/
۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸

عمان نیازمند کمک مالی خارجی شد

عمان که یک تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک است در حال مذاکره با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد دریافت احتمالی کمک های مالی است.
کد خبر : ۲۹۲۶۳
به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، عمان که یک تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک است در حال مذاکره با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد دریافت احتمالی کمک های مالی است تا به اقتصاد خود کمک کند. شرایط اقتصادی عمان ضربه سختی از سقوط قیمت نفت و اقدامات اتخاذ شده برای مهار گسترش ویروس کرونا خورده است.

عمان که یکی از صادرکنندگان برتر نفت در حاشیه خلیج فارس است، قبل از همهگیری ویروس کرونا هم با مشکلات اقتصادی مواجه بود. موسسه اعتبارسنجی مودیز قبل از سقوط قیمت نفت رتبه عمان را به خاطر افزایش بدهی دولتی و کاهش ذخایر مالی پایین آورده بود.

 طبق گزارش موسسه مودیز ،آسیب‌پذیرترین تولیدکنندگان نفت از نظر اعتباری عمان و بحرین از اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند. این موسسه اعتبارسنجی همچنین عمان را در میان تولیدکنندگانی قرار داد که ترازنامه های ضعیف مالی، توانایی دولت های آنها را برای پاسخگویی در برابر سقوط قیمت نفت پایین آورده است.

 طبق برآوردهای این موسسه، قیمت نفتی که عمان برای متعادل نگه داشتن بودجه خود نیاز دارد، 82 دلار در هر بشکه است.

 به خاطر نقشی که عمان به عنوان یک میانجی منطقه‌ای بین دولت های رقیب در منطقه خلیج فارس برعهده دارد، متعادل بودن اقتصاد و شرایط سیاسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به خاطر ادامه کاهش تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس که عمان هم عضوی از آن است، کسری بودجه این کشور بیشتر شده و رشد اقتصادی آن متوقف می‌شود. پیش بینی می‌شود بخش غیر نفتی عمان هم با رکود 5 درصدی در سال جاری میلادی مواجه شود. این ترتیب، عمان و بحرین برای متعادل نگه داشتن ارز و سطح بدهی خود نیاز به کمک سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر