/
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
پایگاه خبری نبض نفت دلایل وقوع حادثه پالایشگاه باقرشهر تهران را بررسی می کند

پالایشگاه ها از نزدیکی شهر دور شوند/ کم توجهی به ایمنی و سهل انگاری رفاه کارگران عامل اصلی حادثه بود

با گذشت بیش از یک هفته از حریق پالایشگاه نفت باقرشهر تهران موضوع علت وقوع این حادثه تاسف بار که باعث فوت 6 نفر از کارکنان این مجموعه شده است همچنان مطرح نشده است تعدادی از نمایندگان مجلس در مقام کارشناس حوزه انرژی و امنیت در گفتگو با خبرنگار نبض نفت علت وقوع این حادثه را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.
کد خبر : ۲۱۷۴

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس در گفتگو با پایگاه خبری نبض نفت اظهارداشت: جای تاسف دارد که حادثه آتش سوزی در سالهای اخیر مکرر و متعدد شد ه است و خود این موضوع قابل توجه است.
وی افزود: به عنوان نماینده از حوزه انتخابیه استان تهران پیشنهادمان این است که پالایشگاه شهر ری به مکانی دور تر از محل مسکونی و شهر منتقل بشود .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: زمانی که پالایشگاه احداث شد تهران به این گستردگی نبود و شهر ری این اندازه گسترده نشده بود و اماکن مسکونی اطراف آن قرار نداشتند اما الان دیگر خود باقر شهر که نزدیک پالایشگاه است یک شهرر بزرگ است و جمعیت زیادی در اطراف پالایشگاه ساکن هستند.

وزارت نفت بدنبال انتقال پالایشگاه باشد
وی با بیان اینکه وزارت نفت بدنبال انتقال پالایشگاه باشد و نظارتش را بر پالایشگاه ها قوی تر کند خاطرنشان کرد: رخ دادن این اتفاقات عمدتا بخاطر عدم نظارت دقیق صورت می گیرد و معمولا آتش سوزی سموجب ایجاد آن است.
نقوی حسینی تصریح کرد: آتش سوزی پالایشگاه شهر ری که در جنوب پایتخت قراردارد در بعد گسترده هم خسارات مالی در پی داشت و هم خسارات جانی جزو اتفاقات عجیب بود چرا که مراقبت از پالایشگاه تهران باید خیلی زیاد صورت می گرفت.
وی با بیان اینکه این اتفاق در روز تعطیل رخ داده است بنابراین خیلی از مدیران در محل حادثه حضور نداشتند گفت: امیدواریم وزارت نفت در این زمینه تمهیداتی رو پیش بینی بکند که شاهد اتفاقات مشابه نباشیم.

توجهمان به لحاظ ایمنی کمتر شده است

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به نبض نفت اظهارداشت: متاسفانه باید بگوییم در خصوص مسائلی که در پالایشگاه ها بوجود و حوادثی که ظرف چند سال گذشته در پالایشگاه ها و پترو شیمی ها بوجود آمده چیزی شاید ده برابر چندین سال گذشته است.
وی افزود: وقوع حوادث این چنین به لحاظ ایمنی نشان می دهد ما توجهمان خیلی کمتر شده هر کدام از این اتفاقاتی که رخ می دهد به هر حال تاثیر سیستم HSE
 است و نشان دهنده آن است که دستور العمل های ایمنی را رعایت نکرده ایم که منجر به این حوادث می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در نهایت هر اتفاقی که در واحد صنتی صورت می گیرد یا بدلیل نقصی از ماشین آلات است یا نقصی از نیرو ی انسانی که چون ماشین آلات را هم نیروی انسانی مدیریت می کندد و تعمیرات نگهداری می کند باز هم نقص باز می گردد به نحوه مدیریت و به سیستم ایمنی و بازرسی های پیش از تعمیرات و پس از تعمیرات و زمان نگهداری.
خادمی اظهارداشت: پالایشگاه تهران هم تقریبا همین بوده بنابراین کمیسیون انرژی به این موضوع ورود کرده است.
وی با بیان اینکه به زودی از این پالایشگاه بازدید خواهیم داشت گفت: در این بازدید سوالاتمان را مطرح می کنیم و بازدید میدانی از محل وقوع حادثه خواهیم داشت.

سهل انگاری در رفاه کارکنان از دلایل اصلی وقوع چنین حادثه هایی است

علی گلمرادی نماینده ماهشهر، امیدیه هندیجان بندر امام خمینی(ره) نیز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نبض نفت با بیان اینکه اتفاقی که در پالایشگاه تهران افتاد و منجر به فوت 6 نفر از هموطنانمان بود بسیار ناگوار بود اظهارداشت: نفت و انرژی صنعتی حساس بوده و تامین کننده درآمدها و بودجه کشور است بنابراین ما باید همه جوانب را در زمینه این بکار بببندیم و به خوبی توجه را معطوف به آن بداریم.
وی افزود: اتفاق رخ داده می تواند بیان گر عدم توجه مسئولین ذی ربط در این عرصه باشد یا کارکنان آنجا از آموزش لازم و کافی برخوردار نبودند یا شرایط کار شرایطی ایمن و مساعد نبوده است .
عضو کمیسوین انرژی مجلس تصریح کرد: معمولا در این حوادث که ما آن را در سطح کشور بررسی کردیم عامل انسانی دلیل اساسی این اتفاقات بوده است.
وی یادآورشد: بعضا حقوق و مزایا و رفاهیات کارکنان وقتی مورد توجه واقع نشود سهل انگاری و کم توجهی دیده می شود.
گلمرادی با بیان اینکه عمدتا از بابت این کم توجهیات است که چنین اتفاقاتی رخ می دهد گفت: توصیه و تاکید می کنیم مسئولین ذیربط به صورت کارشناسانه موضوع را بررسی کنند ما نیز بازدید میدانی خواهیم داشت و اگر لازم شد مسئولین نفتی به کمیسیون انرژی فراخوانده می شوند.



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر