/
۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

تزریق گاز از سکوی 13B به پالایشگاه خشکی آغاز شد

برای نخستین بار و با ثبت رکوردی بی‌سابقه در تاریخ صنعت فراساحل کشور، پس از ده روز کاری از شروع هوک‌اپ و راه‌اندازی نخستین سکوی فاز 13 پارس جنوبی، گاز برداشت شده از موقعیت مخزنی این عرشه به پالایشگاه خشکی تزریق شد.
کد خبر : ۱۴۳۶۱

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: پس از انجام آخرین عملیات باقیمانده در راه‌اندازی خط لوله دریایی این سکو، با همت و تلاش بی‌وقفه کارکنان عملیاتی این بخش، پس از ده روز کاری از شروع هوکاپ و راه‌اندازی سکوی B13، گاز ترش استحصال شده از موقعیت مخزنی این سکو در ساعت ۲۳ روز گذشته (پنجشنبه، ۲۷دی ۹۷) به سمت خشکی ارسال و با طی مسیر ۹۰ کیلومتری خط، پس از دو ساعت در پالایشگاه دریافت شد.

به گفته پیام معتمد، گاز ترش استحصال شده از سکوی B 13به چهارمین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 تزریق شده و با توجه به تمهیدات لحاظ شده در این ردیف از ساعت ۳ بامداد امروز (جمعه، ۲۸ دی‌) پس از فراوری به شبکه سراسری گاز ارسال می‌شود.

وی با یادآوری رکوردزنی اخیر عملیات راه‌اندازی همزمان دو سکوی فاز 13 در کمتر از 4 روز کاری افزود: بدون شک ثبت رکوردهای تازه دریایی در طرح توسعه فاز 13، نقطه قوتی در کارنامه درخشان پارس جنوبی خواهد بود. با توجه به پيشرفت مناسب طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، پیام معتمد پیش‌بینی کرد به زودی ارسال گاز از دومین عرشه دریایی این طرح به پالایشگاه خشکی آغاز شود. وی با اشاره به افزایش حجم فعالیت‌های این طرح برای رسیدن هر چه سریعتر به اهداف توسعه آن افزود: مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان بهمن‌ماه سال جاری نیمی از اهداف توسعه این طرح با برداشت روزانه 1 میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز غنی از مخزن مشترک پارس جنوبی با قطر محقق خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر