/
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

گزارشی از برنامه های کاهش فلرینگ در پارس جنوبی

رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح های فرآیندی مجتمع گاز پارس جنوبی در بررسی‌های صورت گرفته چند عامل را می توان به عنوان مهمترین عوامل و منابع فلرینگ در پالایشگاه های گازی بیان کرد.
کد خبر : ۱۶۹۴۶

نبض نفت - در میان واحدهای فرآیندی و پالایشگاهی همواره فلرها به عنوان منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی هوای منطقه شناخته می‌شوند. از این رو، برای جلوگیری یا کاهش آلودگی هوا ناشی از انتشار این مواد مضر، انتظار می رود کاهش گازهای ارسالی به فلر، اقدامی مؤثر به منظورکنترل انتشار آلاینده ها باشد.

پس از اینکه یک واحد پالایشگاهی به طور کامل بهره‌برداری شود و به حالت پایداری عملیاتی برسد، اقدامات مختلفی در جهت کاهش میزان فلرینگ انجام خواهد شد. برای داشتن محیط زیست سالم و حفاظت از منابع گاز در منطقه عسلویه، تمامی واحدهای فرآیندی فعال در منطقه باید میزان گازهای خروجی فلر را به طور سالیانه گزارش نمایند و همواره در جهت کاهش آن بکوشند.

به گفته مهدی داوودی، رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح های فرآیندی مجتمع گاز پارس جنوبی در بررسی‌های صورت گرفته چند عامل را می توان به عنوان مهمترین عوامل و منابع فلرینگ در پالایشگاه های گازی بیان کرد.

وی می گوید: فلرینگ مربوط به واحدهای مرکاپتان زدایی، حجم بسیار بالای فلرینگ پیوسته و مشکلات ابزار دقیق و مکانیکی کمپرسورهای موجود و توقفات مکرر آن‌ها از عوامل ایجاد فلرینگ است.

داوودی عدم عملکرد مناسب کمپرسور  در سردسازی بخارات برگشتی که سبب افزایش فلرینگ  می‌شود و فلرینگ مربوط به گاز دی‌اکسید‌کربن واحدهای تصفیه اتان را از دیگر عوامل افزایش فلرینگ می داند.

با توجه به اینکه هریک از این عوامل نرخ بالایی از میزان فلرینگ پالایشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، در جهت بهبود برخی از این عوامل اقدامات اصلاحی متعددی در پالایشگاه های گاز پارس جنوبی صورت گرفته است.

داوودی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در این راستا می گوید: کاهش تعداد روزهای تعمیرات اساسی که علاوه بر کاهش میزان فلرینگ ناشی از تعمیرات اساسی سالیانه، موجب افزایش پایداری تولید پالایشگاه های مجتمع شده یکی از مهمترین دستاوردهای مجتمع در سالیان گذشته است.

به گفته وی؛ کاهش فلرینگ گاز احیاء خروجی از واحدهای مرکاپتان زدایی و حذف آن از مسیر فلر و بازگشت آن به خط تولید پالایشگاه اول از دیگر موارد انجام شده در این راستاست.

همچنین حذف فلرینگ راه اندازی واحد شیرین سازی گاز، واحد نم زدایی و حذف 70 تا 80 درصدی فلرینگ راه اندازی واحد مرکاپتان‌زدایی و تثبیت نقطه شبنم هیدروکربوری در پالایشگاه دوم تأثیر به سزایی در کاهش این آمار داشته است.

از سوی دیگر کاهش مربوط به شبکه فلر پس از شبیه سازی و اجرای طرح اصلاحی در پالایشگاه‌های اول تا پنجم از دیگر اقدامات مؤثر در پالایشگاه های پارس جنوبی در راستای کاهش میزان فلرینگ است.

داوودی برنامه ریزی برای کاهش میزان فلرینگ را از اهداف اصلی مجتمع عنوان کرد و گفت: تعمیرات منظم و برنامه ریزی شده پیشگیرانه در واحدهای بازیافت گوگرد  و ارسال همه مسیرها به واحد تولید بخار (Boiler) پالایشگاه سوم از موارد مهم صورت گرفته در این راستاست.

به گفته وی؛ تنظیم شرایط فرآیندی واحدهای شیرین‌سازی گاز که سبب کاهش فلرینگ مربوط به گاز دی‌اکسید‌کربن واحدهای تصفیه اتان در پالایشگاه سوم و پنجم شده نیز از فعالیت های انجام شده است.

همچنین استفاده از گاز ترش خروجی پالایشگاه برای احیا بسترها و بازگرداندن مجدد آن به خروجی در پالایشگاه چهارم و تأمین قطعه و نصب صافی های جدید توربو اکسپندرها در پالایشگاه چهارم برای حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گازها در پالایشگاه های پارس جنوبی صورت گرفته است.

به گفته داوودی انجام اصلاحیه بر روی منابع تغذیه در واحد ارسال گاز و تنظیم مجدد همه مسیرهای گاز  و کاهش میزان آن نیز در پالایشگاه چهارم از جمله فعالیت های صورت گرفته در راستای کاهش میزان فلرینگ پالایشگاه های پارس جنوبی است.

بر پایه این گزارش؛ با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده، میزان گاز ارسالی به فلر در مجموع پنج پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی کاهش چشمگیری داشته که یک کاهش 74 درصدی در یک دوره 5 ساله را شاهد بوده ایم.

گفتنی است؛ پس از انجام مجموع اقدامات اصلاحی میزان فلرینگ روندی کاهشی است و برای مثال در پالایشگاه چهارم تقریبا به نقطه بهینه خود رسیده است. همچنین همواره تمرکز واحدهای فرآیندی موجود در سطح مجتمع در این راستا بوده است که علاوه بر آنالیز وضعیت کنونی فرآیندها، اقدامات و بررسی‌هایی را برای کاهش میزان کمی و کیفی مقدار کنونی فلرینگ و رساندن آن به نقطه بهینه انجام داده‌اند.

البته باید توجه داشت که امکان حذف کامل گازهای ارسالی به فلر با توجه به شرایط طراحی پالایشگاه‌های گازی امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر