/
۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
علی فرنادی، فعال صنعت ساختمان در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد؛

در چه صورتی قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

علی فرنادی، فعال صنعت ساختمان معتقد است در صورتی که قیمت اجناس در کشور کاهش یافته و تعرفه‌های شهرداری هم کم شود قیمت مسکن تثبیت شده و کاهش پیدا می‎کند.
کد خبر : ۳۳۵۵۷
علی فرنادی که از فعالان صنعت ساختمان در کشور است با حضور در پایگاه خبری نبض نفت به مشکلات این صنعت اشاره کرد. در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی علی فرنادی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

حدود پانزده سال است که به صورت حرفه‌ای در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنم. در گذشته یک ارتباط کوتاه با صنعت نفت و گاز داشتیم. به طور کلی مراودات و نحوه برخورد آنها با صنایع دیگر متفاوت می‌باشد و مدیریتی که بر آن حاکم است از بروز مشکل جلوگیری می‌کند. صنعت فوق به لحاظ اقتصادی و مدیریتی پیشرفته است.

متاسفانه ساختمان‌سازی در کشور به عنوان یک صنعت، شناخته شده نیست و دیدگاه واسطه و سرمایه‌گذار نسبت به ما وجود دارد. در حالی‌که ساختمان‌سازی جزء سه صنعت برتر کشور محسوب می‌شود و بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته هستند ولی از دیدگاه دولت و نهادهای مرتبط، صنعت به شمار نمی‌آید. در حالی‌که ساخت و ساز یک صنعت کار‌آفرین است چرا که بیش از دویست کار‌آفرین در آن مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

اگر پیمانکار صنعت نفت با مشکلی مواجه شود رسیدگی و رفع می‌شود ولی متاسفانه به مشکلات سازنده توجه نمی‌شود که این موضوع نیز به همان دیدگاه منفی نقش واسطه و دلال بودن این حرفه برمی‌گردد.

مدتی است که با افزایش قیمت مسکن در کشور مواجه شده‌ایم. در رخداد این موضوع واسطه‌ها نقش پر‌رنگی دارند. در صورت کاهش قیمت اجناس و تعرفه‌های شهرداری قیمت مسکن نیز تثبیت خواهد شد.

متاسفانه در حوزه ساختمان‌سازی اداری هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته‌ایم. ما در گذشته تجربه برجام را داشته و شاهد تغییراتی نیز بوده‌ایم. در آن زمان میزان تقاضا برای ساخت و ساز در بخش اداری بسیار زیاد بود، اگر شرایط آن دوره را داشته باشیم در این حوزه رشد مطلوبی خواهیم داشت.

متاسفانه عملکرد و نحوه برخورد شهرداری و سازمان نظام مهندسی قابلیت امتیاز‌دهی ندارد. طرح کمربند سبز در صنعت ساختمان به هیچ عنوان وجود ندارد و هیچ سازمانی از ما حمایت نمی‌کند. بیشتر انبوه‌سازان به سمت مسکن مهر گرایش پیدا کرده‌اند.

نقش رسانه در این حوزه بسیار مهم است. رسانه‌ها توانایی انتقال مشکلات سازندگان به مسئولین ذیربط را دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر