/
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

برای مبارزه با جنگ اقتصادی تحریم؛ به جای نفت، فرآورده‌های‎ نفتی صادر کنیم

امینی با اشاره به اقتصاد تک محصولی متکی به نفت گفت: با تحریم صادرات نفت ضرر جدی به اقتصاد کشور وارد می‎شود.
کد خبر : ۲۵۳۷۳

نبض نفت- محسن امینی کارشناس مسائل اقتصادی، در خصوص اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب، مطرح کرد: تحریم یک نوع جنگ اقتصادی است که هدف آن جلوگیری از صادرات است. با توجه به اینکه کشور ایران دارای ذخایر سوخت فسیلی فراوانی است، نفت مهمترین تک محصول صادراتی ایران به شمار میرود به همین دلیل تحریم صادرات نفت، به‌عنوان اهرم فشاری برای ایران انتخاب شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: استراتژی اول ما این است که انواع صادرات محصولات غیرنفتی را افزایش دهیم و در صادرات تنوع داشته باشیم. پیش‌نیاز این صادرات غیرنفتی ایجاد فضای رقابتی بین محصولات داخلی است. کشور ایران باید تولیداتی را که در عرصه جهانی قابل رقابت با کالا‌های مشابه در بازار بین‌المللی است، افزایش دهد. استراتژی نگاه به بیرون باعث میشود محصولات متنوعتری داشته باشیم. نفت از کالا‌های تک محصولی است که با تحریم صادرات آن ضرر جدی به اقتصاد کشور وارد میشود.

امینی در خصوص کشور‌های هدف برای صادرات کالا‌های جایگزین گفت: باید چندین گروه هدف برای صادرات داشته باشیم. ابتدا کشور‌های همسایه و منطقه خاورمیانه به خصوص آسیایمیانه و بعد کشور‌های آفریقایی که البته این کشور‌ها هم با توجه به نوع محصولات و نوع ارتباطی که با آن‌ها داریم انتخاب میشوند.

او افزود: ایران با صادرات کالا به کشور‌های صنعتی در ورود سرمایه به ایران کمک می‌کند چرا که در مقابل کالا‌های سرمایهای و واسطهای وارد می‌شود تا مشکل مواد اولیه کشور حل شود.کشور‌های اروپایی از این نظر حائز اهمیت هستند البته با بسیاری از کشور‌های دورتر مانند آفریقا و آمریکای جنوبی هم مراودات خوبی داریم و به عنوان هدف صادرات گزینه خوبی هستند. اما گزینه اول همان کشور‌های منطقه خاورمیانه است، زیرا میتوان محصولات اولیه را با کمترین هزینه از جمله هزینه حمل‌ونقل و بیمه تهیه کرد. به طور قطع بازار‌های بزرگی که چند صد میلیون جمعیت دارد برای صادرات و واردات مناسب‌تر است.

ورود گردشگر به ایران نوعی صادرات خدمات گردشگری به خارج از کشور است

این کارشناس در ادامه  در توضیح این سؤال که چه کالا‌هایی برای صادرات  سودآوری بالاتری دارد، گفت: کالا‌های با ارزش افزوده بالا بستگی به نوع صنعت و تکنولوژی که در کشور داریم متنوع است، برای مثال اگر بتوانیم به جای نفت محصولات نفتی و فرآوردههای پتروشیمی را صادرکنیم سود بالایی دارد و یا اینکه به جای بسیاری از مواد معدنی فراوردههای آن را تولید کنیم و محصول فرآوری شده آن را صادرکنیم. همچنین با بستهبندی مناسب در محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی بهتری خواهیم داشت. صنایعدستی و گردشگری که ایران در این زمینه شهرت دارد، درآمد زیادی میتواند به دنبال داشته باشد. حتی ورود گردشگر به ایران به نوعی صادرات خدمات گردشگری به خارج از کشور است. به طور کل هر نوع محصول در تولید که ارزش افزوده بالاتری دارد برای صادرات در اولویت است؛ و صادرات مواد معدنی و نفت در ردههای بعدی قرار میگیرد.

نقش استارتاپها در رویه صادرات

امینی در پاسخ به این سؤال که استارتاپها تا چه میزان در رویه صادرات مؤثر است، گفت: مجموعه استارتاپها در کشور ما در صنایع مختلف در حال شکلگیری است، با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه دارای تحصیلات آکادمیک هستند و در آینده بیشتر کسب‌وکار‌ها به سمت شرکتهای استارتاپی حرکت میکند، اگر محصولات رقابت پذیر باشد، استارتاپها بسیار با اهمیت میشود.

او افزود: درصد بزرگی از صادرات را شرکت‌های تازه تأسیس باعث شدند. البته در سال‌های اخیر تأثیر چشمگیری در مسئله صادرات نداشتیم، اما در بلند میتوان گفت تأثیرمثبتی خواهند داشت.

امینی در ادامه اظهار کرد: با شرایطی که در کشور وجود دارد، هر نوع صادرات حتی صادرات غیرنفتی هم مشکل است. چون اتفاقات زیادی بر صادرات تأثیر دارد از جمله این اتفاقات تحریم‌ها، تبادلات بازرگانی خارجیها و تبادل بینالمللی که صادرات را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر کانالهای مالی و مبادلات مالی بین ما و کشور‌های دیگر تسهیل شود، قطعا برروی صادرات تأثیر میگذارد.

این کارشناس در پایان بیان کرد: استراتژیها در بحث صادرات مثل توسعه و جایگزینی کالای صادراتی تحت تأثیر مبادلات مالی قرار میگیرد. کشور باید تلاش کند تا  اقدامات زیرساختی لازم  برای صادرات فراهم ‏شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر