/
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

سرقت نفت و فرآورده کاهش یافت98

یار محمدی گفت:نظارت توسط حراست مراکز انتقال و خط‌بانها انجام می‌شود و اگر سرقتی صورت گیرد در ابتدای کار متوجه می‌شویم و از آن جلوگیری خواهیم کرد بنابراین به ندرت نقطه‌ای بوده که خط مورد تعرض قرار گرفته و ما مدت طولانی متوجه نشده باشیم. حتی با تکنولوژی‌های جدید و استفاده از تجهیزات و بومی‌سازی این تکنولوژی‌ها سرقت از خطوط را به صفر خواهیم رساند.
کد خبر : ۲۵۵۰۴

نبض نفت - قاسم عرب‌یارمحمدی در نشست خبری با اشاره به اهمیت انتقال نفت و فرآورده اظهار داشت: خطوط لوله و مخابرات نفت حجم کلانی از انتقال نفت و فرآورده را انجام می‌دهد که در نوع خود منحصر به فرد است. اهمیت این شرکت به حدی است که خصوصی‌سازی نشده و طبق فرمایش رهبری حاکمیتی باقی مانده است چراکه حکم رگ‌های انسان را دارد.

وی با بیان اینکه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده در جریان جنگ تحمیلی مورد تعرض دشمن قرار گرفته بود، افزود: مرکز انتقال لرستان 32 بار بمباران شد. چراکه اگر انتقال خطوط مشکل دار شود، پالایشگاه‌ها دچار آسیب می‌شدند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه ما در سال 98 بالغ بر 123 میلیارد لیتر انواع فرآورده و نفت خام جابه‌جا کردیم، به بخش داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز در خطوط انتقال اشاره و تصریح کرد: در گذشته همه تجهیزات ما خارجی بود و وابستگی محض داشتیم. بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی نیز شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که بنیان مراکز تجهیزات را گذاشته بودند، حمایت خود را قطع کردند و حتی طی هشت سال جنگ تحمیلی مراکز زیادی مورد هدف بمباران قرار گرفت اما یک روز پروسه انتقال قطع نشد. ما با اصل خودکفایی تمام تجهیزات را تامین کردیم.

عرب‌یارمحمدی افزود: در سال 96 یک توربین سولار که بیس آمریکایی دارد در کشور ساخته شد. اکنون 80 درصد تجهیزات تامین توربین در داخل کشور تولید می‌شود و حتی ابزار دقیق و توربوکمپرسورها نیز داخلی‌سازی شده‌اند و حتی تحریم تا این لحظه یک روز هم مانع انتقال نفت و فرآورده نشده است.

وی با اشاره به داخلی‌سازی تجهیزات طی سال‌های گذشته گفت: 58 هزار و 313 قطعه به ارزش 71 میلیارد و 200 میلیون و با صرفه‌جویی ارزی 58 میلیون دلار در کشور سرقت نفت و فرآورده کاهش یافت. همچنین 2009 قلم اقلام جاری به ارزش یک میلیون و 300 هزار دلار، تعمیرات 100 فقره توربین که صرفه‌جویی ارزی 84 میلیون دلاری را در پی داشته، از جمله اقدامات انجام شده در راستای داخلی‌سازی تجهیزات بوده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: همچنین تعمیر 13 دستگاه پمپ و موتور با صرفه‌جویی ارزی 10 میلیون دلاری و همچنین تعمیر 33 دستگاه تجهیزات هم در حال مقایسه است که ارزش آن 170 میلیارد تومان و با صرفه‌جویی ارزی 35 میلیون دلار بوده است.

صرفه‌جویی 325 میلیون دلاری با تعمیرات و داخلی‌سازی تجهیزات

عرب‌یارمحمدی گفت: در کل 727 فقره از تجهیزات تعمیر شده که 352 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بیس وزارت نفت انگلیسی چیده شده، گفت: بر این اساس تمامی فعالیت‌های ما با نظم و دقت بالایی صورت می‌گیرد. بازرسی فنی و مناقصات با دقت کامل انجام می‌شود بنابراین اینگونه نیست که تجهیزات داخلی به لحاظ کیفیت مشکلی برای ما ایجاد کرده و تفاوتی به لحاظ بهره‌وری به نوع خارجی داشته باشند.

عرب‌یارمحمدی سهم ساخت داخل تجهیزات خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده را 70 تا 80 درصد عنوان کرد.

وی درباره وضعیت سرقت نفت و فرآورده از خطوط لوله اظهار داشت: از زمانی که قیمت فرآورده و بنزین افزایش یافته، انگیزه برای دستبرد به خطوط لوله بیشتر شده اما به خاطر نظارت متنوع ما تمام خطوط را رصد می‌کنیم. همه جریان‌های عبوری از خطوط لوله هر لحظه پایش می‌شوند. اگر در پارامترهای بهره‌برداری اختلافی وجود داشته باشد ما متوجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت افزود: نظارت توسط حراست مراکز انتقال و خط‌بانها انجام می‌شود و اگر سرقتی صورت گیرد در ابتدای کار متوجه می‌شویم و از آن جلوگیری خواهیم کرد بنابراین به ندرت نقطه‌ای بوده که خط مورد تعرض قرار گرفته و ما مدت طولانی متوجه نشده باشیم. حتی با تکنولوژی‌های جدید و استفاده از تجهیزات و بومی‌سازی این تکنولوژی‌ها سرقت از خطوط را به صفر خواهیم رساند.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر