/
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
دکتر مریم منفرد مدیرعامل شرکت گروه مهندسین مشاور پژوهشگران بصیر در گفتگو با نبض نفت:

وابستگی شدید بورس به سیاست در ایران

دکتر منفرد مدیرعامل شرکت گروه مهندسین مشاور پژوهشگران بصیر بازار سرمایه در ایران را بسیار هیجانی دانست و گفت بورس ایران تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی و سیاسی کشور است و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا نیز بر بازار سرمایه در ایران تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر : ۳۰۴۸۶
وابستگی شدید بورس به سیاست در ایران

دکتر مریم منفرد، مدیرعامل شرکت گروه مهندسین مشاور پژوهشگران بصیر با حضور در پایگاه خبری نبض نفت، ضمن اشاره به سوابق کاری خود به خبرنگار نبض نفت گفت: از سال 87 فعالیت کاری خود را در حوزه آموزش، پژوهش و مشاوره در حوزه کسب و کار آغاز کردم و در سال 1397 موفق به ثبت شرکتی در حوزه خدمات کسب و کار شدم و در حال حاضر در حوزه مشاوره و ارزیابی فضای کسب و کار در کشور فعالیت میکنم.

وی همچنین سابقه مشاوره در زمینه سرمایه‌گذاری، مطالعات بازار، طراحی بسته‌های تامین مالی شرکتها و موسسات بخش خصوصی را نیز در کارنامه خود دارد.

منفرد در خصوص ضرورت دانش و آگاهی برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: امروزه بسیاری از سرمایه‌داران دانش استفاده از سرمایه خود را ندارند.

مدیرعامل شرکت گروه مهندسین مشاور پژوهشگران بصیر، در مورد چگونگی آغاز کسب و کار تصریح کرد: بسیاری از افراد تمایل به آغاز کسب و کار دارند ولی نسبت به آن اطلاعات کافی ندارند‌ و مشاوره صحیح و ارتقای سطح آگاهی سرمایه‌داران، سرمایه گذاران و کارآفرینان در حوزه کسب و کار خلایی است که همچنان وجود دارد.

منفرد ضمن انتقاد از ورود افراد بی‌تجربه به بازار بورس اوراق بهادار اذعان کرد: متاسفانه نقدینگی سرگردان در کشور کم نیست و وجود این نقدینگی سرگردان حباب‌هایی را در بازارهای غیر مولد به وجود آورده است. دلیل اینکه امروزه نقدینگی نتوانسته نقش موثر خود را بر رشد اقتصادی نشان دهد، وجود نقدینگی در بخش های غیر مولد اقتصاد است. بازار سرمایه در ایران، نقش مهمی در ورود نقدینگی به بخش مولد و افزایش رشد اقتصادی دارد و تنها در صورتی این امر محقق می‌شود که سرمایه گذاران در بازار سرمایه با آگاهی و تخصص لازم وارد شده و هیجانی و با دید کوتاه مدت رفتار نکنند.

وی افزود: بازار بورس در کشور در حال پیشرفت است و دولت در این سالها توجه بیشتری به بازار سرمایه داشته است اما همچنان بازار پول و بخش بانکی نقش پررنگتری را ایفا میکند. وی افزود: دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری در آمریکا و ایران قطعا بر شاخص کل تاثیرگذار خواهد بود.

ایشان به عنوان یکی از مدیران بخش خصوصی ضمن ابراز خرسندی از توجه دولت به بخش خصوصی تاکید کرد: چندین سال است که فعالیت ارگان‌های خصوصی افزایش یافته و توجه دولت به این بخش شایان توجه است ولی در این زمینه هنوز بسته حمایتی وجود ندارد.

منفرد ضمن اشاره به قوانین دست و پاگیر و همچنین مشکل‌ساز شدن نوسانات نرخ ارز برای تولید‌کنندگان گفت: قوانین و بوروکراسی‌های دشوار اداری بسیار است. همچنین نوسانات ارز برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایجاد مشکل کرده است.

وی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین معضل امروز که پیش پای تولید کنندگان قرار دارد، فساد مالی و اداری است. بخش عظیمی از سرمایه که باید در خدمت تولید باشد، صرف موارد نامشخص می‌شود. دولت باید ضمن تنظیم بازار آن را به ثبات برساند و از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری انجام دهد و بوروکراسی های سختگیرانه که موانع پیش روی تولیدکننده قرار میدهد را کاهش دهد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر