/
۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

تاثیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان هنوز تمام نشده است

تاثیر نهایی حمله به تأسیسات نفتی عربستان بر قیمت نفت بستگی به سرعت عربستان در بازگرداندن تولید به شرایط معمول دارد. اگر این کاهش تولید نفت ادامه یابد، مطمئناً قیمت نفت باز هم به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می رسد.
کد خبر : ۲۱۵۶۵
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، قیمت نفت که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در هفته گذشته افزایش یافته بود، حالا پایین آمده است. بنابراین برخی می گویند تاثیر این حملات چندان قابل توجه نبوده است.

 ولی همه موافق این عقیده نیستند. این حملات در تاریخ صنعت جهانی نفت بی‌سابقه است.  حمله به یکی از بزرگترین میادین نفتی عربستان و بزرگترین تأسیسات پالایش نفت خام جهان در بقیق در کل ، 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان را کم کرد.

این بزرگترین اختلال در تولید نفت تا به امروز بوده است. بشکه های نفتی که از تولید جهان کم شده، معادل کل افزایش نفت شیل و بیش از تمام ظرفیت مازاد تولید جهان است.

 ولی حمله به بزرگترین تاسیسات نفتی جهان طی 24 ساعت  بازتاب چندانی در توییتر نداشت. این بدان معناست که اکثر مردم آمریکا این شرایط را جدی نمی بینند. در واقع بسیاری فکر می کنند دیگر وابسته به نفت عربستان نیستند بنابراین این حمله ها نباید تاثیری بر آنها در آمریکا بگذارد.

 چنین طرز تفکری قابل فهم است ولی واقعی نیست. آمریکا در حال حاضر نفت بسیار کمتری از عربستان وارد می کند. در ابتدای رونق نفت شیل، آمریکا حدود 1.5 میلیون بشکه در روز از عربستان نفت وارد می کرد. در 2018 آمریکا 900 هزار بشکه در روز وارد کرد که کمتر از 10 درصد واردات نفت خام این کشور بود.

 ولی بازارهای نفت جهانی هستند و عربستان سعودی مهم‌ترین صادر کننده نفت جهان است. این کشور در اوپک سعی می کند بازارهای نفت را با عرضه مناسب ثابت نگه دارد. صنعت نفت عربستان آسیب ناپذیر بود و امکان چنین حملاتی وجود نداشت.

 حملات هفته گذشته آسیب ناپذیری این صنعت را از بین برد. این اختلال در تولید چند صد هزار بشکه در یک کشور جنگ زده نیست، بلکه میلیون ها بشکه در روز را در مهمترین و با ثبات ترین تولیدکننده نفت دنیا در بر می گیرد.

 تاثیر فیزیکی این حملات تا چند هفته آینده مشخص نمی‌شود. فعلاً از ذخایر نفت خام برداشت می شود. وارد کنندگان نفت به دنبال تامین نفت مورد نیاز خود هستند. قیمت نفت افزایش یافته است.در اولین ساعات فروش نفت پس از این حملات، قیمت نفت خام  بیشترین افزایش را در یک روز در تاریخ ثبت کرد.

 عربستان قول داد به سرعت تولید از دست رفته را بازگرداند و همین قول باعث آرام شدن بازارهای نفت شد.

 این اتفاق آسیب پذیری عرضه جهانی نفت را یادآوری می کند. تاثیر نهایی آن بر قیمت نفت بستگی به سرعت عربستان در بازگرداندن تولید به شرایط معمول دارد. اگر این کاهش تولید نفت ادامه یابد، مطمئناً قیمت نفت باز هم به 100 دلار در هر بشکه می رسد. ولی اگر عربستان تولید را به سرعت به شرایط قبل بازگرداند، بازار این اتفاق را فراموش می کند. هیچ تجربه تاریخی در این زمینه وجود ندارد چون دنیا تا به حال تا این حد کاهش تولید نفت را تجربه نکرده است.

 تولید کنندگان نفتی که توانایی دارند تولیدشان را افزایش می دهند. تولید کنندگان آمریکا مخصوصاً از این شرایط سود می برند. سهام بسیاری از شرکت های نفت آمریکا دو رقمی شده است و آنها ناگهان با دورنمای قیمت بالا تر نفت مواجه شده اند.

 ولی اشتباه نکنید. با این که اکثر مردم توجه چندانی به وقایع ژئوپلیتیکی ندارند، وقتی نوبت به نفت برسد شرایط فرق می کند. این شاید تازه آغاز جنگی جدی با حضور مهم ترین تولید کننده نفت خاورمیانه باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر