/
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
به همت کارشناسان جوان مناطق نفتخیز جنوب انجام شد:

تعمیر و راه‌اندازی مغز توربین‌های گازی

کارخانه بهره‌برداری نفت سفید یکی از کارخانه‌های قدیمی صنعت نفت کشور است که توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان مدیریت می شود . در این قبیل کارخانه‌ها ، برق صنعتی برای پمپاژ وجود ندارد و انرژی مورد نیاز برای راه اندازی و چرخش پمپ ها و انتقال نفت به مبادی مورد نظر بوسیله توربین و با استفاده از گاز جدا شده از نفت تأمین می شود . این توربین‌ها یک دستگاه پنجره کنترل و شات‌دان دارند که به نوعی مغز متفکر توربین هستند و هرگونه عیب و اشکال در سیستم را نمایان ساخته و توربین را خاموش می کند. بروز حتی یک اشکال کوچک می تواند موجب خاموشی توربین و توقف در پروسه تولید و انتقال نفت شود . از این رو این پنجره بسیار ارزشمند است و می بایست به دقت عملکردش بررسی و نقایص احتمالی آن برطرف شود .
کد خبر : ۲۰۸۳۰
تعمیر و راه‌اندازی مغز توربین‌های گازی
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان کارشناسان و متخصصان جوان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در واحد ابزار دقیق اداره تعمیرات کارخانه نفت سفید موفق شدند پنجره کنترل اخطار توربین‌های گازی یا همان مغز متفکر این دستگاه را ارتقا داده و راه اندازی نمایند . 

در این اقدام که با استفاده از توانمندی‌های داخلی و با همکاری چند شرکت ایرانی صورت گرفت ضمن کسب یک تجربه ارزنده در ارتقا و راه‌اندازی این بخش حساس توربین های گازی ، از هدر رفت هزینه های برون سپاری این کار جلوگیری بعمل آمد .

سرپرست واحد ابزار دقیق واحد بهره برداری نفت سفید ضمن ارائه توضیح در خصوص این اقدام گفت : با توجه به قدمت بالای 40 سال این توربین و وجود گاز H2S در مجاورت توربین که باعث اکسیده شدن مدارها و اتصالات و نهایتاً می‌تواند به بوردهای الکترونیکی دستگاه آسیب وارد کرده و موجب بروز پیام خطا و خاموشی توربین و در نهایت تحمیل هزینه های هنگفت بابت عیب یابی و رفع اشکال دستگاه و توقف تولید شود ، تصمیم گرفتیم با اتکا به دانش و توان خودمان این مجموعه حساس را تعمیر نماییم .

امیر رستمی ادامه داد : با کمک گیری از شرکت‌های ایرانی قطعات لازم خریداری و در کارگاه ابزار دقیق قطعات را مونتاژ کرده و طی مدت 14 روز بطور مداوم کلیه ی تست های لازم را روی مدار و مشابه شرایط واقعی شبیه سازی بر روی دستگاه انجام داده و عملکرد آنرا از نظر سیگنال‌های دریافتی و خروجی - شات دان‌ها و کلیه فرامینی منجر به خاموشی توربین می‌شود را ساعت‌ها بررسی و پایش کردیم .

این دانش آموخته مهندسی الکترونیک افزود : بعد از حصول اطمینان از عملکرد دستگاه و در زمان اورهال توربین ، این پنجره را که بیش از 100 سر سیم از آن منشعب و به توربین متصل می شود را با خطای نزدیک به صفر در سرویس قراردادیم و این بار کلیه تست هایی که قبلاً در محیط کارگاه و بصورت شبیه سازی بر روی این دستگاه انجام داده بودیم را در محیط حقیقی و بصورت عملیاتی تست کردیم و خوشبختانه تمامی تست ها با موفقیت کامل پشت سر گذاشته شد . 

وی می‌افزاید: با کسب این تجربه موفقیت آمیز آمادگی این را داریم که دستاورد و تجربه خودمان را به همکارانمان در سایر واحدهای ابزار دقیق شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انتقال دهیم و بدین ترتیب سهم ارزنده ای در صرفه جویی های ارزی و ریالی و جلوگیری از توقف تولید این ماده حیاتی ایفا نماییم .

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر