/
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

برگزاری سی‌وششمین نشست هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادرکننده گاز

سی و ششمین جلسه هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) در روزهای چهارم و پنجم ماه ژوئن برگزار شد.
کد خبر : ۲۹۶۴۳
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، سی‌وششمین نشست هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) چهارم و پنجم تیرماه (روزهای ۲۴ و ۲۵ ماه ژوئن) از طریق ویدیو کنفرانس و ارتباط مستقیم با یوری سنتورین، دبیرکل این مجمع با حضور نمایندگان کشورهای عضو در در هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادر کننده گاز برگزار شد که  امیرحسین زمانی‌نیا، به عنوان نماینده ایران در هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادر کننده گاز شرکت داشت.

این نشست با حضور نمایندگان ایران، الجزایر، قطر، روسیه، مصر، ونزوئلا، نیجریه، لیبی، بولیوی و گینه استوائی در هیئت اجرائی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از طریق ویدیو کنفرانس  برگزار شد.

نماینده ونزوئلا که ریاست دوره‌ای هیئت اجرائی را به‌عهده دارد ضمن اظهار تاسف عمیق از درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی،  نماینده پیشین در هیئت اجرائی مجمع به نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکار آن مرحوم در روند شکل‌گیری و تاسیس مجمع اشاره کرد و بار دیگر این ضایعه را به ملت شریف ایران تسلیت گفت.

در ادامه دیگر اعضای هیئت اجرائی و دبیرکل مجمع ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران از خدمات ارزنده مرحوم کاظم‌پور در زمان حضور در  هیئت اجرائی قدردانی کردند، در پاسخ زمانی‌نیا ضمن مرور اجمالی خدمات و نقش مهم مرحوم کاظم‌پور در مجمع به‌ویژه در هیئت اجرائی  از ابراز همدردی رئیس هیئت اجرائی، دبیرکل و اعضای آن هیئت قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، سنتورین ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه در سال ۲۰۱۹ به مرور مهم‌ترین فعالیت‌های دبیرخانه در سال ۲۰۱۹ از جمله مذاکرات دوجانبه با کشورهای صادرکننده گاز به‌منظور تشویق آن‌ها برای الحاق به مجمع، ارتقا سطح همکاری‌های مشترک با دیگر سازمان‌های مهم انرژی جهان از جمله اوپک، ایجاد موسسه تحقیقات گاز با هدف ارتقای سطح همکاری‌های فنی مشترک کشورهای عضو برای تبادل دانش و فناوری، تلاش برای حداکثرسازی منافع اعضا و تدوین و انتشار چشم‌انداز بلندمدت مجمع با هدف ارتقای جایگاه مجمع در عرصه بین‌المللی انرژی پرداخت.

پس از بررسی جزئیات بودجه و برنامه کاری پیشنهادی سال ۲۰۲۱، دبیرکل مجمع گزارش حسابرس داخلی و خارجی برای سال ۲۰۱۹ را ارائه کرد و پس از بحث و بررسی، این گزارش مورد تایید اعضای هیئت اجرائی قرار گرفت.

با توجه به آغاز روند شکل‌گیری موسسه تحقیقات گاز که قرار است در الجزایر مستقر شود، سنتورین به مرور برنامه زمان‌بندی عملیاتی کردن این موسسه پرداخت و گفت: هدف از راه‌اندازی این موسسه، افزایش سطح همکاری فنی میان کشورهای عضو و اجرای طرح‌های فنی در حوزه گاز است.

دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف تصریح کرد: آغاز به کار این موسسه می‌تواند از نظر کسب تجربه در صنعت گاز و فراهم‌کردن امکان انتقال فناوری‌های جدید و تبادل اطلاعات با دیگر کشورهای عضو بسیار حائز اهمیت باشد.

شایان ذکر است که با توجه به طولانی شدن روند بحث و گفت‌وگو، اعضا موفق به بررسی همه بندهای نشست نشدند، بنابراین با موافقت همه اعضا مقرر شد بندهای باقیمانده دستور نشست هیئت اجرائی، طی نشستی روز دوشنبه  (نهم تیرماه) بررسی شوند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر