/
۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

روند مصرف سوخت اصلاح نشود تبدیل به واردکننده سوخت می شویم

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: دولت باید به کم مصرف شدن خودروهای تولید داخل و توسعه CNG توجه کند؛ تولید سوخت توان رقابت با مصرف در مسابقه تولید و مصرف را نداشته و ادامه روند مصرفی فعلی، ایران را در آینده به واردکننده سوخت تبدیل میکند.
کد خبر : ۳۹۵۷۳
به گزارش نبض نفت؛ ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشستی خبری اظهار داشت: اگر مدیریت مصرف صورت بگیرد، لطمه ای به تولید وارد نخواهد شد اما اگر روال مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد چرا که مسابقه تولید و مصرف دیگر در بخش تولید قابل ادامه نیست.

وی افزود: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، شش سال زمان لازم است تا یک پالایشگاه ساخته شود، بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.

عاشوری با بیان اینکه "در حال حاضر تولیدات بخش پالایش کشور به صورت سه شیفت در حال انجام است"، گفت: از نیمه دوم سال 1397، کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز شده و در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم.

وی ادامه داد: به دولت جدید  پیشنهاد می کنیم که ساز و کارهایی را اتخاذ کند تا نیازمند واردات نشویم؛ از جمله این سازوکارها می تواند تولید خودروی داخلی کم‌مصرف باشد؛ همچنین باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از 360 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده و در آینده ای نزدیک تا 440 هزار بشکه نیز خواهد رسید.

وی افزود: یک پالایشگاه جدید 120 هزار بشکه ای میعانات گازی در جوار پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث خواهد شد که این پروژه فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.

عاشوری با بیان اینکه "ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژه‌های جدید مواجه ایم"، اظهار داشت: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را به روز کرده و پروژه‌های جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.  

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر محسوب می شوند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص گزیه پیشنهادی وزارت نفت گفت: وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم از بدنه وزارت نفت است و به صورت پلکانی رشد کرده و در تمامی حوزه‌های نفتی و پالایشی شناخت کافی دارد  و با توجه به اینکه اغلب بدنه نفت از حضور ایشان خرسند بوده و اعلام حمایت کرده اند، این پشتوانه می تواند سهم موثری در موفقیت ایشان داشته باشد.


برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر