/
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

زمینه مناسبی برای فروش فرآورده نفتی در بورس انرژی وجود دارد

ئیس سازمان بورس انرژی گفت: با وجود سیاست عرضه مستمر و منظم فرآورده‌های نفتی و وجود عزم و اراده جدی در وزارت نفت و حمایت وزیر نفت، چشم انداز مناسبی برای فروش فرآورده در بورس انرژی وجود دارد.
کد خبر : ۲۴۲۱۴

نبض نفت- چهارشنبه این هفته رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه 260 هزار بشکه گازوئیل شرکت ملی نفت ایران بود که کل حجم عرضه مذکور با موفقیت معامله شد. طرفین معامله در عرضه این محموله با ارائه سفارش‌های خود از طریق شرکت های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران اقدام به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی نمودند.

نوع معامله در این عرضه مطابق مفاد اطلاعیه عرضه، کشف پریمیوم و حداقل حجم خرید محموله نفت گاز عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 260 هزار بشکه بود که در نهایت خریدار با ثبت سفارش 260 هزار بشکه و با قبول قیمت پایه موفق به خرید این محموله صادراتی نفت گاز در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران شد.

در این راستا سید علی حسینی، رئیس سازمان بورس انرژی با اشاره به موفقیت فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی گفت: عرضه فراورده‌ها توسط شرکت ملی نفت دارای سابقه است و درگذشته هم موفقیت آمیز بوده است. برای مثال نفت کوره قبلا در بورس عرضه می‌شد و در چند نوبت هم مورد معامله قرار گرفت. عرضه منظم و استفاده از قیمت‌های پایه رقابتی می‌تواند منجر به موفقیت در این بازار شود.

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه بورس برای توسعه عرضه‌ها استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تعامل مثبت و سازنده با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که به ویژه شرکت پالایش و پخش در این زمینه پیشرو بوده و فرآورده‌های متنوعی را در بورس انرژی عرضه می‌نماید.

حسینی با تاکید بر ضرورت عرضه منظم فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی گفت: با توجه به وجود 10 پالایشگاه بزرگ در کشور و وجود مزیت نسبی در صنعت پالایش و تولید حجم قابل توجه و متنوع انواع فرآورده‌های پالایشی باکیفیت و مهمتر از همه ظرفیت مازاد قابل صادرات در تمامی فرآورده‌های اصلی، سیاست عرضه مستمر و منظم و وجود عزم و اراده جدی در وزارت نفت و حمایت وزیر نفت چشم انداز مناسبی برای فروش فراورده در بورس انرژی وجود دارد.

منبع: فارس
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر