/
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
یادداشت؛

آیا دولت برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاهی کشور دارد؟

«فرهاد محمدی» سردبیر ماهنامه گستره انرژی در یادداشتی به مشکلات صنعت نمایشگاهی پرداخته است.
کد خبر : ۴۰۴۴۶

به گزارش نبض نفت: در نیمه دوم امسال با عبور از پیک پنجم کرونا، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشور امکان‌پذیر شده است. این موضوع  امکان تعامل بیشتر شرکت‌های دولتی و پیمانکار را با سازندگان بخش خصوصی می‌تواند فراهم کند.
از طرفی با استقرار وزرا در وزارتخانه‌های مربوط و انتخاب معاونان و مدیران برای اجرای برنامه‌های دولت سیزدهم، امکان پاسخگویی به فعالان بخش خصوصی برای اطلاع از تمهیدات دولت برای رفع مشکلات و تنگناهای فضای کسب‌وکار شرکت‌ها در ادامه سال فراهم می‌شود. اکنون به‌جا است در حوزه سرمایه‌گذاری و انرژی تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای شناخته‌ شده این حوزه در صورت برگزاری نشست با وزیر یا معاونان آن‌ها، موضوع برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های حوزه انرژی و صنعت در نیمه دوم سال جاری را مطرح و با تعامل طرفین در خصوص ادامه برگزاری نمایشگاه‌هایی که به صورت ادواری در سال‌های گذشته برگزار می‌شد (مانند نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران، نمایشگاه صنعت برق در تهران، نمایشگاه ساخت داخل خوزستان، انرژی کیش و عسلویه و سایر نمایشگاه‌های حوزه صنعت و انرژی در استان‌ها) تصمیم‌گیری کنند. از آنجا که فعالان بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط شاکله حضور در نمایشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند و همچنین در صورت ضرورت برای تدارک عناوین جدید نمایشگاهی بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و یا درخواست فعالان حوزه انرژی برای  ایجاد فرصت طرح مسائل و موانع تولید، اطلاع از ظرفیت‌های بالقوه صنعت در بخش‌خصوصی و حتی توان شرکت‌های سرمایه‌گذار و بانک‌ها در حوزه انرژی و صنعت  برای این مهم می‌توان اقدام کرد.
در شرایط نامطلوب اقتصادی فعلی کشور شرکت‌های پیمانکار، دانش‌بنیان و تولیدکننده ایرانی انتظار دارند دولت در حوزه صنعت و انرژی برنامه‌های خود را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به اطلاع بخش خصوصی برساند تا از ظرفیت‌های بلااستفاده آن‌ها در صورت وجود برنامه استفاده لازم برای پیشبرد برنامه‌های جاری تولید، نگهداری و تعمیرات تأسیسات بهره‌برداری لازم صورت گیرد و با حمایت واقعی و همه‌جانبه دولت، موانع پیش‌روی فعالان بخش‌خصوصی طی یک دوره مشخص به حداقل کاهش یابد. البته برگزاری نمایشگاه‌های و همایش‌های هدفمند می‌تواند به توسعه مراودات بخش خصوصی با دولت و شناخت ظرفیت‌ها و نوآوری‌های بخش‌خصوصی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شایانی را انجام دهد. بعلاوه این کار موجب می‌شود تا از صرف هزینه‌های غیرضروری برای حضور در نمایشگاه‌هایی که با فاصله کوتاه در یک محل و نزدیک بودن موضوع نمایشگاه ها به یکدیگر برای فعالان بخش خصوصی جلوگیری به عمل آید. برگزاری سه نمایشگاه در نیمه دوم امسال با موضوع محتوایی نزدیک در کیش از سوی یکی از شرکت‌های مجری، نمونه‌ای از این ناهماهنگی‌ها  بوده و موجب سردرگمی و تضیع وقت  دست‌اندرکاران بخش‌خصوصی برای تدارک حضور در این گونه رویدادها و فرصت‌ها است.
بجاست شرکت های نمایشگاهی و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها پس از بررسی موضوع و محتوای مدنظر برای برگزاری نمایشگاه‌ها و اطمینان از تکراری نبودن آنها به ایجاد فرصت برای تعامل سازنده شرکت‌های بخش‌خصوصی با کارفرمایان دولتی همت خود را معطوف کنند تا از این رهگذر فعالان بخش‌خصوصی بتوانند به بهترین شکل از فضای ایجادشده بهره‌مند شوند.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر