/
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
یعقوب شیویاری نماینده میانه در مجلس در گفتگو با نبض نفت:

تناقض در زمینه آمار باعث آسیب به اعتماد عمومی می‌شود

شیویاری نماینده میانه در خانه ملت تاکید کرد اگر دو نوع آمار در کشور ارائه شود قطعاً به اعتماد عمومی مردم آسیب وارد می‌کند.
کد خبر : ۲۱۹۴۰
تناقض در زمینه آمار باعث آسیب به اعتماد عمومی می‌شود

یعقوی شیویاری نماینده مردم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت در خصوص موازی‌کاری در زمینه تولید آمار در کشور گفت: اگر بخواهیم برای جامعه و کشور یک برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم باید به یک اطلاعات واقع‌بینانه و صحیح دسترسی داشته باشیم. این یک امر طبیعی است که برخی نهادها و دستگاههای دولتی بر اساس ریزداده‌هایی که در اختیار دارند اطلاعات خود را منتشر کنند اما برای امر برنامه‌ریزی در سطح کلان کشور نباید موازی‌کاری صورت گیرد. لازم است اطلاعات را از یک نهاد و سازمان بگیریم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مرکز آمار ایران یک آمار ارائه می‌دهد و بانک مرکزی هم آمار خودش را ارائه می‌کند در حالی که این گونه تناقض‌ها نباید در کشور وجود داشته باشد.

شیویاری افزود: اگر دو نوع آمار در کشور ارائه شود قطعاً به اعتماد عمومی مردم آسیب وارد می‌کند. در مدت زمانی که من وارد مجلس شده‌ام و موضوعات را پیگیری می‌کنم متاسفانه این تناقض‌های آماری در کشور مشاهده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار نبض نفت که شما به عنوان یک نماینده مجلس چقدر از شاخص‌های آماری تولید شده استفاده می‌کنید و این شاخص‌ها چقدر در تصمیم‌گیری‌های شما موثر است گفت: ما به عنوان یک نماینده قطعا از شاخص‌های تولید شده مرکز آمار ایران استفاده می‎کنیم. به عنوان مثال اینکه در کشور به ازای هر چند نفر باید یک پزشک داشته باشیم و چند تخت بیمارستانی باید داشته باشیم و اینکه شرایط کنونی کشور چگونه است نیاز به آمار و اطلاعات دقیق داریم. اگر این اطلاعات دقیق و به روز شوند و به صورت واقعی باشد ما می‎توانیم بر اساس این آمارها تصمیم‌گیری کنیم. افزایش یک تخت بیمارستان در کشور میلیون‎ها تومان برای کشور هزینه دارد. لازم است بدانیم برای 10 سال آینده باید چه تعداد پزشک تربیت کنیم. چه تعدادی از پزشکان باید متخصص شوند و در چه رشته‌هایی باید متخصص شوند. طبیعی است اگر این آمارها اشتباه باشد نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم و به هدف مورد نظرمان برسیم.

شیویاری در مورد میزان صحت و اطمینان اطلاعات و شاخص‌های تهیه شده نیز گفت: میزان اعتبار اطلاعات و شاخص‌های تولید شده بالای 90 درصد است اما در برنامه‎ریزی‌های کلان یک درصد خطا هم کارساز است. در مجموع آمارهای ارائه شده قابل قبول است و طبیعی است که یک مقدار خطا داشته باشد اما در برنامه‌ریزی‌های کلان لازم است به یک آمار واقعی برسیم.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر