/
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

از سیستان و بلوچستان به افغانستان گاز صادر می کنیم

وزیر نفت امیدوار است پس از گازرسانی به استان پهناور سیستان و بلوچستان، صادرات گاز به افغانستان هم اغاز شود.
کد خبر : ۳۶۵۱۱
به گزارش نبض نفت از شرکت ملی گاز ایران کهن دیار سیستان و بلوچستان، سرزمین پهناوری که از دریاچه شکرریز هامون تا پهن‌دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده، در نخستین ماه از سال جدید که آخرین سال قرن محسوب می‌شود، بار دیگر میزبان مسئولینی از وزارت نفت شد که از ابتدای دولت یازدهم، عزم خود را جزم کردند تا با تلاشی شبانه‌روزی، گرما و امید را میهمان خانه‌های سرزمین خورشید کنند!

هرچند، مدت‌هاست که بواسطه شرایط خاص و حضور میهمانی ناخوانده، افتتاح پروژه‌ها، بازدیدها و …. با کمترین تعداد بازدیدکنندگان برگزار می‌شود و دیگر نیستند خبرنگارانی که قلم در دست، ساز خود را کوک ‌کنند تا با آهنگی خوش و ریتمی ملایم و دلچسب، تلاش خستگی‌ناپذیر رادمردانی را بر سپیدی کاغذ به تصویر بکشند که تمام هم و غم آن‌ها، گرمابخشی به زندگی دیگران است، اما به هر روی، آن‌چه باید از دل این بازدیدها بیرون آید، راه خود را هموار کرده و همچو «خبری» داغ، بر تارک صفحات سپید کاغذ، می‌درخشد.

اکنون وزیر نفت در سرزمین افسانه‌ساز ایران سخن از رویش جوانه‌هایی دارد که پیش از این، بذر آن پاشیده شده است. سرزمین خاستگاه اسطوره‌ها،‌ حماسه‌ها و بهشت باستان‌شناسان را که داستان گازرسانی‌اش به زاهدان در سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین مرکز استان محروم از گاز، داستانی به بلندای خط انتقال گازش (۲۶۲ کیلومتر خط لوله از ایرانشهر تا زاهدان) دارد.

استانی که با وجود گذشت نیم قرن از وجود گاز در کشور، هنوز نتوانسته از این نعمت خدادادی، برخوردار شود و این دولت یازدهم بود که عزم خود را جزم کرد و به مردم این استان قول داد هموطنان سیستانی و بلوچستانی نیز از این نعمت خدادادی بی بهره نمانند.

گازرسانی به‌ منطقه سیستان به‌زودی تکمیل می‌شود

گازرسانی به منطقه سیستان به‌زودی تکمیل و تلاش می‌شود اگر موانعی هم وجود دارد، به زودی مرتفع شوند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت و هیأت همراه در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از روند گازرسانی در سطح این استان با حضور در نشست پیگیری طرح‌های گازرسانی در این استان در شهر زابل که با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان استانی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: خط لوله اصلی انتقال گاز به منطقه سیستان و بسیاری از شهرهای آن در پایان کار است و به زودی این خط انتقال در بیشتر این شهرها، افتتاح می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش مهمی از شهر زابل شبکه شهری دارد و گاز طبیعی مورد نیاز از طریق CNG تامین می‌شود، افزود: بی‌شک این گاز برای مردم به‌ ویژه صنایع و گلخانه‌ها اهمیت به سزایی دارد و به امید خدا در مرحله بعد از آن برای صادرات به افغانستان استفاده خواهیم کرد.

زنگنه تاکید کرد: پس از ماه مبارک رمضان، سفری به جنوب استان هم خواهیم داشت تا از نزدیک مشکلات و موضوعات مربوط به روند گازرسانی در این حوزه بررسی شود .

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه تاکنون اقدام‌های خوبی در این حوزه انجام شده است، اظهار کرد: امروز با کمک استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان و مقام‌های استان از نزدیک مشکلات را پیگیری می‌کنیم و با توجه به فرمایشات رهبری اگر موانعی هم وجود دارد رفع می‌شود تا در همین سه یا چهار ماهه این کار به انجام برسد.

کار بزرگ شرکت ملی گاز ایران در سیستان و بلوچستان

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران صنعت گاز در اجرای پروژه های گازرسانی گفت: شرکت ملی گاز ایران کار بزرگی در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد، در حوزه گازرسانی ۲۰ هزار میلیارد تومان در این استان سرمایه گذاری می‌کنیم در حالیکه سرمایه گذاری راه آهن، زیر ۳ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه، با بیان اینکه در اشتراک پذیری مشترکین گاز طبیعی باید تسریع صورت پذیرد و باید همت کنیم تا شبکه گاز شهری را بیشتر و زودتر توسعه دهیم، افزود: با تشویق مشترکین به استفاده از گاز طبیعی، تقاضا تحریک و در استان، اشتغال ایجاد می‌شود.

زنگنه افزود: منطقه سیستان (شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان) با همت مدیران به آرامی راه توسعه خود را پیدا کرده و در این میان، دانشگاه‌ها، نیروهای تحصیل‌کرده و فکرهای تولیدشده، زیربناهای بسیار خوبی برای این منطقه شده‌اند.

وی در پایان، با اشاره به بهره‌مندی ۹۵ درصدی جمعیت کشور از گاز طبیعی، گفت: اکنون حدود ۵ میلیون نفر در کشور گاز طبیعی ندارند که این تعداد شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار می‌شود که کپسول گاز مایع به آنها تحویل می‌شود و امیدوارم هرچه سریع‌تر، آن‌ها نیز به گاز، این نعمت الهی، دست یابند.

برنامه وسیع گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان

در مجموع، در استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل پهناوری، ۲ هزار کیلومتر خط لوله گاز طراحی و برنامه‌ریزی شده که برای یک استان مقدار قابل توجهی است؛ از این مقدار، ۳۰۰ کیلومتر آن تا شهر زاهدان اجرا شده و ۷۷۰ کیلومتر خطوط لوله در حال اجراست، توسعه در سه محور شمال (زاهدان و زابل)، جنوب (ایرانشهر و چابهار) و شرق استان (پالیزان و میرجاوه) نیز که برنامه‌ریزی شده، اجرایی می‌شود که گازرسانی در محور جنوبی استان به‌دلیل رونق صنعتی که در سواحل مکران ایجاد می‌کند، بسیار راهبردی است.

دومین سخنران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود که چنین آغاز سخن کرد و افزود: موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان یکی از مسایل مورد توجه وزارت نفت است، در حالی که به‌دلیل فاصله طولانی آن از پارس جنوبی، نسبت به انجام آن ناامیدی‌ها و اما و اگرهایی وجود داشت، اما این مهم به هرحال، به انجام رسید.

وی ادامه داد: سرمایه پیش بینی شده در سطح استان با شبکه گذاری شهری، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تأمین ورق و لوله آنها انجام و تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در این بخش، سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در استان سیستان و بلوچستان از مدل استان های معین برای گازرسانی درون شهری استفاده کردیم و تجربیات شرکت های گاز استان های دیگر را برای تسریع و پیشبرد شبکه گاز شهری به کار بردیم، گفت: همچنین خط لوله استراتژیک ایرانشهر- چابهار را در چهار قطعه انتخاب و پیمانکاران هر قطعه از پروژه خط لوله اجرایی را انتخاب و در پیشبرد پروژه همراه کردیم و امیدواریم در سه ماهه دوم سال جاری از پروژه‌های گازرسانی  بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به بهره‌گیری از پنج استان دیگر به‌عنوان استان معین در گازرسانی به این استان، اظهار کرد: خطوط لوله ۳۶ اینچ و ۲۴ اینچ در استان سیستان و بلوچستان تا شهریورماه امسال راه‌اندازی می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، یادآور شد: هم‌اکنون شبکه توزیع گاز در زهک ۲۳ درصد، در محمدآباد ۵۴ درصد، در دوست‌محمد ۲۲ درصد و در ادیمی ۹۰ درصد پیشرفت داشته و خطوط تغذیه نیز به‌زودی در این شهرها اجرایی می‌شود.

اشتغال‌زایی برای جوانان با بهره‌برداری پروژه‌های گاز در سیستان و بلوچستان

بهره‌برداری از پروژه‌های گاز در استان سیستان و بلوچستان، سبب اشتغال‌زایی برای جوانان می‌شود.

بهرام صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سخنران بعدی مراسم، با اشاره به وضع پروژه‌های صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان گفت: در این استان پهناور بیش از ۲ هزار کیلومتر خط انتقال گاز در قطرهای ۶ تا ۵۶ اینچ در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است که بسیاری از پروژه‌های در حال انجام امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هموطنان بیشتری در استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرا و بهره‌برداری این پروژه‌ها در این استان پهناور، تعبیر خوداتکایی در صنعت گاز و باور توانستن نیروهای متعهد و متخصص صنعت گاز با بهره‌مندی از توان مشاوران، پیمانکاران و سازندگان توانمند داخلی است که افزون بر انتقال انرژی پاک و تأمین خوراک صنایع، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و بخش خانگی، سبب اشتغال‌زایی برای جوانان این مرز و بوم می‌شود.

صلواتی یادآور شد: بسیاری از پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سال جاری که مزین به نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها است، در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهند رسید.

دولت توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد

برای اقدام‌های خوب گازرسانی در استان با معین‌سازی و شتابی که گرفته است، از وزیر نفت قدردانی می‌کنیم و امید می‌رود این روند برای دیگر شهرهای منطقه که مطالعات آن نیز انجام شده است، عملی شود.

سخنران پایانی این مراسم، احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان بود که با اشاره به توجه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان، افزود: در موضوع بودجه، بالاترین رشد بودجه ۱۴٠٠ برای این استان در نظر گرفته شده، به‌طوری‌ که با توجه دولت و مجلس در این زمینه، ۳۰۰ درصد رشد در بودجه امسال داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر شهید بهشتی و دو کلیدواژه رهبر انقلاب، با ‌عنوان تنگه احد و سواحل مکران، به‌عنوان گنج پنهان، مورد توجه دولت است، تصریح کرد: طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان که ۸۵۰ میلیون دلار هزینه آن شده، سرسبزی کنونی منطقه را رقم زده که بی‌شک اگر این طرح نبود، چالش‌های فراوانی در این منطقه به وجود می‌آمد.

موهبتی همچنین با بیان اینکه در بخش وزارت نفت اتفاق بزرگی در گازرسانی به شهرها افتاده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است، افزود: این گازرسانی غیر از رفاه یک ضرورت جدی در حوزه عدالت است و توسعه را به‌دنبال دارد.

به گفته وی، موضوع ایجاد مخازن و ذخیره مشتقات نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار می‌تواند آرامش ایجاد کند که در شرایط بحرانی حمل‌ونقل، دست‌اندرکاران با چالش روبه‌رو نشوند.

موهبتی اظهار داشت: جایگاه‌های عرضه سوخت و مجموعه CNG می‌توانند تحریک‌کننده توسعه خدمات مطلوب در جاده‌ها برای استفاده از ظرفیت استان به‌منظور تردد بیشتر باشد، زیرا مهم‌ترین مزیت سیستان و بلوچستان ترانزیت، تجارت و معدن است که حمل‌ونقل در آن نقش‌آفرینی بسیاری دارد.

کلام آخر

از گاز به‌عنوان موتور پیشران توسعه یاد می‌شود؛ چراکه تامین انرژی صنایع، واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه متوازن است.

بدون انرژی پایدار، ارزان و در دسترس، ریل گذاری برای توسعه، امری محال به حساب می آید. این موضوع در جهان نیز به خوبی مشاهده می شود و ما شاهد آن هستیم که چگونه جهان برای رسیدن به توسعه پایدار، تشنه انرژی است.

پس به یاد داشته باشیم که گاز این عطیه الهی، در پوشش گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، مسئولیتی عظیم برگردن ما نهاده تا با فرآورش و رساندن آن به مردم خوب کشورمان، ذره‌ای از دین خود را به آنان ادا کرده باشیم. امید آن که در این راه، همچنان پایدار و استوار بمانیم.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر