/
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

مهندس بورد خبر داد: تعیین تکلیف 3 بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید شرکت نفت فلات قاره ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از تعیین‌تکلیف سه بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت این شرکت خبرداد و با اشاره به امضای قرارداد پروژه سیری (سیوند و اسفند) با پتروایران در مهرماه امسال، گفت: تکلیف بسته‌های کاری میدان‌های رشادت و رسالت نیز مشخص شده است.
کد خبر : ۱۵۷۵۲

 نبض نفت - مهندس حمید بورد روز چهارشنبه 22 اسفند در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات میدان رشادت با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) دنبال می‌شود و مناقصه میدان رسالت نیز برگزار شده و برنده مناقصه به‌زودی اعلام می‌شود.

بورد درباره پیشرفت پروژه نگهداشت و افزایش تولید سیوند و اسفند عنوان کرد: پتروایران 6 ماه برای تجهیز کالاها و فراهم کردن مقدمات کار فرصت دارد که این فرصت پایان نیافته و با وجود این، پیشرفت کار مطلوبی را شاهد هستیم، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال 98 افزایش تولید برنامه‌ریزی شده در این پروژه محقق شود. 

بورد گفت: با تعیین تکلیف بسته کاری فروزان در نیمه نخست سال آینده، هر چهار پروژه شرکت نفت فلات قاره ایران با ارزش بیش از 800 میلیون دلار در دستور کار قرار می‌گیرند و دکل‌های حفاری جدیدی کار خود را در این پروژه‌ها آغاز می‌کنند.

روزآمدکردن مطالعات ۷ میدان نفت فلات قاره ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه، به برنامه شرکت ملی نفت ایران مبنی بر روزآمدکردن مطالعات مخازن این شرکت اشاره کرد و افزود: در چارچوب این برنامه، روزآمدکردن مطالعات میدان‌های دورود، ابوذر، بهرگانسر، هندیجان، فروزان، هنگام و نوروز در برنامه قرار گرفت که به‌تازگی قرارداد مرتبط با میدان‌های فروزان، ابوذر و دورود امضا و به پیمانکار واگذار شده و چهار میدان دیگر نیز فروردین‌ماه سال 98 واگذار می‌شوند.

بورد به ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مهلتی یک ماهه، گزارش وضعیت تاسیسات این شرکت را درخواست کرده است که ما این گزارش را به همراه پیشنهادهای خود ارائه خواهیم داد و امیدواریم با مدیریت هزینه‌ها و اجرای راهکارهای مدنظر، شاهد بازسازی و نوسازی بخشی از تاسیسات پرخطر این شرکت در سال آینده باشیم.

تثبیت تولید با وجود تنگناها

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: خوشبختانه با وجود تنگناهای اقتصادی و فشارهای بین‌المللی بر صنعت نفت، برنامه تولید تکلیفی این شرکت در سال 97 به طور کامل محقق شد و ضمن تثبیت تولید، در تزریق آب و گاز نیز عملکرد مطلوبی داشتیم.

وی یادآور شد: قطعا بدون نقص نبوده‌ایم و از نتایج همه پروژه‌ها رضایت کامل نداریم، اما به تناسب دریافت نقدینگی و با توجه به شرایط، کارها به خوبی پیش رفته است.

بورد به چند حادثه‌ای هم که امسال با همت و رشادت کارکنان نفت فلات قاره پشت سر گذاشته شد، اشاره کرد و گفت: اهمیت اصول HSE در این شرکت به دلیل سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار در دریا نسبت به خشکی دوچندان و سختگیری‌های ما نیز بیشتر است. بورد همچنین از تسویه بخش عمده بدهی‌های شرکت به پیمانکاران در آستانه سال جدید خبر داد.

افزایش 1.8 برابری بودجه شرکت نفت فلات قاره در 2 سال گذشته

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد میزان بودجه این شرکت در سال 98 نیز گفت: با کمک‌ها و مساعدت‌هایی که از سوی شرکت ملی نفت ایران و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته، در 2 سال گذشته در مجموع بودجه این شرکت حدود 1.8 برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: انجام فعالیت‌های سرمایه‌ای شرکت نفت فلات قاره ایران بین 300 میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه دارد و میزان بودجه مصوب بستگی به میزان جذب بودجه دارد.

 

بورد متذکر شد: امسال موفق به جذب حدود 100 درصد بودجه شدیم و علاوه بر آن بدهی های این شرکت در حدود 100 میلیون دلار در بخش ارزی و 100 میلیارد تومان نیز در بخش ریالی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: یکی از اقدام‌های مثبتی که در حوزه تخصیص بودجه شکل گرفته است این بوده که بیشتر پروژه‌ها را از حالت سرمایه‌ای خارج کرده و در بخش هزینه‌های جاری وارد کرده‌ایم. به عنوان مثال در بخش تعمیرات و تجهیز نیروی انسانی توانسته‌ایم بسیاری از بودجه مصوب را جذب و عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران درباره رقم پیش‌بینی خود از مبلغ بودجه اختصاص یافته در سال 98 نیز گفت: اگرچه این رقم هنوز مصوب نشده است، اما برآورد این رقم بین 400 تا 500 میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

NGL  خارگ، در مدار بهره‌برداری

بورد درباره طرح تکمیل NGL خارگ نیز گفت: این طرح با مشکلات زیادی دست به گریبان بود؛ اما خوشبختانه پیمانکار طرح از یک ماه گذشته فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود که اولین برج آن در نیمه دوم فروردین‌ماه نصب شده و به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این طرح به شیوه BOT اجرایی می‌شود و منابع و هزینه‌های آن نیز از محل فروش گاز تامین می‌شود. در ضمن قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم شده که در صورت انجام سریع‌تر طرح، منافع مالی بیشتری نصیب پیمانکار خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش سرعت اجرای طرح خواهد شد.

روایت تاریخ نفت در خلیج فارس

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کتاب «تاریخ نفت در خلیج فارس» که اخیرا در حاشیه آیین بازنشستگی جمعی از کارکنان نفت فلات قاره ایران رونمایی شد اشاره و عنوان کرد: این کتاب شامل تاریخ اکتشاف و استخراج نفت از این آبراهه تاریخی و چگونگی شکل‌گیری و فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران از گذشته تاکنون است.

به گفته بورد، این کتاب حاصل تحقیقات میدانی طولانی، ساعت‌ها مصاحبه‌ و به‌ویژه خاطره‌ها و گفته‌های ارزشمند بازنشستگان این شرکت است که می‌تواند منبع و مرجعی موثق و قابل اتکا برای پژوهشگران باشد.

بر اساس این گزارش، کتاب «تاریخ نفت در خلیج‌فارس» به همت مسعود فروزنده تهیه و تدوین شده و حاصل سفرهای متعدد به مناطق عملیاتی، سکوها، شهرستان‌ها و روستاهای مجاور تاسیسات و گفت‌وگو با مدیران، مردان و زنان تاثیرگذار در صنعت نفت دریایی ایران است.

افق تولید 570 هزار بشکه‌ای نفت فلات قاره تا سال 1402

مدیرامور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با اشاره به تدوین برنامه چشم‌انداز 20 ساله (1417-1398) در این شرکت گفت: بر اساس این برنامه، تولید شرکت نفت فلات قاره ایران در سال 1402 تا 1403 باید به 570 هزار بشکه در روز برسد.

مهندس زریر گودرزی ادامه داد: در حال حاضر 506 حلقه چاه نفتی و 350 حلقه چاه گازی در میدان‌های شرکت نفت فلات قاره ایران در مدار است و عملیات تولید نفت و گاز با بهره‌گیری از این چاه‌ها صورت می‌گیرد. 

وی با اعلام اینکه دشواری فرآیند تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران به دلیل کوچکتر بودن مخازن و لزوم تزریق آب و گاز بیشتر از شرکت‌هایی نظیر مناطق نفتخیز جنوب است، گفت: 25 درصد از عملیات تولید در این شرکت نیز با استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی صورت می‌گیرد که بر دشواری کار می‌افزاید.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه حدود 75 درصد از هزینه‌های مربوط به تولید نفت مربوط به بخش حفاری است، گفت: هزینه‌های مربوط به اجاره دکل حفاری در این شرکت طی سال 97 در مقایسه با سال های 93 و 94 به یک سوم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: قرار است در سال 98، جهت افزایش تولید از 9 دکل حفاری استفاده کنیم که البته این رقم به غیر از تعداد هشت دکل مربوط به چهار بسته نگهداشت تولید است.

وی ادامه داد: در سال 98 نیز پیش‌بینی می‌شود تا 30 هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشیم.

منبع: شرکت نفت فلات قاره

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر