دوشنبه 22 مهر 1398 - 08:11 - October 14 2019
کد خبر: ۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ _ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
معاون وزیر نفت در امور پالایشی گفت: در حال حاضر حدود ۷۹ میلیون لیتر بنزین پاک در کشور مطابق استانداردهای یورو تولید می‌شود که نمی‌توان ویژگی‌ آلایندگی را به آن نسبت داد.

نبض نفت- علیرضا صادق‌آبادی در «پنجمین کنگره نفت و نیرو» که امروز ۱۷ مهرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت سوختی که تولید می‌شود، تنها عامل آلایندگی هوا است، اظهار داشت: در این زمینه باید با تکیه بر آمار و ارقام صحبت کرد. شاخصه‌های مختلفی در زمینه تشخیص آلایندگی وجود دارد. به طور مثال درصد گوگرد، یکی از عوامل مؤثر بر ایجاد آلایندگی است که رقم وجود چنین آلاینده‌ای در سوخت‌های تولیدی کل کشور به میزان قابل توجهی کم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان تولید آلایندگی در سوخت‌های مصرفی کشور به میزان قابل توجهی از نوع احتراق بستگی دارد، افزود: البته نمی‌توان تأثیر کیفیت سوخت در ایجاد یا عدم ایجاد آلودگی را کتمان کرد.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اگر یک نوع سوخت را در دو خودروی متفاوت (استاندارد بالا ـ استاندارد پایین) مورد استفاده قرار دهیم، خواهیم دید که میزان تولید آلایندگی نهایی از این دو خودرو که از یک سوخت استفاده کرده‌اند، یکسان نیست درحالی‌که کیفیت بنزین تولیدی کشور را بسیاری از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست تحت نظارت و پایش منظم دارند.

صادق‌آبادی میزان تولید بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را ۴۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: میزان ذرات آلاینده این نوع بنزین تولیدی در این پالایشگاه نیم پی‌پی‌اِم است که این میزان در سطح بین‌الملل تا ۱۰ پی‌پی‌ام نیز مجاز است.

وی تولید بنزین پاک در پالایشگاه اراک را ۱۷، پالایشگاه اصفهان ۱۲ و تبریز را ۳ میلیون لیتر دانست و توضیح داد: در حال حاضر حدود ۷۹ میلیون لیتر بنزین پاک در کشور تولید می‌شود که این حجم تولید از استانداردهای یورو تبعیت می‌کند، بنابراین نمی‌توان کیفیت پایین را برای این بنزین تولیدی معتبر دانست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علت حل نشدن چالش آلودگی هوا را تشخیص اشتباه بیماری، عنوان و تصریح کرد: از آنجایی که علت بیماری را اشتباه تشخیص می‌دهیم، راه درمان را نیز اشتباه می‌رویم. اگر تأثیر نوع و میزان احتراق موتور خودروها را جدی بگیریم، متوجه مشکلات پیش‌آمده می‌شویم.

صادق‌آبادی تأکید کرد: پیش از این ذرات معلق موجود در ۲۵ میلیون لیتر از نفت و گاز تولیدی کشور ۱۰ هزار پی‌پی‌ام است که اکنون به ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است.

منبع: مهر
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: