/
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
به پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی

افت تقاضای نفت در ۲۰۲۰ رکورد می‌زند

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با وجود کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ رکورد می‌زند
کد خبر : ۲۸۵۷۸

به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در برآورد اخیر خود اعلام کرد که کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ رکوردهای تازه‌ای ثبت می‌کند.

این نهاد پیش‌بینی درباره مقدار افت تقاضا را با استناد به کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا اندکی بهبود بخشید.

در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی مقدار کاهش تقاضای نفت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده بهبود روزانه ۶۹۰ هزار بشکه‌ای نسبت به برآورد ماه پیش است.

این نهاد نظارتی انرژی اعلام کرد: فعالیت‌های اقتصادی در حال ترمیم تدریجی، اما شکننده هستند. با این حال، ابهام‌های عمده همچنان باقی است. بزرگ‌ترین مسئله این است که آیا دولت‌ها می‌توانند اقدام‌های محدودکننده را بدون ایجاد موج بیشتر شیوع ویروس کرونا کاهش دهند.

تولیدکنندگان خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»، به رهبری ایالات متحده و کانادا، در ماه آوریل تولید خود را نسبت به آغاز سال، ۳ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

این آژانس پیش‌بینی کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰، ایالات متحده با کاهش تولیدی معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بیشترین کاهش تولید سالانه را خواهد داشت.

در ابتدای راه هستیم

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کاهش تولید اعلام شده اخیر تولیدکنندگان بزرگ نفت حاشیه خلیج فارس برای متعادل کردن بازارهای جهانی کافی نیست.

وی گفت: خوشحالم که عربستان سعودی، امارات و کویت افزون بر پایبندی به سهمیه خود در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»، کاهش تولید خود را تشدید می‌کنند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: من از این اقدام آنها استقبال می‌کنم، چه این مقدار کاهش تولید کافی باشد یا خیر، که به نظر من کافی نیست.

بیرول افزود: نشانه‌هایی از آغاز بهبود تقاضا دیده می‌شود، اما هنوز خیلی زود است بگوییم به توازن دوباره بازار نزدیک شده‌ایم. تازه در ابتدای این راه هستیم.

کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در سراسر جهان و به‌ویژه در ایالات متحده سبب سردرگمی بازارها و تزلزل قیمت نفت در هفته‌های اخیر شده است، اما این نهاد پیش‌بینی کرده است که احتمال بهبودی در حال نزدیک شدن است.

عربستان سعودی، کویت و امارات توافق کرده‌اند روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فراتر از تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس برای کاستن روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه‌های مه و ژوئن، از تولید خود بکاهند، در نتیجه پس از ماه آوریل رقم کاهش تولید به روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، نیز روز جمعه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد پس از آنکه عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک در خلیج فارس، برای کاهش مازاد جهانی نفت، کاهش‌ تولید خود را تشدید کردند، عمان نیز در نظر دارد کاهش تولید نفت خود را در ماه ژوئن ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز تشدید کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر