/
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
گلایه و درخواست نیروهای عملیاتی جامانده از تبدیل وضعیت از وزیر جدید نفت؛

جوانی را سوزاندیم تا کشور را بسازیم

جمعی از نیروهای عملیاتی که عموما سوابق کاری بیشتر از 10 سال دارند و هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند با ارسال متنی خطاب به وزیر نفت از وی خواسته‌اند تبدیل وضعیت این گروه که در حق آنها اجحاف زیادی صورت گرفته را جزء برنامه‌های خود برای ساماندهی نیروی انسانی در صنعت نفت قرار دهد.
کد خبر : ۴۰۲۸۶
به گزارش نبض نفت جمعی از نیروهای عملیاتی با ارسال متن زیر به پایگاه خبری نبض نفت از مهندس جواد اوجی خواسته‌اند به صورت ویژه به مشکلات این قشر رسیدگی کند.

متن کامل ارسال شده به پایگاه خبری نبض نفت به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس اوجی

وزیر محترم نفت

با سلام و تحیات

همانگونه که مستحضر هستید در مشاغل عملیاتی مانند اپراتور، نمکزدایی و ... ۲ نوع نیرو به کار گرفته شده که یک کار انجام میدهند. یکی از آنها جزو گروه شامل و شغل مستمر می‌باشد بنابر قانون مشابهت دیگری نیز در همان خط و مسیر می‌باشد و هیچ گونه تفاوتی بین آنها نمی‌باشد. در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت بسیاری از نیروهای اصلی فنی- تخصصی دهه ۸۰ در شغل‌های مستمر و گروه شامل با کد ۲۳ باز خرید و بازنشسته شده‌اند. با اینکه سمت‌ها زیر دیپلم بودند ولی به دلیل نیاز فوری به نیرو، افرادی که حتی مدرک لیسانس غیرمرتبط آن زمان را داشتند و می‌توانستند در مراکز دیگری به صورت رسمی استخدام شوند و هم اکنون مدیر و رییس کمتر نباشند. این افراد به خاطر حفظ تولید چرخه صنعت نفت کشورشان از همه چیزشان گذشتند تا عرصه تولید کشور خالی نماند. جوانی را در نفت سوزاندند تا کشورشان را بسازند، در ساماندهی‌های کارگری به کارمندیدر دهه ۸۰ گروهی از نیروهای عملیاتی با طرح اختیاری ۳ گانه(الف- کارمند تطبیقی 01 تحت پوشش صندوق نفتب- ادامه به همان شکل کارگری تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ج- بازخرید بازنشسته شدن) اعمال شد و بسیاری از نیروهای عملیات باکد ۲۳ بازخرید و بازنشسته شدند و نیروهای فعلی قرارداد موقت عملیاتی، جانشین کد ۲۳ گروه شامل و شغل مستمر شدند ک لایق شرایط ماده ۸ مقررات نفت و بند ۶ از ماده ۲ هستند.

و اینکه نیروهای کارشناس و فوق دیپلم عملیات آموزش‌های مرتبط و سابقه و تجربه مرتبط را گذراندند و تبدیل به خبرگانی درزمینه تولید شده‌اند و این از مشاغلی است که در بازار کار بیرون از نفت یافت نمی‌شود و حتی می‌توان آنها را جزو تبصره ۲ ماده ۱۰ به شکل مصاحبه‌ای ساماندهی کرد.

نیروهای عملیاتی قرارداد مستقیم نفتمطابق فصل ۲ قسمت ۱ بند ۱۴ اقدامات استخدام همانند مستخدمین شامل و مستمر دارای شماره پرسنلی و کارت شناسایی بوده تحت قوانین تدوین یافته وزارت نفت بوده و طبق همان مقررات فصل دوم با موارد مذکور تنها گروه نیروهای داخلی نفت بوده که شامل ارزشیابی شایستگی شدند و اضافات اول سال آنها همانند رسمی‌ها ۲۵ درصد افزایش یافت و همانگونه که سال ۹۷ تغییر وضعیت کارگری به کارمندی آنها مشاهده شد قابلیت و شرایط به کارگیری و ساماندهی را دارا می‌باشند و طبق مقررات فصل ۲ نفت تامین نیازهای نفت که در ابتدا از این گروه(نیروی داخلی نفت) مدون شده را با جان و دل پذیرا هستند.

درفصل ۱-۲ ساماندهی کارگری به کارمندی از مجموعه مقررات استخدامی نفت ردیف ۴ بند ح صفحه ۳۸ برای نیروهای عملیاتی که دوره آموزشگاهی را تکمیل نکرده‌اند و مدرک آموزشگاهی را نگرفته‌اند هر سال سابقه مرتبط با شغل فنی تخصصی عملیاتی معادل یکسال تحصیل در آموزشگاههای حرفه‌ای نفت مدون شده و با گذراندن ۲ سال معادل ورودی نیروهای ترنینگی می‌باشند و با توجه به صحبت‌های وزیر محترم مبنی بر گشایش آموزشگاههای حرفه‌ای فنی- تخصصی می‌توان از این مهم برای نیروهای عملیاتی استفاده کرد و اولین ورودی آموزشگاهی را برای اولین بار بعد از سال‌ها تعطیلی استارت زد.

با سهمیه‌های در نظر گرفته شده توسعه پنجم که متاسفانه آزمونی گرفته نشد و نیروها هزینه فرصت استخدام رسمی را در آن سال‌ها از دست دادند و سن نیروها بالا رفت و فقط از اینگونه مسیرها می‌شود کاری برای خادمین عملیات لحلظ کرد و اما با توجه به ساماندهی نصف و نیمه ۹۷ فقط جلوی رفتنشان از طریق کار سخت و زیان‌آور با۲۰ سال خدمت گرفته شد ولی باز هم با جان و دل تا هر سالی که وزارت نفت تعیین کند ایفای خدمت می‌کنند.

ما خواستار اجرای گروه‌بندی انجام شده، سمت و دیگر موارد از جمله تقاضای صندوق بازنشستگی محل خدمت خود هستیم و چشم به انتظار و امیدوار به روزی نشسته‌ایم تا وزیر جدید بیاید و دستورات لازم را در این زمینه مبذول نماید. تاکنون صبر کرده‌ایم تا انشاءالله به لطف خدا و شما وزیر عملیاتی و کارگروه نخبه نیروی انسانی تدبیری خاص در این زمینه اندیشیده شود و نیروهای عملیات را به آنچه لایقشان می‌باشد برسانید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر