/
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

افزایش تولید پالایشگاه گاز سرخون و قشم با درایت مدیریت و همت متخصصان داخلی

با توجه به روند نزولی تولید از مخزن سرخون از سال 1390، بازنگری و به روز رسانی و مطالعات این مخزن در دستور کار شرکت بالادست (مناطق نفت مرکزی- شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی) قرار گرفت.
کد خبر : ۳۱۳۸۴
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، محمدحسین نوروزی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، با عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت فرا رسیدن ماه های محرم و صفر، با بیان این مطلب، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، زمان ترک مخزن سرخون نیمه اول سال 1398 برآورد شد، بر اساس این نتایج، راهکارهای استمرار تولید و نگهداشت پالایشگاه در دستور کار شرکت قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از محاسبات و بررسی های فنی و مهندسی انجام شده، با گرفتن مجوزهای لازم، به صورت عملی تست کاهش فشار عملیاتی تا 45 بار انجام شد.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به روند فزاینده کاهش تولید و کاهش مقدار آن تا حدود 3.5 میلیون مترمکعب در روز در سال جاری، سناریوی تزریق گاز به خط سرخون-نیروگاه بندرعباس با هماهنگی و همکاری مراجع ذی ربط به مدت 72 ساعت به صورت عملی تست و نتایج به دست آمده به صورت علمی و فنی بررسی و تجزیه و تحلیل و سپس راهکارها و سناریو تزریق به خط مذکور و مصرف گاز کم فشار پالایشگاه، نهایی شد.

وی اضافه کرد: مقارن با هفته دولت و با کارهای کارشناسی انجام شده، این تست عملیاتی آغاز شد و با آغاز این تست یک ماهه، تولید گاز به میزان 2 میلیون مترمکعب در روز و همچنین سایر محصولات پالایشگاه مثل  NGLو LPG به ترتیب به میزان 35 و 38 درصد افزایش یافت.

نوروزی در پایان، خاطرنشان ساخت: تثبیت اشتغال نیروی انسانی بویژه نیروهای شرکتی (غیرپروژه‌ای و کارگری) بومی بالغ بر هزار نفر در دو شرکت بالا دست و پالایشگاه از دستاوردهای مهم این طرح می‌باشد.

لازم بذکر است در راستاي تامين بخشي از نيازهاي انرژي كشور و مصرف گاز طبيعي به عنوان انرژي زيست محيطي و مناسب براي مصارف صنعتي و خانگي در استان‌هاي هرمزگان و كرمان، پالايشگاه گاز سرخون با ظرفيت اسمي 14.4 مليون مترمكعب در روز، تنها پالايشگاه گاز جنوب كشور و استان هرمزگان است كه نماد تعالي و استمرار توليد شركت ملي گاز ايران در اين منطقه از كشور است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر