/
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

جلوگیری از سوختن روزانه یکصد تن گوگرد در فاز ۱۹ پارس جنوبی

مدیر فاز ۱۹ مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه دهم از اولین پالایشگاه‌های پارس جنوبی است که در زمینه اخذ تأییده‌های زیست محیطی اقدام نموده است.
کد خبر : ۲۹۰۱۰
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی پارس جنوبی، سهیل رفیعی، مدیر فاز 19 مجتمع گاز پارس جنوبی، اظهار داشت: در این پالایشگاه واحد 108 برای تولید گوگرد با راندمان نزدیک به 100 درصد و جلوگیری از آلودگی هوا به H2S و همچنین برای بالابردن راندمان تولید گوگرد و ممانعت از خروج SOX و جلوگیری از آلودگی هوا، Tail Gas Treatment Unitپیش‌بینی شده است.

به گفته وی، این سیستم از سوزاندن روزانه یکصد تن گوگرد جلوگیری می‌نماید و میزان تولید گوگرد را تا 25 درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این با بکارگیری سیستم غنی سازی، میزان بهره وری این واحد باز هم افزایش خواهد یافت

وی ساخت واحد 109 جهت تصفیه آب‌های اسیدی و جلوگیری از آلودگی دریا به CO2 و H2S از دیگر واحدهای مؤثر در بهبود شرایط زیست محیطی عنوان کرد و اظهار داشت: ساخت واحد 129جهت تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی، شیمیایی و نفتی و جلوگیری از آلودگی دریا که دارای سه بخش بهداشتی با ظرفیت 98 مترمکعب در روز، شیمیایی با ظرفیت 120 مترمکعب در روز و روغنی و نفتی با ظرفیت 3800 مترمکعب در روز است نیز در فاز 19 پیش بینی شده است.

رفیعی افزود: نوع تصفیه برای فاضلاب های بهداشتی به روش لجن فعال، برای فاضلاب‌های شیمیایی به روش خنثی‌سازی و برای فاضلاب های روغنی به روش API و حذف فیزیکی روغن است.

وی با بیان اینکه واحد آزمایشگاه جهت سنجش کلیه پارمترهای فیزیکی و شیمیایی آب و هوا در فاز 19 فعال است، گفت: طراحی پیشرفته واحد 142 یاBurn Pit نیز در این پالایشگاه صورت گرفته است. در این واحد به‌منظور بهبود فرآیند احتراق و حذف دود شعله و در نتیجه کاهش محسوس ورود آلاینده‌ها به هوا، مایعات غیرقابل بازیافت به روش Atomization سوزانده می‌شوند.

وی حصارکشی با دیوار بتنی و ایزوله‌کردن محوطه مخازن هیدروکربنی جهت ممانعت از پخش‌شدن هیدروکربن‌ها در پالایشگاه و ایجاد مخاطرات ایمنی و زیست‌محیطی را از دیگر اقدامات مؤثر در حوزه محیط زیست عنوان کرد و اظهار داشت:  در راستای تدوین و اجرای سیستم مدیریتی به‌منظور کنترل و به‌حداقل‌رساندن میزان پسماندها و استفاده بهینه از منابع، دستورالعمل‌های مختلفی تدوین گردیده است.

مدیر فاز 19 پارس جنوبی در خصوص برنامه‌های پیش بینی شده جهت بهبود آمار شاخص های زیست محیطی تا پایان سال 1400 گفت: رفع مشکلات کمپرسورهای Off Gas در راستای کاهش شاخص فلرینگ و انتشار گازهای اسیدی و گلخانه‌ای در ادامه در دستور کار قرار دارد.

وی راه‌اندازی کمپرسورهای بازیافت گاز احیاء در واحد 116 با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: مدیریت تله‌های بخار و کاهش هدر رفت بخار با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز در برنامه آتی فاز 19 قرار دارد.

رفیعی با بیان اینکه به‌زودی آزمایشگاه میکروبیولوژی آب و فاضلاب با هدف بهبود کیفیت پساب در فاز 19 راه‌اندازی خواهد شد، اظهار داشت: رفع ایرادات واحد 129 از دیگر اقدامات مهم در راستای بهبود شاخص کیفیت پساب این پالایشگاه است.

مدیر فاز 19 افزایش راندمان و رفع موانع عملیاتی Cold Box را جهت کاهش میزان فلرینگ از دیگر اقدامات زیست محیطی فاز 19 عنوان کرد و گفت: تعویض کلیدهای سه پل با چهارپل در کمپرسورهای صادرات گاز  کاهش میزان فلرینگ و بهبود شاخص کیفیت پساب نیز در دستور کار است.

به گفته رفیعی، اصلاح سیستم‌های F&G  با هدف کاهش میزان فلرینگ و بهبود شاخص کیفیت پساب نیز صورت خواهد گرفت.

گفتنی است؛ تعویض Core engine کمپرسوهای صادرات گاز در واحد 106  به منظور کاهش میزان فلرینگ و بهبود کیفیت پساب، راه‌اندازی واحدهای 1 و 2 بازیافت گوگرد با هدف کاهش شاخص فلرینگ و انتشار گازهای اسیدی و گلخانه‌ای، راه‌اندازی TGTU واحد 108 با هدف کاهش انتشار گازهای اسیدی و نصب و راه‌اندازی آنالایزرهای زیست محیطی به منظور کاهش شاخص فلرینگ و انتشار گازهای اسیدی و گلخانه‌ای و بهبود شاخص کیفیت پساب نیز از دیگر برنامه‌های فاز 19 تا سال 1400 در راستای بهبود شرایط ریست محیطی است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر