/
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

لزوم سرمایه گذاری مصرف کنندگان در توسعه صنعت گاز

منتظر تربتی گفت: گام‌های اولیه برای ورود مصرف کنندگان به سرمایه گذاری در توسعه صنعت گاز در حال برداشته شدن است.
کد خبر : ۳۷۵۲۸

نبض نفت - حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد ورود شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی به بخش‌های توسعه‌ای صنعت گاز، اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه در آینده این است که عموم مصرف کنندگان و شرکت‌های مصرف کننده گاز، بتوانند در توسعه مخازن وارد شوند.

او تاکید کرد: مهمترین لازمه این کار، این است که ابتدا رابطه مالی دولت به طور کلی با مخازن و شرکت‌های نفتی مشخص شود، زیرا در این صورت است که شرکت‌ها می‌توانند بر اساس این روابط تعریف شده، تامین گاز آینده را بر عهده بگیرند.

منتظر تربتی گفت: این مسیر بسیار خوبی است که گام‌های اولیه آن در حال برداشته شدن است و این مسائل به این بستگی دارد که قوانین و طرح‌های مجلس، تا چه حد بتواند فضا را برای ورود مصرف کنندگان به سرمایه گذاری در توسعه صنعت گاز ایجاد کند.


او همچنین گفت: رویکرد مجلس را در این زمینه مثبت ارزیابی می‌کنم به طور مثال اقدام مثبتی انجام دادند که بتوانیم عرضه گاز را در بورس انجام دهیم. یعنی رویکرد مجلس شورای اسلامی به این سمت است که بخش‌های خصوصی بتوانند از طریق بورس، وارد بحث تامین انرژی شوند. به طور کلی تلاش بر این است که شرکت‌های خصوصی بتوانند نقش بیشتری در توسعه میادین نفت و گاز داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین در مورد تصویب اساسنامه این شرکت در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: این مسئله تکلیف مجلس است و تاکنون مجلس جدید، درخواستی برای حضور نمایندگان شرکت ملی گاز در کمیسیون‌های تخصصی مربوط به این موضوع نداشته؛ البته، موضوع در این کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

آخرین وضعیت قراردادهای صادراتی

او در مورد آخرین وضعیت قرارداد‌های صادرات گاز نیز بیان کرد: در مورد قرارداد با کشور‌های اروپایی، چون مستقیما با وزارت نفت مذاکره می‌کنند، اطلاعی ندارم، اما برای تمدید قرارداد با ترکیه که اکنون قرارداد قبلی ما با این کشور رو به اتمام است، مذاکراتی در حال جریان است.

منتظر تربتی افزود: البته اکثر قرارداد‌های گازی ترکیه با کشور‌های دیگر نیز رو به اتمام است که این مسئله در تمدید قرارداد این کشور با ایران بی تاثیر نخواهد بود.

او ادامه داد: همچنین در مورد صادرات گاز به افغانستان نیز بحث‌هایی جریان دارد که هنوز نهایی نشده است. در مجموع، از صادرات به هر کشوری که شرایط دو جانبه فراهم باشد،استقبال ‌می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر