/
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

افزایش بازده عملیاتی پالایشگاه ششم پارس جنوبی تا سال 1400

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که بازده عملیاتی و شاخص‌های دسترس‌پذیری این پالایشگاه تا سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.
کد خبر : ۲۸۸۵۰

نبض نفت - احمد ولی‌پور با اشاره به میزان آمادگی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در سال جهش تولید، گفت: در برنامه‌ریزی راهبردی امسال، ۶۳ درصد برنامه‌ها براساس تحقق راهبردهای تولید حداکثری، پایدار و باکیفیت از مخزن مشترک و ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی مجتمع تدوین شده است.

وی ادامه داد: پالایشگاه ششم مطابق با برنامه‌ریزی‌های کلان و در جهت تحقق فرمایشات رهبر انقلاب و عینیت بخشیدن به شعار سال برای جهش تولید، برنامه‌های خود را در دو محور دنبال می‌کند؛ نخست هماهنگی با شرکت نت و گاز پارس و پیگیری برای رفع اشکال از خط لوله دریایی فاز ۱۶ برای تأمین حداکثری و پایدار خوراک پالایشگاه که در صورت تحقق کامل این موضوع، شاهد افزایش ۴۲ درصدی خوراک و محصولات پالایشگاه خواهیم بود و دوم اجرای برنامه‌های مؤثر بر کاهش مشعل‌سوزی پالایشگاه که ضمن تأثیر بسزا بر بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی، به بهبود تولید پالایشگاه نیز منجر خواهد شد.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی درباره ظرفیت زیرساخت‌های لازم برای تحقق این شرایط، اظهار کرد: پالایشگاه ششم با استقرار و تعهد به مدیریت راهبردی و در جهت تحقق راهبردهای تولید حداکثری، پایدار و باکیفیت از مخزن مشترک پارس جنوبی، از پارسال برنامه‌های کلان و مؤثری را برای تحقق این راهبرد سرلوحه همه فعالیت‌های خود قرار داده و به اجرا گذاشته است که تاکنون بخشی از آنها که ناشی از مشکلات به جا مانده از زمان پروژه بوده و تولید پایدار پالایشگاه را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده، برطرف شده است.

طرح‌های پالایشگاه ششم پارس جنوبی در سال جهش تولید

ولی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا برای افزایش تولید طرح‌های جدیدی در پالایشگاه در دستور کار است یا خیر، گفت: بله طرح‌هایی همچون «بازطراحی و نصب کمپرسورهای جدید هوای واحد بازیافت گوگرد»، «بازطراحی شبکه گاز سوخت و استفاده از گازهای احیا و فلش واحدهای تصفیه گاز مایع (ال‌پی‌جی) که با کاهش مصرف گاز به افزایش تولید گاز صادراتی منجر می‌شود»، «استفاده از فناوری نانو در ارتقای عملکرد فرآیند شیرین‌سازی گاز و افزایش ظرفیت جذب آمین که به افزایش کیفی و کمی محصول گاز صادراتی و اتان منجر می‌شود»، «افزایش کیفی و کمّی محصولات پروپان و بوتان» و «افزایش حجم ذخیره‌سازی عملیاتی تانکرهای میعانات گازی و ال‌پی‌جی برای افزایش تاب‌آوری پالایشگاه» در دستور کار قرار دارد.

وی «راه‌اندازی کمپرسور دوم سیستم تبرید واحد ذخیره‌سازی محصول پروپان»، «تعویض کاتالیست‌های واحدهای بازیافت گوگرد برای افزایش بازده تولید محصول گوگرد»، «راه‌اندازی کمپرسورهای بازیابی گازهای Off Gas در واحدهای تثبیت میعانات گازی» و «رفع پانچ‌های اساسی و مهم پالایشگاه» از دیگر طرح‌های پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی برای امسال برشمرد.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به شناسایی عوامل مهم و مؤثر در روند تولید، تصریح کرد: از آنجایی که عمده‌ترین عامل تأثیرگذار بر ناپایداری و عدم تحقق محصول پالایشگاه، توقف‌های اضطراری ناشی از عوامل مختلف است، پالایشگاه ششم با طراحی و استقرار سامانه ثبت، پایش و کنترل توقف‌های اضطراری ESIMS، مبادرت به پایش بسیار دقیق‌تر عوامل مؤثر بر توقف‌های اضطراری و اجرای برنامه‌های مدون برای رفع این مشکلات کرده، به‌گونه‌ای که در سال ۹۸ نسبت به ۶ ماهه دوم سال ۹۷، بالغ بر ۵۰ درصد کاهش مشعل‌سوزی ناشی توقف‌های اضطراری در پالایشگاه ششم تحقق یافته است.

ولی‌پور افزود: بر همین مبنا ضمن شناسایی عوامل مهم و ریشه‌ای اثرگذار بر کاهش اطمینان‌پذیری پالایشگاه، پروژه‌های مهمی طرح‌ریزی و پیگیری شده است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تنظیم رله‌های حفاظتی سیستم‌های الکتریکال پالایشگاه اشاره کرد که در تعمیرات اساسی سال ۹۸ توسط اداره مهندسی پالایشگاه به انجام رسید.

وی یادآور شد: در همین زمینه تعویض سرکابل‌های ترانس‌های اصلی برق پالایشگاه یکی دیگر از فعالیت‌های مهم و اثرگذار پالایشگاه است که توسط تعمیرات در حال پیگیری و اجرا قرار دارد. ایجاد سیستم برق پشتیبان کمپرسورهای گاز صادراتی از دیگر پروژه‌های مهم پالایشگاه در این زمینه به شمار می‌رود که در مرحله طراحی توسط کارشناسان اداره مهندسی پالایشگاه است.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌ها و اقدام‌هایی مهمی که هم اینک مراحل نهایی خود را طی می‌کند، راه‌اندازی پکیج‌های آب مبرد پالایشگاه است که به دلیل ایرادات باقی‌مانده از زمان پروژه بازده کافی نداشتند، یا راه‌اندازی نشده بودند که خوشبختانه پارسال همه نواقص و ایرادهای باقی‌مانده برطرف شد و تأمین گاز مبرد آن هم مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. با تأمین این گاز، شاهد ارتقای سطح عملکردی این سیستم و برطرف شدن محدودیت‌های ناشی از این نقیصه در پالایشگاه خواهیم بود.

ولی‌پور ادامه داد: در همین زمینه با توجه به نشت شدید آب خنک‌کننده از خطوط لوله زیرزمینی پالایشگاه، در سال ۹۸ و برای نخستین بار در سطح پالایشگاه‌های گازی کشور، نشت‌یابی خطوط لوله زیرزمینی با استفاده از گاز ردیاب هلیوم انجام شد که از فناوری‌های روزآمد دنیاست. این کار از طریق یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در پالایشگاه با موفقیت به انجام رسید و توانستیم همه نقاط دارای نشت زیرزمینی را شناسایی و برطرف کنیم.

پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی تا سال ۱۴۰۰

وی با اشاره به برنامه‌های این پالایشگاه در حوزه تعمیرات اساسی، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در پالایشگاه ششم و بر مبنای بهبود شاخص‌های راهبردی حوزه‌های تولید، محیط ‌زیست و مدیریت دارایی‌های فیزیکی، مهرماه امسال تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم انجام خواهد شد و در خلال این دوره فعالیت‌های مهم دیگری در حال انجام است.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: این برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شده که پالایشگاه ششم در سال ۱۴۰۰ تعمیرات اساسی نداشته باشد و شاهد بهبود شاخص‌های دسترس‌پذیری و بازده عملیاتی پالایشگاه در آینده نزدیک باشیم.

تلاش برای کاهش آثار نامطلوب اقلیمی و زیست‌محیطی

ولی‌پور همچنین از قابلیت اطمینان ۹۹.۵۵ درصدی و سایر شاخص‌ها خبر داد و درباره شرایط زیست‌محیطی پالایشگاه ششم پارس جنوبی، گفت: مدیریت زیست‌محیطی در پالایشگاه ششم در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و توسعه پایدار تدوین شده است. ما با تمسک به این اصول همواره در تلاشیم ضمن کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌ها، مسئولیت خود را در قبال حفظ محیط ‌زیست برای نسل‌های آینده ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف از مدیریت جنبه‌های زیست‌محیطی شناسایی همه فعالیت‌های پالایشگاه و کاهش یا حذف آثار نامطلوب بر محیط پیرامونی و اقلیم منطقه است، برنامه‌ها در چهار حوزه مختلف مدیریت انتشارات به جو، حفظ منابع آبی، حفظ کیفیت خاک و کنترل شدت صوت تنظیم شده است.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه مسائل زیست‌محیطی صنعت با روش‌های سنتی چندان قابل مدیریت نیستند، تأکید بر خلاقیت و نوآوری و استفاده از فناوری‌های دوستدار محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال به‌منظور کاهش آلودگی آب و خاک ناشی از تعویض لامپ‌های فلئورسنت، مدیریت پالایشگاه اقدام به تأمین دستگاه امحای این‌گونه لامپ‌ها کرده که این دستگاه مجهز به فیلترهای جذب شیمیایی بخارات جیوه است، همچنین انجام طرح تصفیه ضایعات سود مستعمل با استفاده از روش اکسیداسیون پیشرفته و تخریب مولکولی به‌صورت پایلوت از ابتکارهای ستودنی مجموعه پالایشگاه در این باره است که امیدواریم امسال با دریافت مجوزهای لازم، مراحل اجرایی و صنعتی‌سازی این پروژه آغاز شود.

ولی‌پور یادآور شد: از دیگر پروژه‌های بهبوددهنده کیفیت پساب‌های خروجی پالایشگاه، پروژه چربی‌گیر واحد ۱۲۹ است که در مراحل پایانی اجراست و امید می‌رود در سه ماه دوم سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

وی درباره اقدام‌های انجام‌شده در حوزه کاهش آلاینده‌های هوا گفت: پالایشگاه ششم برنامه‌ریزی‌های جامعی را برای کاهش مشعل‌سوزی گازهای اسیدی در سال ۹۹ طرح‌ریزی کرده که تعویض کاتالیست‌های واحد بازیافت گوگرد، افزایش راندمان واحدهای AGE، تعویض دمنده‌های هوای واحدهای SRU، تعویض پکینگ برج‌های جذب AGE، رفع مشکلات و ارتقای بازده و کیفیت واحد دانه‌بندی گوگرد از جمله این پروژه‌هاست.

حرکت به سمت خودکفایی

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به برنامه‌های این پالایشگاه در حوزه خودکفایی و تکیه بر توان داخلی، اظهار کرد: همکاری فنی و عملیاتی با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تهیه ماده شیمیایی آنتی فوم در داخل کشور برای نخستین بار و خودکفایی در زمینه تولید این ماده شیمیایی مهم در صنعت گاز، همکاری فنی و عملیاتی با ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید نانوسیال که دانش آن کاملاً بومی‌سازی شده و در واحدهای شیرین‌سازی گاز استفاده خواهد شد، جایگزینی دمنده‌های هوای واحدهای بازیافت گوگرد با نوع سانتریفوژ ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که طراحی پایه به پایان رسیده و در مرحله ارزیابی فنی توسط تیم‌های کارشناسی است و بومی‌سازی و جایگزینی تعدادی از شیرهای کنترل بسیار مهم پالایشگاه از طریق شرکت‌های تخصصی ایرانی از جمله برنامه‌های ما در حوزه خودکفایی و تکیه بر توان داخلی است.

افزایش ۲۱ درصدی تولید گوگرد

ولی‌پور با اشاره به تولید و میزان رشد محصولات پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس گفت: سال ۹۹ شرایط کمّی و کیفی تولید در سطح پایداری حفظ شده و در همه روزهایی که خوراک پالایشگاه به میزان کافی تأمین شده، تعهدات تولید نیز به‌صورت کامل تحقق یافته است. افزون بر آن در این سال با تلاش‌های گسترده و کار گروهی ادارات مهندسی، بهره‌برداری و تعمیرات مشکلات واحدهای بازیافت گوگرد تا حد زیادی برطرف شده که به افزایش تولید گوگرد به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته منجر شده است.

وی همچنین درباره اقدام‌های انجام‌شده برای مقابله با کرونا، تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۹۸ و ابلاغ پروتکل‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌هایی که درباره برگزاری دوره‌های آموزشی پیش آمده و همچنین با توجه به اهمیت آموزش‌های مستمر کارکنان، با همکاری ادارات منابع انسانی و ICT زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری دوره‌های مجازی ایجاد شده و از ابتدای امسال تاکنون، همکاران پالایشگاه ششم با هماهنگی واحد آموزش در ۹ دوره‌ غیرحضوری (مجازی) شرکت کرده‌اند که جمع نفر دوره پالایشگاه ۲۹ نفر است.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان میزان کار بدون حادثه ناتوان‌کننده در پالایشگاه ششم را ۱۳۰۹۱۳۱۷ نفر ساعت اعلام کرد.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر