/
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

رئیس جمهور: صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیرنفتی است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیرنفتی است، گفت: کلمه «جهش» لایق حرکت صنعت پتروشیمی است که رشد شتابانی داشته است.
کد خبر : ۲۴۳۴۷

نبض نفت - حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه، نهم دی‌ماه) در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی هم‌زمان با گرامیداشت این صنعت یکی از دلایل موفقیت کشور در شرایط کنونی را سرداران جبهه اقتصادی دانست و گفت: دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت‌خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اعلام رئیس بانک مرکزی ۲۰ درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از ۵۰ درصد سامانه نیما از سوی صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در خط مقدم صادرات غیرنفتی است و نیازمند حمایت از سوی همه بخش‌های کشور اعم از دولت و مجلس است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کلمه «جهش» لایق حرکت صنعت پتروشیمی است که رشد شتابانی داشته، تصریح کرد: براساس آمار اعلام‌شده تا پایان جهش دوم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خط توسعه جهش سوم پتروشیمی آغاز شده است، اما تکمیل آن به پس از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا ظرفیت تولید از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد که حرکت بزرگی است، افزود: هم اکنون درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال است که در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به‌دست آوردیم، یادآور شد: این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در جایگاه دوم هستیم و با تکمیل جهش سوم به تولیدکننده نخست منطقه تبدیل می‌شویم.

قدردانی از کارکنان و فعالان بخش پتروشیمی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به دست آوردیم، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در مقوله تولید در جایگاه دوم در منطقه قرار دارد که با جهش سوم به رده نخست می‌رسد و افتخار بزرگی برای صنعت پتروشیمی ایران است.

وی تصریح کرد: من از طرف ملت از همه مدیران، کارآفرینان و فعالان صنعت پتروشیمی از غرب تا جنوب کشور قدردانی می‌کنم، در شرایط تحریم کار بزرگی انجام داده‌اید.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارز صادراتی حاصل از صادرات محصولات صنعت پتروشیمی باید وارد سامانه نیما شود و بخش مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز در اختیار این صنعت قرار گیرد، تصریح کرد: ما فقط به دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم هم‌زمان می‌خواهیم درختان دیگری نیز غرس کنیم تا آیندگان توسعه این صنعت را به‌خوبی ببینند.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی میان بانک مرکزی، دولت و دستگاه‌های مرتبط اظهار کرد: ما آقای زنگنه را برای ساماندهی بیشتر و هماهنگی بخش پتروشیمی انتخاب کردیم و همه اختیارات را به وی دادیم. ایشان نیز با حضورشان با کمک مدیران و فعالان بخش صنعت نفت اقدام‌های خوبی انجام دادند که شایسته قدردانی است.

روحانی ادامه داد: از روزهای نخست که زنگنه مسئولیت وزارت نفت را پذیرفت به من گفت همه صنایع زیرمجموعه وزارت نفت به‌خوبی کار می‌کند و نگرانی‌های که برخی در جامعه درباره عملکرد این صنایع منتشر و پخش می‌کنند صحیح نیست. ایشان همواره نیز در دولت بر این موضوع تاکید کردند که این موضوع برای ما مهم است؛ پشتوانه کل دولت و کل نظام از صنعت پتروشیمی بسیار مهم است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مردم ما زمانی که آمار و ارقام مربوط به عملکرد بخش زیرمجموعه‌های صنعت نفت از جمله بخش پتروشیمی را ببینند و بشنوند جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان بیش از یک سال است ایستاده و به‌خوبی مقاومت کرده، صنعت پتروشیمی است خوشحال می‌شوند.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر