/
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
رئیس حراست شرکت ملی گاز ایران مطرح کرد:

حفاظت گفتار؛ اصل لازم و ضروری برای حفاظت حراست از اطلاعات سازمان

حفاظت گفتار و رعایت حیطه بندی در جلوگیری از نشت اطلاعات، اصلی لازم و ضروری برای حفظ سلامت سازمان بوده که باید مورد توجه همه کارکنان قرار گیرد.
کد خبر : ۱۹۹۷۰

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سید مهران پیرایش رئیس حراست شرکت ملی گاز ایران در دیدار با اعضای هیات مدیره و روسای واحدهای ستادی شرکت گاز خراسان رضوی در مشهد اظهار کرد: اسناد و اطلاعات موجود در هر اداره، نزد مدیران و کارکنان آن است که به نوعی با آن اطلاعات در ارباط بوده و لازم است تا نسبت به یادگیری فنون حفاظت از اسناد و حفاظت گفتار اهتمام بخشند.

وی افزود: حفاظت گفتار در تعلیمات دینی و قرآنی از اهمیت ویژه ی برخوردار است. ائمه اطهار(ع) نیز در طول زندگی خود از انتشار اسرار از سوی نزدیکان خود سختی های زیادی را متحمل شدند.

معاون سازمان و رئیس حراست شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: راز در مفهوم لغوی به معنی سر، نهانی و پنهان است؛ اما در تعریف؛ به هر نوع اطلاعات و اخباری که نیاز به حفاظت و نگهداری دارد، راز گفته می شود. در تعریف اطلاعاتی نیز به هر نوع اطلاعات طبقه بندی شده، راز می‌گویند.

وی انواع راز را شامل راز فردی و شخصی، اجتماعی و حکومتی و تشکیلاتی عنوان کرد و افزود: راز حکومتی بر مبنای نوع مسئولیت افراد در اختیار آنها قرار می گیرد که افشای آن چه عمدی و چه سهوی ضربات مهلکی بر پیکره یک  مجموعه وارد می سازد؛ حفظ رازهای تشکیلاتی و حکومتی به مراتب مهمتر از سایر اسرار است و رازداری حکومتی از دیدگاه دین اسلام، یکی از اصول ضروری است که می توان به‌وسیله آن توطئه های دشمن را خنثی کرد.

پیرایش ادامه داد: هر نوع اظهار نظر غیرمجاز اعم از شفاهی و کتبی درباره متون اطلاعات طبقه بندی شده، افشای اداری راز تلقی شده و افراد باید نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشته باشند.

این مقام مسئول  با بیان این مطلب که افشای راز به دو بخش آگاهانه و مغرضانه و ناآگاهانه و غیرمغرضانه تقسیم می‌شود، افزود: هر گاه فردی از روی آگاهی و غرض‌ورزی نسبت به افشای رازی اقدام کند؛ شامل افشای آگاهانه می شود.

معاون سازمان و رئیس حراست شرکت ملی گاز ایران در ادامه به عوامل افشای راز پرداخت و گفت: ضعف افراد، اصلی‌ترین عامل افشای راز است.

وی آموزش را راهکاری مناسب برای افزایش سطح آمادگی کارکنان در مواجهه با تخلیه های اطلاعاتی دشمن عنوان کرد و افزود: سکوت، کم حرفی، طفره رفتن، دوری از آفات زبان و آشنایی با قوانین جزایی افشای راز  به عنوان راهکار هایی جهت جلوگیری از انتشار رازهای اداری محسوب می شوند.

این مقام مسئول در پایان این دیدار بر لزوم رعایت حیطه بندی اطلاعات و اخبار تاکید کرد و گفت: حیطه بندی نیز به‌عنوان مهمترین روش حفظ اطلاعات در سازمان باعث جلوگیری از افشای آگاهانه و یا ناآگاهانه اسرار  اداری است که مدیران می بایست در تحقق آن کوشا باشند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر