/
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

اوکراین از گازپروم روسیه شکایت می کند

حالا که طرح خط لوله گاز نورداستریم 2 با دور زدن اوکراین از بستر دریای بالتیک در حال رسیدن به نقطه پایانی خود است، اوکراین اعلام کرده است که از گازپروم، مجری این خط لوله، شکایت می‌کند.
کد خبر : ۳۷۹۴۸
به گزارش نبض نفت اوکراین در حال آماده شدن برای اقدام قانونی علیه شرکت گازپروم روسیه به دلیل کنترل عرضه گاز طبیعی از آسیای مرکزی از خاک این کشور است.

اوکراین با این اقدام در تلاش است بلکه بتواند از عرضه گاز کافی در داخل مرزهای خود و نیز درآمدهای حاصل از انتقال گاز از خاک خود اطمینان حاصل کند، هرچند تا پایان سال خط انتقال گاز نورد استریم 2 افتتاح خواهد شد.

گاز پروم روسیه متهم است که عبور گاز از طریق خط لوله های خود از خاک اورکراین را کنترل می کند.

15 سال است که گازپروم انتقال گاز از خاک این کشور را ممنوع کرده است و رییس شرکت گاز اوکراین تهدید کرده است که اگر گازپروم به این اقدامات خود ادامه دهد از این شرکت در مجامع بین المللی شکایت خواهد کرد.

یوری ویترنکو، مدیر اجرایی شرکت «نفت و گاز اوکراین» (Naftigaz) به فایننشیال تایمز می‌گوید «این یک نقطه عطف است چون همگی ما می دانیم که عبور خط لوله های گاز آسیای مرکزی از خاک اوکراین چه پتانسیل عظیمی [برای این کشور] دارد».

ویترنکو ادامه داد «ما از ده ها میلیارد متر مکعب گاز صحبت می‌کنیم که آسیای مرکزی به تنهایی می تواند از طریق اوکراین انتقال دهد.»

شرکت نفت و گاز اوکراین در حال آماده سازی یک درخواست رسمی برای تامین امنیت گاز عبوری از اوکراین و کسب مجوزهای لازم برای انتقال گاز از طریق خطوط لوله گازپروم است، فرایندی که بنا به گفته ویترنکو چند ماه طول خواهد کشید.

او می‌گوید اگر گازپروم به این فرایند نه بگوید «گام بعدی شکایت به کمیسیون اروپا و نهادهای مرتبط خواهد بود». اما این فرایند به گفته وی سال ها زمان خواهد برد.

کی‌یف می تواند از بروکسل بخواهد که در این خصوص از قانون رقابت اتحادیه اروپا استفاده شود چون این گاز به بازارهای اتحادیه اروپا وارد می شود.

ویترنکو در سال‌های 2017 و 2018 توانست دو حکم چند میلیارد دلاری علیه گازپروم به دلیل تغییر قیمت ها و موافقتنامه های انتقال گاز بگیرد.


برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر