/
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
ضیافت معنوی خانواده کارگران شاغل در پارس جنوبی

سفره سبز صلوات؛ همه دلخوشی خانواده کارکنان پارس جنوبی در روستای کلات

بوی خوش اسپند فضا را عطر آگین کرده است،سفره سبز پارچه ای پهن می شود، آب، نمک، تسبیح روی سفره قرار می گیرد، مهمانان از راه می رسند و برکت سفره را کامل می کنند آنها یک به یک شیرینی، میوه، حلوا، آش رشته و...را بر سر سفره می گذارند و ضیافت معنوی با خواندن دعا گرد سفره آغاز می شود.
کد خبر : ۲۴۳۱

 گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نبض نفت از سفره صلوات بانوان روستای کلات که با همکاری خانواده کارگران شاغل در پارس جنوبی با صدق دل و امید به اجابت دعا گسترانیده می شود.

نجمه لطفی همسر یکی از کارگران شاغل در عسلویه که به مدت 9 سال ساکن این روستا است با همفکری و همکاری خانم فصلی یکی از بانوان ساکن در روستای کلات به مدت یکسال اقدام به پهن کردن سفره صلوات کرده که این سفره در آستانه یک ساله شدن طرفداران زیادی در این روستا دارد و بانوان برای پهن کردن آن باید منتظر بمانند تا نوبت به آنها برسد.
از خانم لطفی که در حال آماده کردن سفره صلوات است، می خواهم از حس و حالش درباره سفره صلوات بگوید.

هر سفره 14000 صلوات

اوکه گل لبخند بر لبانش شکوفا است با شوق و ذوق مثال زدنی از سفره صلوات می گوید و ادامه می دهد: سفره صلوات در اول ربیع الاول سال گذشته پهن شد که درآستانه یک سالگی بین مردم روستا به ویژه بانوان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در هر سفره 14000 صلوات به نیت 14 معصوم(ع) ختم می شود.
خانم لطفی با تاکید بر محرومیت های روستا و کمبود امکانات فرهنگی، آموزشی، رفاهی و...اضافه می کند: با همفکری و همکاری خانم فصلی از بانوان ساکن در روستای کلات تصمیم گرفتیم هرماه سفره ای پهن کنیم به اسم صلوات که در ابتدا در منزل شخصی خودم این کار رو انجام می دادیم ولی به مرور زمان این سفره به هفته ای یک بار و حتی در ماه محرم و صفر به هفته ای دو بار هم رسید و به دلیل استقبالی که از آن شد از منزل شخصی به حسینیه روستا انتقال دادیم.
او در ادامه با تشریح سفره صلوات می گوید: می توان این سفره را در تمام روزهای هفته پهن کرد اما روزهای یکشنبه و سه شنبه بسیار مبارک و میمون است وکسی که نیت دارد و می خواهد سفره صلوات را پهن کند، با پرداخت صدقه و دود کردن اسپند در مکان مورد نظر، سفره را پهن می کند، که بعد از پهن شدن و به نیت مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) آب و نمک در سفره می گذارد و بعد از آن 140 تسبیح همراه با کتاب دعا گذاشته می شود.
این بانوی خیر ادامه می دهد: تعدادی از مهمانان با توجه به نیتی که کرده اند، سفره را با انواع و اقسام میوه، شیرینی، حلوا، آش رشته و ... پربرکت می کنند که در ابتدا سوره یاسین خوانده می شود و سپس دعای صلوات، زیارت عاشورا و یا حدیث شریف کسا خوانده می شود و در پایان نیز از مهمانان پذیرایی وبا اهداء آب و نمک سفره که با ذکر صلوات متبرک شده مهمانان بدرقه می شوند.
خانم لطفی که همچنان لبخند بر لب دارد و با علاقه زیاد در تدارک انداختن سفره صلوات است، می گوید: علاوه براین سفره صلوات که به صورت فیزیکی و با حضور 100 بانوی مومن و متدین پهن می شود در فضای مجازی ( واتس آپ) نیزگروهی راه اندازی کرده ایم که از طریق آن ختم صلوات انجام می دهیم.
او تقاضا برای پهن کرده سفره را بالا می خواند و ادامه می دهد: در برخی از مواقع سال مثل ماه محرم و صفر تقاضا برای پهن کردن سفره صلوات زیاد است که در یک هفته دو بار این سفره در حسینیه روستا یا در منازل افراد( به درخواست خودشان) پهن می شود.

سفره صلوات تنها برای ساکنین کلات پهن نمی شود

خانم مرضیه فصلی از بانوان ساکن در روستای کلات عسلویه با آرامش و با حوصله از سفره صلوات می گوید وادامه می دهد: نه تنها بانوان ساکن در روستا بلکه از شهرهای مختلف بوشهر، استان فارس و هرمزگان تماس های مختلفی برای پهن کردن سفره صلوات دارند که برای آنها نیز این سفره پهن می شود.
او که در عسلویه مشغول به کار است، تاکید می کند: به دلیل اینکه بسیاری از بانوان روستا شاغل هستند و سفره صلوات نیز عصرها پهن میشد و بانوان شاغل نمی توانستند از آن بهره مند شوند، ساعت آن را به شب تغییر دادیم تا همه بانوان بتوانند از آن بهره ببرند.
خانم فصلی به اهداف سفره صلوات اشاره و تاکید می کند: توسل به ائمه معصومین، دعا برای سلامتی و فرج امام زمان(ع)، سلامتی همه بیماران و برآورد شدن حاجت همه گرفتاران این سفره پهن می شود که بسیاری از بانوان در روستا و شهرهای دیگر که درخواست داشته اند، حاجت خود را گرفته اند.

کمتر از یک ماه خواسته ام را از سفره صلوات گرفتم

یکی از بانوان حاضر بر سفره صلوات که نمی تواند مانع ریختن اشک هایش شود، می گوید: پسر بزرگم دو سال پیش فارغ التحصیل شده بود اما هر چقدر تلاش می کرد تا بتواند کاری پیدا کند موفق نمیشد اما با پهن کردن سفره صلوات کمتر از یک ماه مشغول به کار شد.

سفره صلوات نعمتی بابرکت

یکی دیگر از بانوان حاضر در مراسم که برای بیشتر سفره های صلوات آش رشته درست می کند، تاکید می کند: در این روستا که امکانات فرهنگی، آموزشی، تفریحی، امکانات رفاهی و سرگرم کننده وجود ندارد، سفره صلوات یک نعمت با برکت است که لحظه های سخت زنان روستا به ویژه همسران کارگران مشغول در پارس جنوبی را دلپذیر و خوشایند کرده است.

نبض نفت امیدوار است سفره سبز صلوات روستای کلات عسلویه که در آستانه یک ساله شدن قرار دارد همچنان پربارو گسترده در این روستا پهن شود و اهالی آن از برکت آن بهره مند باشند.

تهیه و تولید: معصومه رحمانی 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر