/
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷

زنگ خطر تامین آب و برق کشور به صدا درآمد

کد خبر : ۳۶۷۱۵
نبض نفت - رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص مدیریت پیک مصرف برق در تابستان گفت: از ابتدای سال اعلام شده که کاهش قابل توجهی در بارندگی ها و منابع آبی داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: باید تغییراتی در برنامه ها ایجاد کنیم که نیاز به اقدامات فراگیر دارد. طرح هایی برای جایگزینی مدیریت بار و کاهش تولید برق در نظر گرفته شده است.

طرح های اصلی توانیر برای جبران کاهش 35 درصدی تولید برق

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد : اولین اقدام برای جبرای کاهش تولید برق، جمع آوری دستگاه های غیرمجاز تولید رمز ارز است که اگرچه سهم بزرگی در مصرف برق ندارند، اما تصمیم به شناسایی و جمع آوری آنها گرفته ایم.

او ادامه داد: طرح دوم، کاهش مصرف آب و برق دستگاه های اجرایی است.دستگاه های اجرایی باید مصرف خود را به نصف سال قبل کاهش دهند و این کاهش در خارج از ساعات اداری باید به 10 درصد برسد.

این مقام مسئول گفت:  تعدیل روشنایی معابر، طرح سوم است و بر اساس آن، روشنایی معابر را به حداقل می رسانیم.

او افزود: بطور مشخص، روشنایی را یک در میان می کنیم و در زمینه مسیرهای حادثه خیز نیز با راهنمایی و رانندگی هماهنگ شده است.

رخشانی مهر با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین گفت: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی داریم که باید همکاری کنند و مصارفشان را کاهش دهند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از آبان ماه ۶ درصد از جمعیت پرمصرف‌ کاسته شده است.

این مسئول با بیان این که حدود ۲۴ هزار مگاوات نیاز مصرف بخش سرمایش است گفت: شهروندان کولر‌های گازی را روی ۲۴ درجه و کولر‌های آبی را روی دور کند بگذارند تا مصرف برق به حداقل برسد.

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

در ادامه برنامه کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: در سال آبی جاری حدود ۱۲۷ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به متوسط بلند مدت ۴۰ درصد کاهش نزولات داشته ایم.

او افزود: در حوزه آبریز هامون ۸۰ درصد و حوزه  آبریز دریاچه ارومیه ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و آورده سد‌های ما به شدت کم شده که  حدود ۲۰ درصد مخزن سد‌ها کاهش پیدا کرده است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با بیان اینکه در وضع آبی بسیار نامطلوبی به سر می‌بریم افزود: با توجه به این که گرما زودتر شروع شده مصرف آب و  برق نسبت به زمان مشابه سال های قبل افزایش پیدا کرده است.

او بیان کرد: امسال ۲۵۰ شهر ما با تنش آبی روبرو خواهند شد و ۷ هزار روستا نیاز به آبرسانی با تانکر خواهند داشت.

این مسئول تاکید کرد: روزانه مصرف مشترکان آب کشور رصد می‌شود و بد مصرف‌ها اگر مصرفشان را کاهش ندهند شامل جریمه خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر