/
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

افزایش نرخ شیوع کرونا، تهدید جدید برای تقاضای نفت

نبض نفت _ در حالی که گمانه ‌زنی ‌ها مبنی بر افزایش قابل توجه تقاضا برای نفت در ادامه سال ۲۰۲۱ باعث شد تا اوپک پلاس برای سه ماه آینده تقریباً تا ۲ میلیون بشکه نفت در روز به تولیدات خود بیفزاید اما برخی گزارش های جدید نشان می دهد که افزایش مجدد موج کرونا در برخی از کشورها ممکن است باعث پایین آمدن تقاضا برای نفت شود.
کد خبر : ۳۶۴۶۲
به گزارش نبض نفت؛ به نقل از اکونومیک تایمز، بانک آی سی آی سی هند به عنوان یکی از بزرگترین مراکز سرمایه گذاری در این کشور در گزارشی نوشته است که افزایش دوباره نرخ شیوع کرونا در این کشور که حالا به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا به شمار می ‌آید و همچنین برقراری قرنطینه مجدد در برخی دیگر از کشورهای متاثر از کرونا می تواند بر نرخ تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد.

در این گزارش آمده است پایین آمدن نرخ تقاضا برای نفت حاشیه سود پالایشگاه ها در سراسر جهان را پایین خواهد آورد و این موضوع نیز می ‌تواند به نوبه خود به کاهش دور دیگری از کاهش تقاضا برای نفت منجر شود. با وجود این در گزارش این بانک هندی تاکید شده است که تقاضا برای نفت در اثر دستیابی به واکسن کرونا باعث شده تا سودآوری پتروشیمی ها در قیاس با سال گذشته تا ۸۰ درصد رشد داشته باشد. در این گزارش آمده است تقاضا برای نفت و سایر محصولات ناشی از فرآوری نفت باعث شد تا سود پتروشیمی ها و دیگر مراکز تولیدی مشابه از ۷۲.۵ درصد در سال گذشته به رقم ۸۰ درصد در سال جاری بردسد اما چنانچه مجدداً بازار در اثر کاهش تقاضا با افت روبرو باشد باید منتظر کاهش حاشیه سود پتروشیمی ها بود.

در سال ۲۰۲۰ و به دنبال برقراری قرنطینه در برخی از کشورهای مصرف کننده نفت و پایین آمدن تقاضا برای نفت شمار قابل توجهی از پتروشیمی ‌ها در کشورهای آسیایی ناچار شدند تا بخش هایی از خط تولید خود را به طور موقت متوقف کنند. عمده دلیل تعطیلی این بخش ها در پتروشیمی ها به مازاد تولید آنها و همچنین انبارش کالاها بدون آنکه خریداری برای این محصولات وجود داشته باشد مربوط می شد. این وضعیت باعث شد تا پتروشیمی ها به ویژه در اروپا، ژاپن، استرالیا و همچنین شرق آمریکا برای مدتی تعطیل شوند. هند در سال گذشته پس از چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در آسیا به شمار می آید.

در روزهای اخیر مقامات بهداشت این کشور از افزایش مجدد موجی از گسترش کرونا در این کشور خبر داده و این احتمال داده می شود تا از اواخر هفته جاری برخی از ممنوعیت های رفت و آمد مجددا در این کشور برقرار گردد. اعلام این محدودیت ها به طور طبیعی تقاضا را برای نفت به ویژه در بخش حمل و نقل که مهم ترین مصرف کننده نفت و محصولات نفتی در هند به شمار می آید پایین خواهد آورد و این احتمال داده می‌شود که مجدداً پتروشیمی ها برای جلوگیری از مازاد تولید به سمت تعطیل کردن بخش‌ هایی از خطوط تولیدی خود حرکت کنند.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر