/
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
/ لایحه بودجه ۹۹ از نگاه بهارستان نشین ها /

/ لایحه بودجه ۹۹ از نگاه بهارستان نشین ها /

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: تعداد بشکه‌های‌ فوق برای فروش باید به ۵۰۰ هزار بشکه تقلیل پیدا کند و نباید پول حاصل از فروش را در بودجه سالانه صرف مسائل اجرایی کرد.
کد خبر : ۲۲۷۷۲

نبض نفتعبدالکریم حسین زاده درباره مناسب‌ترین قیمت برای نفت در بودجه سال آینده، گفت: عدم نگاه واقع بینانه به موضوعات در جریان تدوین بودجه‌ سالانه و برنامه پنج ساله توسعه کشور یکی از بزرگترین معضلات کشور است، به‌عنوان مثال اگر میزان فروش نفت در ماه یک هزار بشکه است اما سقف فروش در برنامه بودجه 3 هزار بشکه و با قیمتی غیرواقعی در  نظر گرفته می‌شود در حالی که محقق نشدن چنین برنامه‌ای برای همگان عیان است به همین دلیل مطالبات و ردیف‌های عظیمی در پی این نوع بودجه بندی به وجود می‌آید اما هیچ کدام از این مطالبات عملیاتی نمی‌شود.

تحقق برنامه بودجه سالانه صرفا حدود 20 تا 30درصد است

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار اقتصادی ایران به بودجه‌ریزی عملیاتی عادت نکرده است، ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی به معنای آن است انحراف معیار بودجه نگارش شده با آنچه اجرا می‌شود زیر 5درصد یا در ناچیزترین و حداقل‌ترین حالت ممکن باشد اما اکنون نه تنها اینگونه نیست بلکه تحقق برنامه بودجه سالانه صرفا حدود 20 تا 30درصد است و در کل دوره اجرای برنامه 5 ساله تنها 25درصد از این برنامه عملیاتی می‌شود.

با وجود آنکه در دهه چهارم انقلاب هستیم هنوز از وابستگی به بودجه نفتی خلاص نشده‌ اما اکنون با درک اهمیت کاهش وابستگی به نفت باید با قدرت و جدیت از خام‌فروشی فاصله گرفت و به دنبال درآمدزایی بود

درآمدزایی از طریق مالیات به درهای بسته‌ای خورده است

حسین زاده با بیان اینکه یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق مالیات است اما درآمدزایی از طریق مالیات نیز به درهای بسته‌ای خورده است چراکه مردم مالیات می‌دهند اما امکانات شایسته دریافت نمی‌کنند، افزود: به منظور رفع موانع پیش‌روی درآمدزایی از طریق مالیات باید توزیع ثروت عادلانه باشد و خدمات شایسته به مردم ارائه شود چراکه در این صورت از پرداخت مالیات احساس رضایت خواهند کرد اما برنامه های اقتصادی کشور در جمع‌آوری مالیات از طبقات مرفه و در توزیع دقیق آن موفق نبود است.

سال آینده بیشتر از 500 هزار بشکه نفت در روز فروخته نشود

وی تصریح کرد: تعداد بشکه‌های‌ فوق برای فروشنفت باید به 500 هزار بشکه تقلیل پیدا کند البته حتی اگر تعداد کثیری بشکه نفت نیز به فروش رسد نباید پول حاصل آن را در بودجه سالانه صرف مسائل اجرایی کشور کرد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس معتقد است کشور با شعار دادن مدیریت داده نمی‌شود در حالی که همه مسئولان دائم می‌گویند؛ باید کشور را از اتکاء به اقتصاد نفتی نجات داد اما از فرصت پیش آمده در پی تحریم استفاده درست نمی‌شود.  

وی بیان کرد: تا کی باید خام فروشی ادامه پیدا کند؟ در حالی که کشور ظرفیت بالایی برای تولید محصولات و فرآوردهای نفتی دارد و استفاده از این ظرفیت به معنای انجام کار عملیاتی، شعار ندادن و دروغ نگفتن به مردم است.

یک بار برای همیشه وابستگی به نفت را به حداقل برسانیم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه براساس پیش بینی ها 8 دهه دیگر نفت در ایران تمام می شود، توضیح داد: مطابق آنچه در علم توسعه پایدار آمده است باید به فکر نسل آینده بود اما با این وضعیت نفت فروشی دیگر سهمی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند لذا باید یک بار برای همیشه وابستگی به نفت را به حداقل رساند./

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر