/
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
گزارشی از عملکرد شرکت نفت فلات قاره ایران در طی یک سال گذشته؛

عملکرد ویژه شرکت نفت فلات قاره ایران در میادین مشترک

شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان متولی بهره‌برداری از میادین نفتی ایران در خلیج فارس امروزه افزون بر سهم بالایی که در تولید نفت ایران دارد، در خط مقدم و پیشانی صنعت نفت ایران در منطقه استراتژیک خلیج فارس عمل می‌کند.
کد خبر : ۳۱۲۱۷

به گزارش نبض نفت شرکت نفت فلات قاره ایران در سال 98 و چند ماهه اخیر سال ٩٩ با وجود همه دشواری‌ها و محدودیت‌ها، اقدامات ارزشمندی در جهت حفظ تولید نفت میادین مشترک، تعمیرات اساسی تاسیسات، اقدامات منجر به صرفه‌جویی بر اساس خلاقیت‌های مناطق عملیاتی و پیشبرد پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای انجام و برنامه‌های شرکت پس از جلسات کارشناسی متعدد نهایی و تدوین شده است.

متولیان بخش دریایی صنعت نفت در تلاشند علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب بر علیه کشورمان با همت، تلاش و ازخودگذشتگی همچنان پرچم پرافتخار کشورمان را بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس به اهتزار درآورده و با تولید صیانتی از میادین نفتی و گازی به‌ویژه میادین مشترک، از این ثروت خدادادی بهره‌برداری نمایند که نمود بارز این تلاش‌ها، حفظ سطح تولید در میادین این شرکت در دو سال گذشته بوده است.

در ادامه این گزارش بخشی از زحمات شرکت نفت فلات قاره ایران در طول یک سال گذشته برای مخاطبان عزیز پایگاه خبری نبض نفت منعکس شده است.

رکورد کار بدون حادثه

با تلاش همه کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران به‌ویژه همکاران بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل در سال 1398 نرخ حوادث آماری در این سال نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشت و رکورد 16 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه فوت در عملکرد شرکتی و پیمانکاران در این سال به ثبت رسید. همچنین ارتقاء ایمنی مناطق عملیاتی و سکوهای دریایی و برگزاری مانورهای آمادگی و مقابله در شرایط اضطراری از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

از جمله فعالیت­های صورت گرفته در حوزه HSE می­توان به پیشبرد پروژه­ها در این زمینه مانند F&G لاوان، F&G سیری و سیستم مقابله با گاز H2S سکوی سلمان اشاره کرد که پروژه H2S سکوی سلمان هم­اکنون در حال راه­اندازی و تحویل به بهره­بردار است. اجرای پروژه­های G&F و سیستم مقابله با گاز H2S در سایر مناطق نیز در دستور کار مدیریت مهندسی و ساختمان قرار دارد.

اقدامات چشمگیر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و خدمات‌دهی به ساکنان بومی مجاور تاسیسات در سال 1398 بسیار چشمگیر بوده است. در سال گذشته در چهار دوره گروه‌های بسیج پزشکی به مناطق عملیاتی لاوان و بهرگان اعزام شده و خدمات رایگان پزشکی به ساکنان بومی این مناطق ارائه داده‌اند. در این دوره‌ها با حضور پزشکان متخصصی چون فیزیوتراپ، جراح مغز و اعصاب، عمومی، متخصص اطفال، متخصص روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب- نورولوژلیست، طب سنتی، اسکن کف پا، تست تراکم استخوان، دندانپزشکی و ... در مجموع بیش از 3 هزار نفر از بیماران نیازمند روستای امام حسن (ع) و دهکده لاوان ویزیت شده‌اند. همچنین تامین آب و برق مصرفی برخی از ساکنان بومی، نهادها و ارگان‌های همجوار از دیگر خدمات ارائه شده به در این زمینه بوده است.

قراردادهای جدید مطالعات مخازن

در ماه‌های اخیر قراردادهای جدید مطالعات مخازن نهایی شده و در زمینه تولید بار اول و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان قدم‌های خوبی برداشته شده است. در خصوص قراردادهای نگاهداشت و افزایش توان تولید نیز، قراردادهای فاز اول تعیین تکلیف شده و برای فاز دوم در مرحله اخذ مجوز از شورای اقتصاد قرار دارد. همچنین اصلاح ساختار بخشی از سمت‌های سکوهای دریایی و مدیریت ستادی نیز نهایی و ابلاغ شده است.

اقدامات انجام گرفته در ارتباط با اشتغال‌زایی

از جمله اقدامات شاخص در سال 98 می­توان به بارگیری عرشه سکوهای 7 و 8 هندیجان و ساخت کابل زیردریایی مربوطه، نصب عرشه سکوی F18، نصب پل و سازه واسط سکوی FYB و نصب و راه‌اندازی سکوی S1 میدان سلمان اشاره کرد. با اجرای پروژه­ها و پیشرفت آنها به‌ویژه در بخش ساخت و نصب اشتغال­زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­پذیرد. با توجه به موارد یاد شده و پیشرفت در سایر پروژه‌ها، به صورت تقریبی حدود 900 شغل ایجاد شده است.

آخرین وضعیت نوسازی تاسیسات و سکوهای شرکت نفت فلات قاره ایران

نصب و راه‌اندازی سکوی S1 میدان مشترک سلمان، نوسازی و تحویل موقت سکوی نصر 2، ادامه نوسازی سکوهای نصر 3 و نصر 1 به صورت همزمان و عملیات اجرایی بازسازی چهار سکوی تیپ K میدان درود در بخش‌های سازه، لوله‌کشی و رنگ‌آمیزی روی آب و زیر آب تاکنون ادامه یافته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر