/
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

نماینده مجلس: برخی مسئولان به بهانه تحریم، طی این سال‌ها چاه‌های نفت را تخلیه و ارتباط کشور را با شرکت‌های بزرگ نفتی قطع کردند

نبض نفت _ متینیان عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کاهش وابستگی بودجه به نفت یکی از موضوعات اصلی اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ است که متاسفانه در بودجه امسال علی رغم تلاش های ما نمایندگان اتفاق نیفتاد.
کد خبر : ۳۶۴۷۵
به گزارش نبض نفت؛ ابراهیم متینیان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد وزارت نفت را در برقراری دیپلماسی انرژی مخصوصا در طول هشت سال گذشته اصلا قابل دفاع نمیباشد، تا جایی که میتوان گفت آقایان در وزارت نفت فکرشان تنها تخلیه چاه های نفت و عدم ارتباط با شرکت های بزرگ نفتی دنیا میباشد !

فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشور های دوست و نزدیک امری ضروری برای رونق اقتصادی کشور است به همین دلیل دولت و مجلس باید تقویت دیپلماسی انرژی را جدی بگیرند، هرچند ما هم طرحی داشته باشیم گوش نمیدهند، باید بتوانیم با برنامه و همدلی فشار تحریم بر این صنعت را هر روز کمتر کرده و به توسعه صنعت نفت کمک کنیم .

این نماینده مجلس ادامه داد؛ در ایران با توجه به مزیت‌هایی همچون خوراک و بازار مصرف داخلی و صادراتی، میتوانیم با برنامه ریزی درست و تقویت و تدبیر مناسب نیروی داخلی راه را برای پیشرفت این صنعت هموار تر کنیم و فراموش نکنیم بی‌توجهی به تاثیرات دیپلماسی در ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، سیر نزولی اقتصاد و فروش نفت و فراوده‌های نفتی را به دنبال خواهد داشت .

این نماینده مجلس اضافه کرد: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای دادن پاسخ دندان شکن به تحریم‌ها است اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

این نماینده مجلس در ادامه درباره آینده نفتی ایران بیان داشت؛ کاهش وابستگی بودجه به نفت یکی از موضوعات اصلی اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰ است که متاسفانه در بودجه امسال علی رغم تلاش های ما نمایندگان اتفاق نیافتاد. اما مجلس توانست طی طرحی کارشناسانه در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ حجم فروش اوراق و وابستگی به نفت را کاهش دهد، کسری عملیاتی بودجه را جبران کرد البته عدد آن کم بود اما با آینده فروشی نیز به شدت مخالفت کرد این میتواند شروعی برای جدا سازی نفت از بنیه اقتصاد کشور باشد.

متینیان در پایان بیان داشت؛ توسعه همه جانبه صنعت نفت و خودکفایی این عرصه ارزوی دیرینه ما بوده است تا امروز نیز توانسته ایم با همدلی و تلاش این امر را محقق سازیم اما این جا ابتدای مسیر خودکفایی میباشد و با توجه به منویات رهبر انقلاب باید بتوانیم همانطور که دست استکبار را از این صنعت قطع کردیم بازار و صنعت داخلی را هم در اختیار خودمان قرار داده و با نیروی کار متخصص این مسیر سخت را هموار سازیم .


منبع ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر