های ناشی از اجرای این طرح و برقرار کردن این سیستم با منافع حاصل از آن چقدر هست که این موضوع همچنان مورد بحث دوستان در مجلس است. توجیه وزارت نفت این است که چون قبلا هزینه کرده‌ایم و این سیستم وجود دارد باید از آن استفاده کنیم اما به نظر من صرف اینکه چون یک چیزی داریم و باید از آن استفاده کنیم توجیه قابل قبولی نیست. اما با توجه به شرایط موجود، کارت سوخت برای کنترل قاچاق و تعریف میزان سهمیه با همین قیمت موثر است. باید برای خودروهای شخصی و ناوگان عمومی یک میزان مشخصی ببینیم و کارت سوخت عملا می‌تواند در این جهت موثر واقع شود. به خاطر اختلاف نظرهایی که وجود دارد فعلا زمان مشخصی برای استفاده از کارت سوخت و قیمت وجود ندارد. باید ببینیم پیگیری‌های شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی تا چه حد می‌تواند این اختلاف نظرها را کم کند تا آن زمان در این موارد به جمع‌بندی برسیم.


تهیه و تنظیم: سیدابراهیم حسینی


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر