/
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

ساخت قدرتمندترین ناوگان یخ شکن دنیا در روسیه

رییس جمهور روسیه می گوید روسیه قدرتمندترین ناوگان دریایی یخ شکن دنیا را برای مسیر دریایی شمالگان می سازد.
کد خبر : ۳۶۸۲۳
به گزارش نبض نفت به نقل از راشاتودی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که در انجمن جغرافیایی روسیه سخنرانی می کرد گفت: این کشور برای توسعه منطقه شمالگان که مسیر دریای شمال در آن قرار دارد درحال ساخت یخشکن های قدرتمندی است که دنیا تاکنون نظیرش را ندیده و نساخته است.

یکی از این یخ شکن ها با نام «لیدر» یا پروژه 10510 شناخته می شود که ساخت آن سال گذشته در کارخانه کشتی سازی زوزدا در روسیه آغاز شد. این یخ شکن که با سوخت هسته ای کار می کند در سال 2027 به آب انداخته خواهد شد و به دیگر کشتی ها امکان خواهد دارد از مسیر دریای شمال روسیه به راحتی عبور کنند.

روسیه قصد دارد با توسعه این مسیر که به توسعه منطقه شمالگان روسیه و خاور دور منتهی می شود، شریان های تجاری خود را گسترش دهد.

دولت روسیه انتظار دارد از این مسیر تا سال 2024 بیش از 80 میلیون تن بار انتقال یابد. این مسیر کوتاه ترین مسیر عبوری و اتصال دهند بین آسیا و اروپاست و معمولا به دلیل حجم یخ های موجود در سطح دریا چند ماه از سال بسته است. اما یخ شکن های قدرتمند می توانند این مشکل را حل کنند.

یخ شکن هسته ای آرکتیکا یکی از این یخ شکن هاست. این یخ شکن که با عنوان پروژه 22220 ساخته شد جدیدترین عضو ناوگان بزرگ ترین و قدرتمندرین یخ شکن های دنیاست که با سوخت هسته ای کار می کند.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر