/
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
گزارش ویژه نبض نفت از قرارداد توتال؛

نگاهی به وضعیت قرارداد توتال پس از هیاهوی ترامپ

با طرح تازه هیاهوی تحریم های محدود کننده جدید علیه ایران توسط دولتمردان آمریکایی و واکنش شرکت نفتی توتال به آن تعدادی از نمایندگان خانه ملت در گفتگو با نبض نفت وضعیت این سرمایه گذار خارجی در بازارنفت ایران و احتمال خروج آن از حوزه نفتی کشور را مورد بررسی قرار دادند .
کد خبر : ۲۴۲۹

علی گلمرادی نماینده ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در گفتگو بانبض نفت با بیان اینکه ورود توتال در قرارداد های نفتی جمهوری اسلامی ایران کاملا آگاهانه بود گفت: آنها در شرایطی ورود کردند که می دانستند کشور ما در یک موقعیتی خاص قرار دارد و استراتیژی و مواضعمان با امریکا را کاملا می دانستند.

ابراز نگرانی توتال نابجا است
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: حتما شرایط بین المللی در حال تغییر و تحول است بنا براین آنها باید بدانند که یک شرکت بزرگ معتبر نامدار و جهانی هستند و باید با تعقل تصمیم گیری کنند و اگر احساساتی ورود بکنند قطعا بازنده آنها خواهند بود .
وی افزود: خیلی چشم های جهانی این قرارداد ها را ملاحظه کرده اند و ملتهای جهان و شرکت های دیگر نظاره گر این قرارداد و تفاهم نامه ها بوده اند بنابراین این نگرانی که از جانب توتال ابراز شده است به نظر بنده یک نگرانی نابجا است .
این نماینده مجلس تاکید کرد: آنها باید به روابطی که برقرا کرده اند پایبند باشند که این هم به نفع خود آنها است و هم اعتماد و اطمینان ما به آنها بیشتر خواهد بود برای اینکه در این مسیر باز با آنها همکاری داشته باشیم.
وی اشاره داشت: ما یک کشوری هستیم که شعار استقلال سردادیم و مدعی استقلال بودیم مطمئنا اگر آنها در این قضیه همکاری نکنند ما به تنهایی ضرر نخواهیم کرد بلکه آنها هم ضرر خواهند کرد.
گلمرادی تصریح کرد: کشور ما یک کشور ریشه دار با اصالت دارای ضرفیتها و توانمندی های بسیار خوب در حوزه نفت و انرژی است آنها هم شرکت های نفتی هستند آنها نیازمند مراوده و ارتباط با کشور ما هستند پس بدانند که اگر در اینجا بدعهدی و کم توجهی بکنند و بخواهند تحت تاثیر هیاهو های رهبران آمریکا قرار بگیرند از نظر ما آنها مردود خواهند بود و ما نمی توانیم در آینده به آنها اعتماد داشته باشیم.

توتال می خواهد ما را سرکار بگذارد

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با نبض نفت با اشاره به عقد سرمایه گذاری توتال طبق قراردادهای آی پی در صنعت نفت گفت: از همان ابتدا ما اعتقاد داشتیم آی پی سی یک قرار دادی است که اصلا منافع نفتی ما را تامین نمی کند .
وی افزود: آی پی سی توسط دو تن از کارشناسان وزارت نفت که رفته بودند و در انگلستان ساکن شده بودند تهیه شد و بعد وارد کشور ما شد و توسط وزارت نفت توسط هیئت وزیران مصور شد .
عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه مجلس و کمیسیون انطباق دقت لازم را نداشت خاطرنشان کرد: بعد آنکه ورود پیدا کردیم سرو صدا شد و موضوع خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده شد؛ ایرادات متعددی قرار شد رفع شود و در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انطباق بسیاری از ایرادات مورد نظر رهبری اصلاح شد.
وی افزود: براین اساس پرونده دوباره ارجاع شد به هیئت وزیران و در این هیئت بیش از صد ایراد فقط در همین چندین صفحه رد شد و از 10 ایراد اساسی 6 تا رفع شد و ما مطمئنیم هنوز هم ایرادات اساسی رفع نشده است.
ابوترابی با بیان اینکه همین قرار داد نیم بند چندان خوب تنظیم نشده است تصریح کرد: اینکه آیا این قرارداد به نفع ما هست موضوعی است که به لحاظ فنی به آن ورود نمی کنم اما اینکه آیا توتال می خواهد سرکار بگذارد قابل تامل است چرا که منفعت در قسمت قطری دارد و توتال ذی نفع واحد است.


توتال به نفع قطر کار می کند

ابوترابی افزود: از لحاظ عقلی هم کاملا پذیرفته شده یک نفری که هم با ما است و هم با قطری ها نمی تواند پیمانکار خوبی باشد چون از آن طرف بیشتر منفعت می برد.
ابوترابی گفت: چون گاز سیال است و نفت هم کشیده می شود شیب هم به سمت قطری ها است تعلل توتال به نفع طرف مقابل تمام می شود چرا که برداشت بیشتری خواهد داشت.
وی یادآورشد: هرچه ما را معطل کنند به نفع توتال به عنوان سهامدار بخش قطری است به نظر ما طراحی این بود و اخیرا مدیر عاملش عنوان کرده است اگر امریکا از ما بخواهد ما کنار می کشیم.
نماینده نجف آباد در مجلس با بیان اینکه بارها و بارها خدمت وزیر عرض کردیم به جای آنکه نگاه و دستت به سوی خارجی ها باشد در داخل متمرکز شود گفت: ما هزینه ها را پرداخته ایم و اکنون شرکت های داخلی و اکنون توانمند و قدرتمند هستند .

کوتاهی وزیر برای خودکفایی بنزین

وی افزود: آقای زنگنه بیشترین وزیری است که در پست وزارت نفت بوده و شاه کلید و پایه نفت یعنی آقای زنگنه ایشان وقتی وزیر شد ما "خام فروش بودیم و وارد کننده بنزین" الان هم که بعد از 37 سال دوباره "ما خام فروش و وارد کننده بنزین" هستیم پس همین دلیل کفایت می کند اعلام کنیم ایشان ضعیف است چرا که نرفته است به سراغ تولید بنزین داخلی .
ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: 4 سال پیش در مجلس نهم اعلام کرد 5 درصد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس باقی مانده است و طی 6 ماه می رسیم به خودکفایی بنزین 6 ما گذشت اتفاقی نیفتاد و 4 سال بعد در شب انتخابات رئیس جمهور رفت و یک فاز از سه فاز آن را افتتاح کرد اکنون با بی توجهی هنوز آن 5 درصد ستاره خلیج فارس افتتاح نشده است وگرنه ما خودکفا بودیم .
وی با بیان اینکه چه دستهایی در این زمینه پشت پرده است تصریح کرد: این مگر چیزی غیر از سو مدیریت است.
عضو کمیسوین حقوق و قضایی مجلس درباره تحریم برخی چهره های نفتی کشور از سوی دولت آمریکا نیز اعلام کرد: این تحریم ها معرف با تحریم های کاتسا است و فقط به اسم سپاه است ولی به گونه ای طراحی شده که حتی در آینده مجلس شورای اسلامی هم که برای سپاه بودجه تعیین می کند را را تحریم شامل می شود.
وی اظهازداشت: در این زمینه ما باید نسبت به ماده 29 برجام واکنش نشان دهیم و هیئت نظارت بر برجام هم باید اقدامات مناسبی داشته باشد .

باید مراقب بود حق و حقوق ملت ایران ضایع نشود

محمدرضا منصوری نماینده ساوه با بیان اینکه در بحث سرمایه گذاری در برنامه ششم این موضوع به طور کامل دیده شد که دولت بتواند از سرمایه گذاران خارجی استفاده کند گفت: یکی حوزه هاب مهم سرمایه گذاری خارجی حوزه نفت و گاز ما است.
وی با بیان اینکه بعضی از نقاط نفت و گازما مشترک با عراق و قطر است که لازم است هرچه سریع تر ما ازآن بهره برداری کنیم ابرازداشت: متاسفانه در دوران جنگ و تحریم کمتر توانسته ایم در این زمینه ها سرمایه گذاری کنیم و اکنون برخی کشورها از آن منابع استفاده می کنند بنابراین ما با سرمایه گذار خارجی که به صورت مشترک ورود پیدا می کند باید قرارداد ببندیم .

این عضو کمییسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بحث توتال این موضوع انجام شد که قرارداد می تواند موثر باشد در اینکه دانش فنی از آن سمت بیاید و استفاده بهینه از منابع داشته باشیم اما در کنارش باید مراقبت بود که حق و حقوق ملت ایران ضایع نشود.
وی افزود: ما نیز در اصل 90 قانون اساسی به عنوان مسئول کارگروه نفت و انرژی بررسی می کنیم همانطور که بسیاری از افراد بررسی کردند و اگر هر موردی که قرارداد مشکلی داشته باشد قطعا نمایندگان از بعد نظارتی خود مدافع حق و حقوق مردم خواهند بود.
منصوری خاطرنشان کرد: اینکه قرارداد توتال ممکن است در وسط راه دچار مشکل بشود با توجه به سیاستی که اروپا نشان داده است و حمایتی که از سیاستهای ایران داشته این موضوع خیلی بعید است که رخ دهد .
وی با باین اینکه با فسخ قرارداد توتال ما متضرر نمی شویم گفت: وقتی طرف اروپایی دانش خود را آورده است و هزینه کرده است و قرارداد ما به نحوی است که بعد از اینکه نفت و گاز استخراج شده به میزان یک درصد مشخصی از کل آن پول را برداشت می کند تا آورده اش جبران شود .
نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصل موضوع مناسب به نظر می رسد و باید انجام شود و مهمترین دستاورد آن این است که ما اروپا را از آمریکا جدا می کنیم چرا که دشمن اصلی ماآمریکا و اسرائیل هستند و آنها نمی خواهند با اروپا و دنیا ارتباط داشته باشیم .
وی با بیان اینکه اروپا درحال اطمینان به ما است و در بحث برجام نیز دیده شد و وفاداری ایران در آنجا اثبات شد گفت: امیدواریم این قراداد در نهایت باعث آورده شده دانش فنی به ایران باشد و نفت و گازی که الان مشترک است را ما نیز بتوانیم بهره برداری کنیم و سودش نصیب ملت ایران بشود.

منصوری در پایان یادآور شد: قطعا سرمایه گذاری خارجی یکی از بهترین راه ها برای اشتغال و کار است.

تهیه کننده: سید مسعود حسینی و محمد اکبری


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر