/
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴

آمادگي منطقه 4 عمليات انتقال گاز در رفع بحران‌ها ستودني است

منطقه 4 عملیات انتقال گاز با دارا بودن بیش از 5 هزار و 600 کيلومتر خطوط انتقال فشار قوي گاز، يكي از مناطق تأثيرگذار در مجموعه انتقال گاز کشور، به حساب مي‌آيد.
کد خبر : ۳۸۸۹۲
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومي شرکت ملی گاز ایران، محمد کامل، مدیر منطقه 4 عملیات انتقال گاز در نشست هماهنگي کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت شرايط اضطراري که با حضور مديركل ستاد مديريت پدافند غيرعامل و شرايط اضطراري استانداري خراسان رضوي در این منطقه برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: منطقه 4 عمليات انتقال گاز عهده‌دار انتقال گاز استان‌هاي خراسان رضوي، شمالي، جنوبي و بخش‌هايي از استان‌های سمنان و گلستان است و از حجم روزانه انتقال گاز کشور، حدود 82 ميليون مترمكعب آن از طريق خط لوله اين منطقه انجام مي‌شود.

وی با بيان اين‌كه آشنايي با مديريت بحران، كمك مؤثري در حل معضلات خواهد کرد، گفت: نگرش سنتی به مدیریت بحران، مديريتي انفعالي بوده و در آن نگرش سعی مي‌شد ضرر و آسيب‌هاي ناشی از حوادث و خرابی‌هاي آن، رفع و يا محدود شود؛ اما اكنون نگرش به ‌این واژه عوض شده است. براساس معنای اخیر، همواره باید مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های عملی برای مواجهه با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمان‌ها پيش‌بيني و تنظیم شود و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیاندیشند و آمادگی رویارویی با وقایع پیش‌بینی شده و حتي غيرمترقبه را کسب کنند كه برگزاري اين‌گونه جلسات كمك فراواني به تحقق اين فرآيند مي‌کند.

کامل ضمن ابراز رضايت از برگزاري چنين جلساتي اظهار داشت: آموزش پرسنل و آشنایی افراد با اصول علمي مديريت بحران نقش بسيار مثبتي در روند كنترل و كاهش صدمات ناشي از حوادث احتمالي خواهد داشت و پرداختن به فازهاي مختلف مديريت بحران مانند پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي يقيناً در برون‌رفت از تفكر سنتي كه مديريت بحران را صرفاً همان فاز مقابله و اقدام انفعالي مي‌دانست؛ نقش بسزايي ايفا خواهد کرد.

در ادامه اين مراسم، نجات، مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي با تأكيد بر استفاده از تجهيزات نوين در كنترل و كاهش تبعات بلايا افزود: منطقه 4 عمليات انتقال گاز اهتمام بالايي در مديريت بحران و نگاه استراتژيك محور دارد و بهره‌مندي از امكانات روز دنيا و تجهيزات ماهواره‌اي، احتمال شناسايي عوامل بحران را امكان‌پذير کرده و ضمن تقويت توان مقابله با خطرات احتمالي، فرصت مناسب جهت اتخاذ تدابير اصولي را پديد مي‌آورد.

وي با توجه به پراكندگي حوزه عملياتي منطقه و ويژگي‌هاي خاص آن، اظهار داشت: با در نظر گرفتن وابستگي مردم و صنايع به انرژي گاز و عدم امكان انفكاك اين نعمت الهي از زندگي روزمره مردم، هوشياري و آمادگي جهت مقابله با بحران و همچنين برگزاري دوره‌هاي آموزشي، بيش از پيش ضروري است.

مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي سوخت‌رسانی در زمستان را از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه انرژي در سطح استان خواند و گفت: به دستور رييس جمهوری، کارگروهی در سطح استانداري‌هاي كشور تشکیل شده که در حال بررسی برنامه‌ها، برای تأمین پایدار سوخت در زمستان مي‌باشند.

وي هماهنگي و مديريت بحران در زمان وقوع حوادث طبيعي و غيرطبيعي را داراي اهميت بالايي دانست و افزود: امروزه عمده‌ترين نقاط ضعف مديريت بحران عدم هماهنگي و همكاري سازمان‌ها، كمبود ضوابط و مقررات جامع، پراكندگي و ناكافي بودن قوانين و مقررات موجود و محدوديت منابع مالي است؛ اما خوشبختانه نقاط قوت بسياري نيز وجود دارد كه شامل تجارب مفيد در مديريت‌هاي بحران، روحيه تعاون و نوع دوستي در جامعه و مشاركت خوب و ارزشمند مردم و سازمان‌هايي همچون جمعيت هلال احمر است كه مي‌توان با مرتفع ساختن نقاط ضعف و توجه بيشتر به نقاط قوت، ايجاد و تحكيم فرهنگ همدلي بين سازماني، راه را براي عملكرد هر چه بهتر و قوي‌تر در امر مديريت بحران هموار کرد.

مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي در پایان، پس از بازديد ميداني از منطقه، این منطقه را بسيار چابك برشمرد و با مطلوب خواندن اجرای پروژه‌های مختلف ستاد بحران منطقه در حوزه آموزش و برگزاري مانورهاي مختلف، گفت: انصافاً آمادگي منطقه 4 عمليات انتقال گاز براي رفع بحران‌ها در زمان اوج مصرف ستودني است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر