/
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲

صرفه‌جویی ارزی قابل توجه با ارتقای سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار منطقه لاوان

ارتقا و به‌روزرسانی سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار سکوی سلمان توسط متخصصان این مجتمع دریایی، باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجه شد.
کد خبر : ۱۹۷۴۶
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، با توجه به گذشت سالیان متمادی و از رده خارج بودن فناوری مانیتورینگ ژنراتورها و کمپرسورها، به‌روزرسانی و ارتقای آنها به منظور حفظ دیتا و تحلیل رفتار و پایش وضعیت توربین‌ها اقدامی ضروری بود. پس از اخذ پروپوزال از شرکت‌های داوطلب، اجرای این پروژه (مهندسی اجرایی و خرید ادوات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و خرید قفل سخت‌افزاری و ادوات ارتباطی به همراه نرم‌افزارهای مربوطه) به بیش از 10 میلیارد تومان هزینه نیاز داشت؛ این اقدام به مجید محمدباقرپور، از نفرات واحد کنترل و ابزار دقیق سکوی سلمان واگذار شد که در نهایت با هزینه حدود 2 میلیون تومان (برای خرید یک کامپیوتر) به سرانجام رسید.

سیستم عامل قدیمی با امکانات محدود دسترسی، هارددیسک و RAM پایین تاچ‌پانل‌های (‌ Touch Panel) آمریکایی، حفظ نشدن لحظه به لحظه اطلاعات دیتاها در یک بانک اطلاعاتی و نبود Trend برای سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال به منظور تحلیل داده‌ها از معایب و مشکلات سیستم مانیتورینگ بود که با اقدام متخصصان مجتمع دریایی سلمان این مشکلات برطرف شد. با ارتقای سیستم مانیتورینگ توربین‌های سولار، قابلیت‌هایی همچون وابسته نبودن به کامپیوترهای proface ساخت آمریکا، نمایش Trendهای سیگنال‌های ژنراتورها و کمپرسورها به میزان دلخواه، نمایش Alarm Logging های سیگنال‌های ژنراتورها و کمپرسورها به میزان دلخواه، توانایی مانیتورینگ هر سیگنال در PLCهای ژنراتورها و کمپرسورها، بی‌نیازی از مبدل سخت‌افزاری برای ارتباط با ALLEN BRADLEY PLCs و به دنبال آن نرم‌افزاری کردن این پروسه، قابلیت انتقال آسان سیستم مانیتورینگ جدید در هر جای دیگر، سهولت در اضافه کردن تگ جدید، توانایی و قابلیت Server Redundancy، قابلیت تهیه نسخه پشتیبان و قابلیت پرینت و گزارش‌گیری ایجاد شد.

به روز رسانی با صرفه‌جویی ارزی قابل توجه

مجید محمدباقرپور 33 ساله، از استان فارس و فوق لیسانس برق که داوطلب انجام این اقدام مهم شده و آن را با موفقیت به ثمر رسانده است، می‌گوید: با تلاش شبانه‌روزی و پس از 4 ماه موفق به راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ جدید شده و در زمان مقرر آن را تحویل دادم.

 به گفته وی، تمامی مراحل کار کاملا تخصصی و با استفاده از نرم‌افزار PCS7 انجام شده است.

به گفته محمدباقرپور، کامپیوتر روی توربین‌ها، آمریکایی است که خریداری آنها نزدیک به 10 میلیارد تومان هزینه دربر داشت، همچنین به‌روزرسانی مانیتورینگ آنها هزینه جداگانه نرم‌افزار مختص به خود دارد که پیاده‌سازی این نرم‌افزار، امکان اجرای نرم‌افزار مانیتورینگ روی مانیتورها با برندهای مختلف، ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر وجود دارد.

وی می‌گوید: در طراحی جدید و با به‌روزرسانی مانیتورینگ توربین‌های سولار، تمام سیگنال‌های هر هشت کمپرسور در یک مانیتور آمده است و قابلیت‌های دیگر هم می‌توان به آن افزود. از سوی دیگر اگر برای کامپیوترهای آمریکایی مشکلی ایجاد شود، هیچ نگرانی نداریم و می‌توانیم آن را در مانیتورهای موجود در بازار ایران، نصب و نرم‌افزار را اجرا کنیم.

هدف خروج از وابستگی به خارجی‌هاست

رضا بایرامی، یکی دیگر از متخصصان واحد کنترل ابزار دقیق سکوی سلمان نیز با بیان اینکه کنترل تمام سکوها از این محل انجام می‌شود، می‌گوید: نرم‌افزار مانیتورینگ که در سال‌های گذشته طراحی کرده بودند؛ با گذشت زمان نیازمند به‌روزرسانی بود، زیرا امکان دسترسی پیوسته به مقادیر داده‌ها را نداشتیم و مشاهده و تحلیل وضعیت داده‌ها به مرور زمان در بازه‌های زمانی مختلف امکان‌پذیر نبود و تنها در وضعیت آلارم‌ها می‌توانستیم به مقادیر داده‌ها دسترسی پیدا کنیم.

به گفته بایرامی، نرم‌افزار طراحی شده در مرحله اول روی تاچ‌پانل‌های قدیمی اجرا شد، اما از نظر سخت‌افزاری جواب نداد؛ از این رو در مرحله بعد تصمیم گرفتیم یک ایستگاه اپراتوری تشکیل دهیم تا ژنراتورها و کمپرسورها که در مجموع 8 واحد توربین هستند، در یک مانتیور منتقل و کنترل  و مانیتور و پایش وضعیت توربین هم در آن پیاده‌سازی شود.

بایرامی می‌گوید: ادوات سکو از گذشته آمریکایی بوده است؛ با روند رو به رشد تحریم‌ها از آنجا که برای تامین قطعات با مشکل روبه‌رو می‌شدیم، هدف ما این بوده است که از وابستگی خارج شویم و در انجام این پروژه هم هدف ما همین بوده است.

در ادامه، ابراهیم پاکسیما، سرپرست سکوی سلمان می‌گوید: در سکوی سلمان 8 توربین سولار آمریکایی فعال است که متخصصان سلمان در استفاده از نرم‌افزار جدید با مطالعه جهت رفع مشکل استفاده از این نرم‌افزار به صورت قفل شکسته و حذف ادوات سخت‌افزاری موفق به پیاده‌سازی آن شدند که این امر به نوبه خود کمک زیادی به پایداری شبکه، تعمیر و نگهداری دستگاه و قابلیت دسترسی به دیتاهای هر 8 عدد توربین را به طور همزمان فراهم می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر